رشد صادرات ال.پی.جی ایران در سال ۲۰۲۲
رشد صادرات ال.پی.جی ایران در سال ۲۰۲۲
منابع بازرگاني پيش بيني مي کنند صادرات LPG ايران از 5.5 ميليون تن در سال 2021 به 5.6 ميليون تن در سال 2022 خواهد رسيد

به گزارش صبح اقتصاد منابع بازرگاني پيش بيني مي کنند صادرات LPG ايران از ۵٫۵ ميليون تن در سال ۲۰۲۱ به ۵٫۶ ميليون تن در سال ۲۰۲۲ خواهد رسيد.به گزارش ايسنا، پيش بيني مي شود صادرات LPG توليدکنندگان خاورميانه در سال ۲۰۲۲ همزمان با تشديد رقابت براي بازارهاي آسيايي رو به رشد و افزايش عرضه رقيبان ديگر نظير آمريکا، به ميزان ۶٫۶ درصد در مقايسه با سال ۲۰۲۱ رشد کند.منابع آگاه به پلاتس گفتند: برآورد مي شود مجموع صادرات قطر، امارات متحده عربي، عربستان سعودي، کويت و ايران از ۳۶٫۵ ميليون تن در سال ۲۰۲۱ به ۳۸٫۹ ميليون تن در سال ۲۰۲۲ رشد کرده است. عمده اين صادرات بر مبناي قراردادهاي بلندمدت بوده است با اين حال قطر در مواقعي LPG براي تحويل فوري عرضه کرده است.از ميان اين توليدکنندگان، انتظار مي رود صادرات قطر در سال ميلادي جاري ثابت بماند و حدود ۱۰ ميليون تن باشد در حالي که صادرات امارات متحده عربي از ۹٫۴ ميليون تن در سال ۲۰۲۱ به ۹٫۹ ميليون تن رشد مي کند و صادرات عربستان سعودي از هفت ميليون تن به ۸٫۶ ميليون تن افزايش پيدا خواهد کرد.يک منبع آگاه گفت: صادرات LPG کويت امسال به پنج ميليون تن مي رسد که بالاتر از حدود ۴٫۶ ميليون تن در سال ۲۰۲۱ است. توليد کويت حدود ۵٫۲ تا ۵٫۳ ميليون تن در سال ۲۰۲۲ است و صادرات اين کشور حدود پنج ميليون تن خواهد بود در حالي که تقاضاي داخلي بين ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن است. اين منبع آگاه خاطرنشان کرد امسال برخلاف سال ۲۰۲۱ فروش نقدي LPG پيش بيني نمي شود.يک تحليلگر صنعت پيش بيني کرد عربستان سعودي، کويت، امارات متحده عربي، قطر و عمان صادراتشان را امسال به ميزان ۱٫۵ ميليون تن افزايش مي دهند و عربستان سعودي در چهار تا پنج ماه نخست سال حجم بيشتري صادر مي کند.

به گفته منابع بازرگاني، هند بزرگترين خريدار محموله‌هاي خاورميانه خواهد بود تا رشد مستمر تقاضاي تجاري و مصرفي را تامين کند.«اس اند پي گلوبال پلاتس آناليتيکس» برآورد کرد که تقاضاي هند براي LPG در سال ميلادي جاري ۱٫۹۳ درصد رشد کرده و به بيش از ۲۸ ميليون تن مي رسد.

 

صادرات LPG ايران

منابع بازرگاني پيش بيني مي کنند صادرات LPG ايران از ۵٫۵ ميليون تن در سال ۲۰۲۱ به ۵٫۶ ميليون تن در سال ۲۰۲۲ رشد خواهد کرد. تحليلگران مي گويند انتظار مي رود ايران صادراتش را امسال به ميزان ۱٫۹ ميليون تن افزايش دهد.ايران که از سال ۲۰۱۸ از سوي دولت دونالد ترامپ، رييس جمهور وقت آمريکا هدف تحريم قرار گرفت، قصد دارد ۱۳۰ ميليون متر مکعب در روز به ظرفيت توليد گاز در سال ۲۰۲۲ اضافه کند.در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ ايران ۳٫۲ ميليون تن به ظرفيت توليد LPG اضافه کرد که عمدتا از ميدان گازي پارس جنوبي بود و پيش بيني شد که ۲٫۲ ميليون تن ديگر تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ اضافه مي کند.طبق آمار صنعتي، چين بزرگترين خريدار LPG ايران بوده و ۴٫۹۴ ميليون تن در سال ۲۰۱۹، حدود ۳٫۸۵ ميليون تن در سال ۲۰۲۰ و ۱٫۹۶۵ ميليون تن در فاصله ژانويه تا مه سال ۲۰۲۱ وارد کرد.بعضي از منابع بازرگاني مي گويند محموله هاي ايران با تخفيفهاي چشمگير بيش از ۱۰۰ دلار در هر تن در مقايسه با قيمت قرارداد عربستان، براي خريداران چيني جذاب بوده‌اند.در دور قبلي تحريمهاي غربي در سال ۲۰۱۲، خريداران چيني LPG ايران را با تخفيف ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر تن خريداري مي کردند.بر اساس آمار پلاتس، ميانگين قيمت پروپان فوب خاورميانه از ۳۷۱٫۰۶ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۰ به ۶۴۵٫۷۲ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۱ صعود کرد و ميانگين قيمت بوتان فوب خاورميانه ۳۷۶٫۶۳  دلار در هر تن در سال ۲۰۲۰ و ۶۲۷٫۷۹ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۱ بود.

 

واردات LPG به چين

طبق آمار گمرکي چين، اين کشور ۷٫۱۹۵ ميليون تن LPG از امارات متحده عربي، عمان، قطر، کويت و عربستان سعودي در فاصله ژانويه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ وارد کرد که کمتر از ۹٫۰۹۴ ميليون تن در سال پيش از آن بود.اگرچه واردات LPG از عربستان سعودي ۳۲ درصد در مدت ۱۱ ماهه کاهش يافت و به ۶۳۱ هزار و ۱۱۹ تن رسيد اما صادرات عربستان سعودي به چين در نوامبر ۲۴۳٫۳ درصد بر مبناي ماهانه بهبود يافت و به ۱۶۵ هزار و ۳۵۶ تن رسيد.بر اساس گزارش پلاتس، با کاهش واردات از خاورميانه، صادرات آمريکا در مدت ۱۱ ماه نخست سال ميلادي گذشته ۸۱٫۳ درصد رشد کرد و به ۷٫۷۷۲ ميليون تن رسيد. واردات از نيجريه ۲۲ درصد افزايش يافت و به ۶۱۸ هزار و ۶۶۶ تن رسيد اما واردات از آنگولا ۱۳٫۴ درصد کاهش يافت و ۶۳۱ هزار و ۱۱۹ تن بود. واردات از استراليا در همين مدت ۱۸٫۳ درصد افزايش يافت و به ۱٫۲۰۴ ميليون تن رسيد. مجموع واردات چين در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۱، حدود ۲۶ درصد رشد کرد و به ۲۲٫۶۲۱ ميليون تن رسيد.