روابط اقتصادی ایران و عراق را می‌توان به ۲۰ میلیارد دلار رساند
روابط اقتصادی ایران و عراق را می‌توان به ۲۰ میلیارد دلار رساند

رئیس جمهور گفت: روابط اقتصادی ایران و عراق حدود ۱۲ میلیارد دلار است که می‌توانیم این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم. به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با برهم صالح رئیس جمهور عراق که به ایران سفر کرده است، اظهار داشت: روابط ایران […]

رئیس جمهور گفت: روابط اقتصادی ایران و عراق حدود ۱۲ میلیارد دلار است که می‌توانیم این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با برهم صالح رئیس جمهور عراق که به ایران سفر کرده است، اظهار داشت: روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی و فرهنگی و از لحاظ مصالح ملی و منطقه‌ای، روابط ویژه ای است و همه مسئولین فعلی عراق با مسئولین ایران یک همکاری بیش از ۳۰ ساله در مبارزه با استبداد در عراق و استقرار امنیت در این کشور دارند.

وی افزود: امروز روابط دو کشور بین دو هیات مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف ضمن تاکید بر روابط سیاسی و اقتصادی بر این نکته اعتراف داشتیم که ظرفیت‌های فراوانی بیشتری بین دو کشور وجود دارد. روابط اقتصادی ایران و عراق حدود ۱۲ میلیارد دلار است که می‌توانیم این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

روحانی ادامه داد: ما امروز در زمینه روابط و تبادل برق، گاز و فرآورده‌های نفتی و همچنین فعالیت‌های دو کشور در زمینه کشف و استخراج نفت با یکدیگر گفتگو کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز درخصوص اتصال راه آهن دو کشور در غرب و جنوب صحبت کردیم، تصریح کرد: راه آهن شلمچه به بصره مقدمات آن مهیا است و با اقدامات وزارت دارایی عراق شرکت ایرانی آماده انجام این پروژه هستند. با اتصال این خط آهن ۳۵ کیلومتری مردم دو کشور می‌توانند به سهولت رفت و آمد کنند؛ خصوصا برای رفت و آمد مسافرین در ایام اربعین که مردم ما می‌توانند به راحتی به کربلا برسند.

وی عنوان کرد: مساله لایروبی در اروندرود و شط العرب برای دو کشور حائز اهمیت است و باعث می‌شود آبادانی بیشتر در آبادان، بصره و فاو به دست آید. مساله محیط زیست برای دو طرف حائز اهمیت است. مردم ما در مرزهای غربی و جنوب دچار مشکل ریزگرد هستند و این مساله باید با همکاری دو کشور حل شود.

روحانی با بیان اینکه رئیس جمهور عراق وعده دادند که مساله محیط زیست را پیگیری خواهند کرد، خاطرنشان کرد: همانطور که با همکاری یکدیگر مردم عراق را از شر داعش خلاص کردیم، باید بتوانیم با همکاری یکدیگر مردم را از رنج ریزگردها هم خلاص کنیم.

رئیس جمهور گفت: توافق کردیم ما منطقه آزاد تجاری بین دو کشور داشته باشیم و بتوانیم صنایع مشترک را در این مناطق ایجاد کنیم که از کمیسیون مشترک می‌خواهیم این موضوع را دنبال کند.

وی در خصوص دیگر محورهای گفتگو با رئیس جمهور عراق، افزود: درخصوص مسائل منطقه گفتگو داشتیم و نظر دو کشور این بود که ثبات و امنیت در منطقه به نفع همه مردم است و ما نیازی به مداخلات خارجی در منطقه نداریم. کشورهای منطقه باید با یکدیگر روابط بیشتری داشته باشند و ما باید بتوانیم با همکاری بویژه دو دولت ایران و عراق برای ثبات و امنیت منطقه تلاش کنند و امیدواریم هرچه سریعتر شاهد پایان جنگ ظالمانه در یمن و شاهد استقرار و ثبات در سوریه و کل منطقه باشیم.

روحانی با تاکید بر اینکه امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم، تاکید کرد: دو ملت باید روابطشان روز به روز بیشتر شود و از لحاظ اقتصادی و سیاسی شاهد روابط نزدیک‌تر باشیم./منبع مهر