رمزگشایی از یک تغییر مهم در صادرات ایران
رمزگشایی از یک تغییر مهم در صادرات ایران
رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید این سازمان با حمایت وزارت صمت برنامه‌ای را در دستور کار قرار داده که در چارچوب آن حمایت از کالاهای صادراتی با ضریب پیچیدگی بالاتر در دستور کار قرار دارد.

به گزارش صبح اقتصاد رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید این سازمان با حمایت وزارت صمت برنامه‌ای را در دستور کار قرار داده که در چارچوب آن حمایت از کالاهای صادراتی با ضریب پیچیدگی بالاتر در دستور کار قرار دارد.

علیرضا پیمان پاک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به تاکید وزیر صمت در ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های ما حمایت از کالاهایی بوده که ارزش افزوده بالاتری را برای صادرات ارائه کردند یا در قالب تجهیزات صنعتی و پیچیده صادر شده است. امسال حتی ملاک ما برای معرفی صادرکنندگان نمونه نیز همین مساله بود.

وی با بیان این‌که نگاهی به آمارهای صادراتی در نیمه نخست ۱۴۰۱ حاکی از یک اتفاق مهم در آمارهاست، توضیح داد: در شرایطی که ما در طول این ماه‌ها از نظر وزن صادرات کاهش داشته‌ایم اما همزمان ارزش صادرات ایران افزایش پیدا کرده است. برخلاف برخی تصورات که افزایش قیمت جهانی را عاملی برای این اتفاق می‌دانند در بسیاری از حوزه‌ها این ایران بوده که شرایط صادراتی خود را تغییر داده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به برخی آمارهای جزئی موجود از صادرات ایران بیان کرد: ما در حوزه پتروشیمی و کالاهای با پایه نفت در شرایط کاهش ۲۳ درصدی در وزن داشتیم در ارزش رشدی ۲۴ درصدی را به ثبت رساندیم. در حوزه صنعت نیز در شرایطی که از نظر وزنی رشدی ۱۵ درصدی ثبت شده اما ارزش این کالاها ۲۵ درصد افزایش یافته که نشان دهنده تغییری مهم در این بخش است.

پیمان پاک ادامه داد: البته در حوزه کشاورزی از نظر وزنی ۱۴ درصد و از نظر ارزشی ۱۷ درصد کاهش صادرات داشته‌ایم که معتقدیم بخش مهمی از آن تحت تاثیر مشکلات مربوط به تعهد ارزی و محدودیت صادرکنندگان بوده است.

وی با بیان این‌که تغییر در سیاست‌های صادراتی به شکل کشور به کشور نیز دنبال می‌شود تشریح کرد: برای مثال در سال‌های گذشته از کل صادرات ما به روسیه تقریبا ۸۰ درصد آمار به محصولات کشاورزی یا سیمان اختصاص داشت. اما در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از کل صادرات ما به روسیه صنعتی است و میزان آن در آینده افزایش جدی خواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما از توربین تا صادرات داروهای پیچیده بیوتکنولوژی در روسیه فعال شده‌ایم و قرارداد صادرات یک میلیارد دلار لوازم خانگی نیز به این کشور در حال نهایی شدن است. ما تلاش می‌کنیم با تغییر رویکرد به سمت صادرات کالاهای صنعتی و پیچیده‌تری حرکت کنیم که جایگزینی آنها از سوی رقبای ما دشوارتر و حتی غیرممکن باشد.

  • منبع خبر : ایسنا