رمزارزها با تجارت ایران چه می‌کنند؟
رمزارزها با تجارت ایران چه می‌کنند؟
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در صورتی که دولت مقدمات اجرایی لازم را برای ورود رمزارزها به عرصه تجارت فراهم کند، می‌توان انتظار تحولاتی گسترده را در این بخش داشت.

 به گزارش صبح اقتصاد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در صورتی که دولت مقدمات اجرایی لازم را برای ورود رمزارزها به عرصه تجارت فراهم کند، می‌توان انتظار تحولاتی گسترده را در این بخش داشت.

مهرداد عباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از مدت‌ها قبل بحث استفاده از رمزارزها در تجارت ایران مطرح بود و با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که برای نقل و انتقال پول به کشور وجود دارد، از این روش به عنوان یکی از راهکارهای مهم موجود برای عبور از مشکلات یاد می‌شد اما با این وجود اجرای نهایی آن نیاز به مقدماتی دارد که بسیاری از آنها هنوز فراهم نیست.

وی با اشاره به خبر اعلام شده از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت، بیان کرد: با وجود اعلام این خبر مثبت، هنوز اطلاعات دقیقی از این معامله، اینکه کدام شرکت دولتی یا خصوصی در آن حضور داشته، کشور مبدا چه بوده، کدام کالا ثبت سفارش شده و به وسیله چه ارزی این نقل و انتقال نهایی شده است در دست نیست و از این رو نمی‌توان با قاطعیت از نحوه اجرای آن سخن گفت.

به گفته عباد، صرف اینکه دولت این روش را به رسمیت شناخته اتفاقی مثبت خواهد بود زیرا اگر در سال‌های گذشته شرکتی قصد ورود به این حوزه را داشت حتی امکان آن که مجرم شناخته شود نیز وجود داشت، اما با این حال باید دید در عمل چه روش‌هایی برای اجرای این برنامه در دستور کار قرار می‌گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید دولت شرایط فعالیت در این حوزه را به شکل دقیق تشریح کند، توضیح داد: از ماه‌ها قبل بحث رمزارز ملی مطرح شده بود که هنوز خبری از آن نیست، با این حال باید دید که اگر امکان معامله چه در صادرات و چه در واردات وجود دارد، چه ارزی از سوی دولت به رسمیت شناخته می‌شود، کدام صرافی مجوزهای لازم را برای این امر دریافت کرده و تا چه سقفی امکان فعالیت در این حوزه وجود دارد. مشکل دیگر این است که هنوز بسیاری از کشورها و شرکت‌های خارجی استفاده از این روش را به رسمیت نشناخته‌اند، از این رو ما باید در برنامه ریزی خود نحوه تعامل با شرکت‌های خارجی را نیز لحاظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این مقدمات فراهم شود، قطعا رمزارزها می‌توانند تاثیرات مثبت مهمی در تجارت ما داشته باشند. در سال‌های گذشته صادرکنندگان از هر روشی که توانسته‌اند ارز خود را به کشور بازگردانده‌اند و از این رو چه در واردات و چه در صادرات استفاده از ظرفیت این ارزها می‌تواند به تسهیل تجارت کمکی جدی کند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که نخستین ثبت سفارش واردات با استفاده از رمزارزها نهایی شده است.

این ثبت سفارش با مبلغ ۱۰ میلیون دلار انجام شده است.

  • منبع خبر : ایسنا