روایت جدید معاون وزیر جهاد کشاورزی از نابودی ‌جنگل‌های هیرکانی؛ آیا پای بیوتروریسم در میان است؟
روایت جدید معاون وزیر جهاد کشاورزی از نابودی ‌جنگل‌های هیرکانی؛ آیا پای بیوتروریسم در میان است؟
دهمین اجلاس ملی شبکه سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اظهارات قابل تامل و کمتر شنیده شده در نحوه مدیریت منابع طبیعی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، دهمین اجلاس ملی شبکه سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور به میزبانی اردبیل در حالی با دغدغه‌های بی‌پاسخ فعالان محیط زیستی برگزار شد که خلیل آقایی در دو سمت  رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی تعاریف جدیدی از نحوه مدیریت منابع طبیعی ارائه داد.

در حاشیه این اجلاس که از قضا چندان با دعوت عمومی از رسانه‌ها همراه نبود، آقایی در پاسخ به خبرنگاران انگشت شمار اظهار داشت: بدون مشارکت مردم قادر به مدیریت منابع طبیعی کشور نیستیم.

وی افزود: مباحث ترویج و آموزش و بهره‌برداری در گرو ارتباط مستقیم با مردم است و بین زمین‌خوار و بهره‌بردار عرصه منابع طبیعی که مجوز و پروانه فعالیت دارد بی‌شک تفاوت قائل هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به دغدغه خبرنگاران در خصوص نابودی شمشادها در جنگل‌های هیرکانی افزود: وسعت جنگل‌های هیرکانی ۴۱ هزار هکتار است که عنوان شده به دلیل آفت شب پره‌ها ۳۵ هزار هکتار از آن خشک شده است.

بیوتروریسم در جنگل‌های هیرکانی مطرح بود

آقایی با تاکید به اینکه گروهی معتقد بودند ۲۰ هزار هکتار از جنگل باید جدا شده و آفت را آتش می‌زدند، افزود: در مقطعی موضوع بیو تروریسم  مطرح شده بود و بنده نظری در خصوص آن ندارم اما کار سختی جهت مبارزه با شب پره داریم و تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: برخی معضلات محیط زیستی به این می‌ماند که پدر پیری در آستانه مرگ باشد و این سوال پیش بیاید که باید او را آب و غذا داد و تیمار کرد و یا اینکه به حال خود واگذار کرد.

وی با بیان اینکه از نزدیک لارو شب پره را در دست گرفته‌ام، گفت: این حشره می‌تواند در یک سال ۵ نسل با چندین هزار شب پره داشته باشد و از بهمن ماه مبارزه با آن را آغاز کردیم و در شش ماه اخیر امیدی به وجود آمده و رویش‌های جدیدی را شاهد هستیم.

آقایی با اشاره به نگه‌داری بذرها هم در هوای سرد و هم گلخانه افزود: به دنبال این هستیم که اگر گروهی از بذرها از بین رفت، ژنوتیپ‌های دیگری نیز داشته باشیم و باید اعتراف کنیم که با ورود آفت ملخ به کشور مبارزه با شب پره در اولویت دوم قرار گرفت.

هیچ مدیر کلی حق واگذاری اراضی به معدن را ندارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا عنوان می‌شود واگذاری اراضی برای معادن مجوز نمی ‌گیرد اما در عمل فعالیت‌های متعددی دیده می‌شود، اظهار کرد: در ماده اول قانون سازمان جنگل‌ها به اصلاح، احیا، توسعه و بهره برداری اشاره شده و خط قرمز ما جنگل و مرتع درجه یک است.

به گفته آقایی هیچ کس اختیار تغییر کاربری و واگذاری جنگل و مرتع درجه یک را ندارد و این به منزله مخالفت ما با زراعت نیست و عملا هم نمی‌توان با زراعت مخالفت کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بیش از ۶۰ میلیون هکتار تقاضای معدن وجود داشته است، تصریح کرد: هیچ معدنی بدون اخذ مجوز از سازمان جنگل‌ها جنبه قانونی ندارد و اگر موردی در این خصوص دیده می‌شود انتظار داریم مردم و خبرنگاران به ما گزارش بدهند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: از سویی هیچ مدیر کلی نیز در استان حق واگذاری معدن ندارد و واگذاری معدن بعد از طی مراحل قانونی باید در کارگروه مربوطه مصوب شود.

با احداث تله کابین در جنگل‌های هیرکانی موافقت نشده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص احداث تله کابین در جنگل‌های حفاظت شده هیرکانی گفت: بنده هم از تله کابین علی آباد کتول و هم از تله کابین ناهارخواران بازدید کردم و با احداث تله کابین موافقت نداشتیم.

آقایی با بیان اینکه با استاندار قبلی و فعلی بابت تله کابین صحبت کردم، افزود: بنده برای دفاع از عرصه های طبیعی هزینه  هم دادم و اینطور نیست که بی تفاوت بودیم اما باید امروز پرسید مگر تله کابین نمک آبرود که در سالهای قبل احداث شده فعالیت ندارد و هزاران گردشگر به آن مراجعه نمی‌کنند.؟

وی افزود: اگر کسی به عرصه منابع طبیعی تجاوز کرده و تجاوز به اثبات رسیده است ما برخورد می‌کنیم اما در برخی مواقع فرد خواهش می‌کند که اصل زمین را واگذار کند و ما هم شکایتی نداشته باشیم که شکایت نمی‌کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: سال گذشته ۲۷ هزار پرونده برای تخریب‌گران کوچک و بزرگ تشکیل شده اما به عنوان مثال زمانی که یک روستایی را به دلیل تجاوز به عرصه منابع طبیعی به مدت ۴ ماه روانه زندان کردیم کل روستاییان در مقابل منابع طبیعی ایستادند و در مقابل همه منفور شدیم.

آقایی معتقد است برای جلب همکاری و مشارکت مردم باید دعوا را کنار گذاشت و رابطه با مردم را صمیمی کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار جنگل مجوز حفاظت صادر شده بود، گفت: امسال این رقم به دو میلیون و ۷۰ هزار هکتار رسیده است و برای هر هزار هکتار یک نیرو اختصاص دادیم اما همچنان قاچاق و بریدن چوب دیده می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تمامی اراضی که واگذار شده درخواست‌ها در ابتدا در اداره کل استعدادیابی بررسی شده و بدون کار کارشناسی هیچ واگذاری صورت نمی‌گیرد.

آقایی با اشاره به برخی محدودیت‌های منابع مالی تصریح کرد: با این وجود امسال ۹۵ میلیارد تومان برای مراتع پول هزینه کردیم و خود بنده روزانه اتفاقات مراتع را رصد می‌کنم.