رشد چراغ خاموش قیمت دلار
رشد چراغ خاموش قیمت دلار
در روزهای اخیر قیمت دلار در بازار آزاد با رشد همراه شده است به گونه‌ای که شاهد فتح قله‌های یک‌سال گذشته در بازار هستیم و قیمت از سقف یک ساله خود عبور نموده است.

رشد چراغ خاموش قیمت دلار اهرمی برای نمادهای دلاری بورس

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، در روزهای اخیر قیمت دلار در بازار آزاد با رشد همراه شده است به گونه‌ای که شاهد فتح قله‌های یک‌سال گذشته در بازار هستیم و قیمت از سقف یک ساله خود عبور نموده است. سوال این روزهای فعالان بازار بیشتر حول این محور است که اهداف قیمتی این رشد قیمت در چه ترازی واقع است و اساساً آیا شاهد تداوم رشد قیمت خواهیم بود یا خیر؟ در تحلیل روز جاری در صدد هستیم تا با بررسی تکنیکی نمودار قیمت دلار در برابر ریال، به این سوال پاسخ دهیم.

در نمودار روزانه قیمت دلار در برابر ریال پس از آنکه قیمت در ۲۰ دی ماه سال ۹۴ سقف قیمتی ۳۷۳۰ تومانی را ثبت نمود، با گپ منفی بازگشایی شد و پس از آن در مسیر افت قرار گرفت. افت چند ماهه قیمت در آن مقطع اما قیمت را تا محدوده ۳۴۰۰ تومان پایین کشید و اصلاح تقریباً ۱۰ درصدی را رقم زد. پس از کف سازی در این تراز شاهد رشد شارپ قیمت بودیم. این حرکت رشد که به خوبی مشخصه‌های موج ۱ را به همراه داشت، قیمت را تا محدوده ۳۵۲۵ تومان افزایش داد و پس از آن شاهد اصلاح قیمت در قالب موج ۲ بودیم. رشد ۷ ماهه اخیر اما این بار در قالب موج ۳ قیمت را به سقف تاریخی یک سال گذشته رسانده است و دلار این روزها در یک قدمی سقف مهم ۳۷۳۰ تومان در حال معامله است و این در حالی است که علیرغم نزدیک شدن به سطوح بسیار با اهمیت مقاومتی، از منظر الیوت کماکان جای رشد در میان مدت را داشته و تقاضای خرید در بازار گزارش می‌شود. فارغ از جهت‌گیری‌های هیجانی اجازه بدهید یک بار ریزبینانه‌تر سطوح فعلی قیمت را بررسی نماییم:

۱- قیمت در مقطع فعلی از کف ۳۴۰۰ تومان رشد خوبی را رقم زده است. این حرکت صعودی در قالب دو کانال میان مدت قابل کانالیزه شدن است که هم اکنون به سقف این دو کانال نزدیک شده‌ایم. بر اساس الگوهای پرایس اکشن کانالی که با شیب ملایم‌تر ترسیم شده است، شکسته شده و هدف این شکست در محدوده ۳۷۷۰ تومان واقع است. اما در کانالی که با سبز روشن‌تر نمایش داده شده است، قیمت در حال برخورد به سقف کانال بوده و شاهد مقاومت قیمت در این مقطع هستیم.

۲- در بررسی الیوتی، حرکت رشد اخیر در قالب موج ۳ای است که موج ۳ و موج ۳ از ۳ این حرکت، خودشان ۵ موجی هستند! در مقطع فعلی به نظر می‌رسد رشد قیمت تا ۳۷۷۰ تومان می‌تواند در نهایت این امواج را تکمیل کند و پس از آن باید در انتظار اصلاح قیمت در قالب موج ۴ باشیم.

۳- محدوده ۳۷۳۰ تومان سقف سال گذشته قیمت بوده است که مقاومت مهمی تلقی می‌شود.

۴- در نمای بلند مدت، کانال صعودی معتبرتری (تعداد برخوردها بیشتر است) داریم که قیمت پس از واکنش به کف این کانال، در مسیر صعودی قرار گرفته است. از منظر تکنیکی قیمت در بلند مدت می‌تواند هدف رسیدن به محدوده سقف این کانال را در سر داشته باشد و به ترازهای ۴۰۰۰ تومان برسد!

۵- علیرغم انتظارمان بر رشد در بلند مدت اما همان‌گونه که در بندهای ۱ تا ۳ نیز بیان شد، قیمت در کوتاه مدت به مقاومت‌های مهمی نزدیک شده است. آرایش الگوی بت نشان داده شده در تصویر زیر نیز حکایت از همین موضوع دارد که حتی در صورت شکسته شدن سقف ۳۷۳۰ تومان، کماکان اصلاح قیمت در کوتاه مدت را باید انتظار داشته باشیم.

جمع بندی: در کوتاه مدت انتظار می‌رود رشد قیمت تا مقاومت‌های ۳۷۳۰ و ۳۷۷۰ ادامه یابد و پس از آن در قالب موج ۴ شاهد اصلاح قیمت باشیم. اما در بلند مدت به نظر می‌رسد کماکان قیمت پتانسیل رشد در راستای موج ۵ از حرکت صعودی آغاز شده را داشته و حتی می‌تواند (بسته به آرایش موج ۴) اهدافی در مرز ۴۰۰۰ تومان نیز در سر داشته باشد. بررسی نمادهای متأثر از این افت و خیز می‌تواند از اهداف این تحلیل در روزهای آینده باشد که ارائه خواهد شد.

تحلیلگران: مصطفی پازوکی – مجید حصاری