روایت نیوزویک از اختلاف در اردوگاه اوکراین پس از شکست ضدحمله
روایت نیوزویک از اختلاف در اردوگاه اوکراین پس از شکست ضدحمله
«ضدحمله مورد انتظار اوکراین تاکنون با شکست مواجه شده و نیروهای این کشور فقط توانسته‌اند با هزینه‌های گزاف وسعت محدودی از سرزمین‌ها را پس بگیرند و با گذشت ۶ هفته از عملیات‌ها، همچنان در شکست شبکه دفاعی روسیه ناکام مانده‌اند».

«ضدحمله مورد انتظار اوکراین تاکنون با شکست مواجه شده و نیروهای این کشور فقط توانسته‌اند با هزینه‌های گزاف وسعت محدودی از سرزمین‌ها را پس بگیرند و با گذشت ۶ هفته از عملیات‌ها، همچنان در شکست شبکه دفاعی روسیه ناکام مانده‌اند».

به گزارش ایسنا، «دیوید برنان» خبرنگار نیوزویک در تحلیلی برای این نشریه نوشت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با یک انتخاب دشوار مواجه است؛ با تنی خسته و فرسوده ادامه دهد و نسبت به یک «شکست پرهزینه» خطر کند و یا جلوی ضرر اوکراین را بگیرد و «شکست مضر سیاسی» را بپذیرد.

منابعی مطلع به نیوزویک گفتند، عدم وجود پیشرفت باعث تشدید بحث‌های راهبردی در سطوح بالای دولت اوکراین شده است و برخی‌ها را در دفتر ریاست‌جمهوری در مقابل فرماندهی ارتش اوکراین قرار داده است.

برخی مقامات اوکراینی خواستار تثبیت موفقیت‌های محدود کی‌یف و آمادگی جهت حملات مورد انتظار روسیه در پاییز و زمستان هستند؛ اما برخی چهره‌های دیگر، مثل ژنرال «والری زالوژنی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین می‌خواهند ادامه دهند.

ضد حمله شکست خورده، مقامات اوکراینی را رو در روی هم قرار داده است
ژنرال والری زالوژنی

یک منبع نزدیک به دولت اوکراین به شرط آنکه نامش فاش نشود، به نیوزویک گفت: بی‌شک اختلاف نظراتی میان مقامات اوکراین پیرامون استراتژی نظامی این کشور وجود دارد. در یک طرف، افرادی مثل زالوژنی هستند که قاعدتا به دلیل مقامشان، می‌خواهند ادامه دهند اما سوالاتی در حوزه سیاسی در این زمینه وجود دارد که آیا در حال حاضر ادامه دادن منطقی است یا خیر.

بر اساس آنچه که مقامات غربی نسبت به «سرعت پایین ضدحملات اوکراین» صراحتا اعلام کرده‌اند، یک نوع «بازی سرزنش» در کی‌یف در حال شروع است.

ضدحمله شکست‌خورده اوکراین، زلنسکی را در یک «بن‌بست» به دام انداخته است. برخی‌ها در راس دولت اوکراین تصور می‌کنند که توسط ارتش این کشور گمراه شده‌اند و این ارتش ارزیابی‌های لازم را نسبت به حملات ارائه نداده است. آن‌ها از این موضوع احساس نارضایتی می‌کنند.

اما «آندری زاگورودنیوک» که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ وزیر دفاع اوکراین بود و اکنون مشاور وزارت دفاع است، به نیوزویک گفت که «تصورات غلط زیادی در مورد این ضدحمله وجود دارد.»

او در ادامه گفت: یکی از این تصورات غلط این است که اوکراین به جنگ فرسایشی روی آورده و با این اقدام «روس‌ها را خسته می‌کند» اما اینطور نیست. کاری که اوکراین در حال حاضر انجام می‌دهد، «تلاشی برای کاهش توانایی‌های روسیه جهت دفاع از خود است». اوکراین باید منابع روسیه را «ویران» کند تا بتواند از خود دفاع کند. همچنین آن‌هایی که برای این ضدحمله زمان تعیین می‌کنند، در اشتباهند. فکر نمی‌کنم ارتش اوکراین وعده تاریخ خاصی را داده باشد.

سخنگوی وزارت دفاع اوکراین و دفتر ریاست‌جمهوری این کشور از اظهارنظر نسبت به آنچه که این منابع به نیوزویک گفته‌اند، خودداری کردند.

ضد حمله شکست خورده، مقامات اوکراینی را رو در روی هم قرار داده است

برخی از تحلیلگران هم مثل «جیمز راجرز» یکی از بنیانگذاران اندیشکده شورای ژئواستراتژی مستقر در انگلیس این چنین توجیه می‌کنند: کی‌یف با یک دوراهی سخت و بلندمدت مواجه شده است. روس‌ها از اشتباهات خود درس گرفته‌اند و ظاهرا منابع و قدرت زیادی دارند. البته فکر کنم ما در غرب توقعات زیادی از اوکراین و ضدحمله‌اش داریم اما آن‌ها برای انجام بهتر این کار به تجهیزات نظامی بیشتری احتیاج دارند. تا زمانی که این تجهیزات ارائه نشود، اوکراینی‌ها همیشه در جنگ ضعیف عمل خواهند کرد. جدای این موارد، «برتری هوایی» هم عامل دیگری است که اوکراین آن را ندارد.

این در حالی است که چندی پیش «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا وعده ارسال جنگنده های اف-۱۶ برای کی‌ِیف را داد، اما روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی به نقل از چندین کارشناس نظامی نوشت که بعید است این جنگنده‌ها با توجه به روند فعلی جنگ در اوکراین تحول چندانی در اجرای ضدحمله ارتش این کشور به وجود بیاورند.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: دولت بایدن بیش از یک سال صبر کرد تا به کشورهای ناتو اجازه ارسال جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین را بدهد. زمانی که خلبان‌های اوکراینی کار با این جنگنده های پیشرفته را فرا گرفته باشند، دیگر برای پشتیبانی از نیروهای زمینی درگیر در مرحله فعلی نبرد و کمک به آن‌ها با این جنگنده ها خیلی دیر است.