روحانی: تضمین امنیت منطقه با پایان‌ جنگ یمن/ مقر سازمان ملل می‌تواند به کشوری امن‌تر از آمریکا منتقل شود/توپ تبادل زندانیان در زمین آمریکاست
روحانی: تضمین امنیت منطقه با پایان‌ جنگ یمن/ مقر سازمان ملل می‌تواند به کشوری امن‌تر از آمریکا منتقل شود/توپ تبادل زندانیان در زمین آمریکاست
رئیس جمهور در نشست خبری خود در نیویورک گفت: آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان که مداوم ارسال اسلحه را به عربستان و امارات برای کشتار مردم یمن انجام می‌دهند، متوقف کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، نشست خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه در نیویورک دقایقی پیش آغاز شد.

نشست خبری آخرین برنامه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک است.

روحانی در این نشست خبری اظهار کرد: در دیدارهایی که داشتیم نظر ما بر این بود در خلیج‌فارس تنها راه گفت‌وگوی سازنده بین کشورهای منطقه و همکاری برای امنیت و پایان‌یافتن جنگ یمن است که می‌تواند امنیت منطقه را تضمین کند. در برخی موارد در مذاکرات‌مان  موفقیت داشتیم و در برخی موارد نیز همچنان باید  موضوع را دنبال کنیم تا به ثمر برسد یعنی برخی تلاشهای به نتیجه نهایی نرسید و برخی تلاش‌های ما موفق بود. با کشورهایی که مذاکره می‌کردیم تلویحا درباره مسائل دوجانبه بین دو کشور بحث کردیم.

در ماجرای حمله به آرامکو، نه سر پیازیم، نه ته پیاز

وی در پاسخ به سوال که آیا ایران می‌تواند اسنادی ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده این باشد که حملات آرامکو از سوی یمن بوده است؟ گفت: چرا ما باید حمله به تاسیسات آرامکو را جواب دهیم؟ ما چه کاره‌ایم که پاسخ دهیم؟ ما در زبان فارسی اینجا می‌گوییم «ما نه سر پیازیم و نه ته پیاز». جنگ خونین و غلطی در منطقه به نام تجاوز به یمن وجود دارد و مردم یمن حق دفاع مشروع دارند و دنیا می‌داند که نیروهای یمن هم موشک‌های بردبلند دارند و هم دارای پهپاد هستند و بارها هم به عربستان و امارات حمله کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنهایی که به دیگران اتهام می‌زنند باید مدارک خود را ارائه دهند، کسی که ادعایی دارد باید مدارک ادعای خود را روشن کند. من از برخی رهبران اروپا که اظهارنظر نادرستی در این‌باره کرده بودند پرسیدم که در این زمینه چه مدارکی دارید؟ آنها گفتند مدرکی نداریم و فکر کردیم توانمندی نیروهای یمنی کمتر از این حمله است و من هم گفتم عدم اطلاع شما از یمن باعث می‌شود که به دیگران تهمت بزنید؟ گفتم مدارکتان را در این‌باره برای من بفرستید. به جای اتهام‌پراکنی به این و آن، دست‌به‌دست هم دهیم و شعله آتش را در منطقه خاموش کنیم. آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان که مداوم ارسال اسلحه را به عربستان و امارات برای کشتار مردم یمن انجام می‌دهند، متوقف کنند و به عربستان و امارات برای صلح فشار بیاورند و مردم و ارتش یمن نیز اعلام کردند که برای آتش‌بس کامل آمادگی دارند و فعالیت‌های خود را متوقف کرده به شرطی که عربستان و امارات هم فعالیت‌های خود را متوقف کنند. متاسفانه بعد از این اعلام همچنان شاهد حملات به یمن هستیم.

اگر آمریکا پیش‌شرط‌ها را بردارد، امکان مذاکره وجود دارد

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا ایران امیدوار است ترامپ استیضاح شده و در انتخابات سال آینده پیروز نشود؟ تصریح کرد: امید ما این است دولت آمریکا سیاست درستی را انتخاب کند؛ هرکسی باشد اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات و چه ترامپ. اگر آمریکا امروز بخواهد مذاکره کند و بعد از دو سال به توافقی رسیده و آن را امضا و اجرا کند و بعد اجرای آن را متوقف کند و بگوید از آن بدم می‌آید نمی‌شود. ما مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم و هفت کشور در این توافق بودند و  به نفع کسی نیست این توافق نقض شود. اینکه داخل آمریکا چه خبر است را می‌شنویم، ولی برای ما مهم نیست زیرا این مسئله داخلی آمریکاست و مردم و کنگره آمریکا باید در تصمیم بگیرند. برای ما مهم است اعتمادی که دولت آمریکا خدشه‌دار کرده را به جهان برگرداند و  اگر تعهدی دارد پای تعهدش بماند.

وی در پاسخ به اینکه شما گفتید شرط مذاکره با آمریکا این است که آمریکا تحریم‌ها را بردارد و به برجام بیاید، خاطرنشان کرد: آنچه ما اعلام می‌کنیم سیاست ماست و آنچه می‌گوییم این است که آمریکا پیش شرطش را بردارد و او برای صحبت با ایران شرط کرده که باید تحریم‌های شدید و فشار حداکثری بر مردم وارد کند و بعد مذاکره کند. ما می‌گوییم این شرط غلط است و آمریکا باید دست از فشار منطقه بردارد و سیاست منطق و آنچه به نفع ملت آمریکا و جهان است را انتخاب کند. اگر این پیش‌شرط‌ها را بردارد امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تصمیم ترامپ برای جلوگیری از ورود مسئولان ایرانی و خانواده‌های آنها به آمریکا و اینکه احتمال انتقال سازمان ملل به کشور دیگری وجود دارد، گفت: مسئولان ایرانی از قبل هم با این مشکل روبرو مواجه بودند، به طور مثال یک گروه از دانشجویان دانشگاه شریف قصد حضور در یک مسابقه علمی را داشتند اما آمریکا روادید را به آنها نداد، جالب این است که این گروه برنده این رقابت ها شد.

وی ادامه داد:‌ در اینکه دولتی به این نقطه برسد که با علم، بهداشت و مردم عادی بجنگد، به نظر من استیصال آن دولت را نشان می‌دهد، واقعیت این است که مقامات ایرانی علاقه‌ای برای سفر به آمریکا ندارند، سفر نکردن ایرانیان به آمریکا به معنی آن نیست که ما با مردم این کشور مشکل داریم، بلکه ما با سیاست های دولتمردان واشنگتن مشکل داریم.

روحانی با بیان اینکه سفر مقامات دولت‌ها به سازمان ملل با سفر مردم عادی متفاوت است، اظهار کرد:‌ بسیاری از کشورها به ویژه مسئولان کشورهای جهان سوم و همسایگان آمریکا به خصوص مکزیک با مشکل ورود به سازمان ملل روبرو هستند.

وی درباره تغییر مکان سازمان ملل به کشور دیگر خاطر نشان کرد:‌ اگر تصمیمی در این مورد اتخاذ شود، ایران موافق به آن رای مثبت می دهد، سازمان ملل می تواند به مکانی امن‌تر، بهتر منتقل شود که مسئولان آن کشور سعه‌صدر داشته باشند و تنگ نظر نباشند.

روحانی در پاسخ به این سوال که در مدت حضور خود در آمریکا آیا اخبار این کشور را دنبال کردید و آیا بهترین امید ایران این است که ترامپ استیضاح شود یا در انتخابات آینده پیروز نشود؟ اظهار کرد: بهترین آرزوی ما این است که دولت آمریکا سیاست‌های درست را انتخاب کند، حال چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه سر کار باشد، اگر آمریکا بخواهد امروز مذاکره کند و بعد از دوسال به توافق برسد و آن را اجرا کند و بعد از چندماه دوباره پشیمان شده و بگوید این توافق خوب نبود، ما در زبان فارسی آن را «دبه‌کردن» کردن می‌نامیم. هفت کشور به توافق رسیدیم و علاوه بر آن سازمان ملل نیز آن را تایید کرد. ما اخبار آمریکا را می‌شنیم ولی این مسائل مربوط به داخل آمریکاست و برای ما مهم نیست چون مردم و کنگره آمریکا هستند که باید تصمیم بگیرند. برای ما مهم است آمریکا اعتماد از دست‌رفته در جهان را بازگرداند و اگر توافقی با ۶ کشور انجام داد، آن را نقض نکند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه شما اعلام کردید آمریکا برای صحبت با ایران باید تحریم‌ها را بردارد و به برجام بازگردد، تصریح کرد: هر زمانی ممکن است کشوری احساس کند که سیاست‌های قبلی‌اش اشتباه بوده و به راه درست برگردد؛ بنابراین آنچه ما می‌گوییم این است که آمریکا پیش‌شرط خود را بردارد که تحریم‌های شدید و فشار حداکثری بر ملت ایران را بردارد و بعد مذاکره کند. ما این پیش‌شرط را غلط می‌دانیم و تحریم‌ها باید برداشته شود و آمریکا از فشار حداکثری دست بردارد و سیاست مذاکره، منطق و سیاستی به نفع ملت‌های آمریکا و جهان را انتخاب کند و پیش‌شرط‌ها را بردارد و امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی بر اینکه آیا ایران به سایر اعضای برجام برای اجرای تعهدات مالی‌شان اعتماد دارد؟ تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام سایر اعضای این توافق جلسات مختلفی برگزار کردند و به ما قول دادند که می‌توانند برجام را ادامه دهند. ما علاقه نداشتیم که برجام ضربه‌ای ببیند و سخنان و طرح‌های مختلف طرف‌های باقیمانده در برجام را شنیدیم. آنها طرح‌های مختلفی از جمله کار کردن از طریق بانک مرکزی کشورها، بعد نیز spv و اینستکس را عنوان کردند ولی متاسفانه هیچ کدام از این‌ها به مقام عمل نرسید و اروپا نتوانسته اقدام عملی انجام دهد. امکان‌پذیر نیست که توافقی چندجانبه وجود داشته باشد ولی فقط ایران موظف به عمل به تعهداتش در قبال آن باشد.

توپ تبادل زندانیان در زمین آمریکاست

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی آزادی زندانیان آمریکایی تصریح کرد: می‌دانید که ما در گذشته به دفعات با مقامات آمریکایی برای آزادی زندانیان در دو طرف صحبت و مذاکره کردیم و گاهی هم در تبادل زندانیان موفق بودیم.‌ در دولت ترامپ هم یکی دو بار این بحث شروع شد و ما راجع به زندانیان صحبت کردیم و حتی یک زندانی دو تابعیتی آمریکایی – لبنانی آزاد شد ولی آمریکایی‌ها به جای اینکه به وعده خود عمل کنند، تنها به تشکر کردن، اکتفا کردند. ایران همیشه آماده مذاکره برای مبادله زندانیان است و الان توپ در زمین آمریکاست.

رئیس‌جمهور درباره گام‌های کاهش تعهد کشورمان در برجام گفت: حدود ۴ ماه پیش به طرف‌های اروپایی اعلام کردیم که اگر شما نتوانید به تعهدات‌تان عمل کنید ما هم تعهدات خود را به تدریج کاهش خواهیم داد و ما در دو مرحله تعهدات‌مان را کاهش دادیم. مرحله سوم کاهش تعهدات را نیز آغاز کردیم و امیدواریم تا پایان این مهلت دو ماهه‌ای که دادیم بتوانیم به توافقی برسیم؛ اگر اروپا باز هم نتواند به وظایفش عمل کند طبیعتا گام‌های بعدی را برخواهیم داشت.

وی درباره دیدارش با شینزوآبه نخست وزیر ژاپن و این سوال که آیا راهی وجود دارد تا ژاپن بتواند در رابطه ایران و آمریکا نقشی داشته باشد؟ تصریح کرد: روابط ما با دولت ژاپن همواره بسیار خوب و دوستانه بوده و من همواره با آقای آبه ملاقات زیادی داشته‌ام. درباره مسائل دوجانبه و بین‌المللی صحبت شده و اخیرا ایشان سفری به تهران داشت و سفر بسیار خوبی هم بود و گفت‌وگوهای مفیدی داشتیم و در نیویورک نیز ملاقات صمیمانه‌ای داشتیم.

روحانی ادامه داد: آقای آبه از چند ماه پیش پیگیر بود که مسائل تحریم‌های آمریکا برداشته شود و دو طرف به نقطه نظری برسند تا شرایط فرق کند. هنوز هم آقای آبه این مسیر را دنبال می‌کند و دیگران هم هستند و مسیر را دنبال می کنند و امیدوارم موفق بشود.در صورتی که آمریکا به این نتیجه برسد که کاری را که از ۱۸ ماه پیش آغاز کرده به ضرر خودش و ملت ایران و ملت‌های منطقه و همه تجار و کارآفرینان دنیا که با ایران در رابطه بوده‌اند است، امیدوارم راه درستی انتخاب بشود.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با دولت جدید ایتالیا تماسی داشته و آیا بر دوستی سنتی با این کشور حساب می‌کنید؟ اظهار کرد: اخیرا با مقامات ایتالیا ملاقاتی نداشته‌ایم ولی در سفر سال گذشته به نیویورک، با نخست وزیر این کشور ملاقات کردیم. دو کشور روابط دوستانه‌ای دارند و نخست وزیر ایتالیا نیز سال گذشته سفری به ایران داشت. تحریم‌ها باعث کاهش مناسبات اقتصادی میان ایران و ایتالیا شده و با وجود کاهش مناسبات اقتصادی، روابط دوستانه ما در زمینه‌های فرهنگی و سایر زمینه‌ها روابطی گسترده بوده و در گذشته از نظر حجم مناسبات تجاری با ایران، کشور دوم اروپا بوده است.

احتمال مذاکره با آمریکا از مسیری غیر از فرانسه؟

روحانی در پاسخ به سوالی که به تلاش‌های رئیس جمهور فرانسه برای فراهم کردن زمینه ملاقات روسای جمهور ایران وآمریکا اشاره کرده بود و اینکه آیا این تلاش‌ها در نیویورک نتیجه داشت و آیا امکان این ملاقات در جای دیگر غیر از نیویورک وجود دارد، حتی اگر تحریم‌ها برداشته نشود؟ تصریح کرد: رئیس‌جمهور فرانسه ماه‌هاست تلاش می‌کند برای این مشکل راه‌حلی پیدا کند و ما با یکدیگر دو راه‌حل اروپایی و آمریکایی را پیش می‌بردیم، در راه‌حل اروپایی به توافقاتی رسیدیم و در شرف اجرا بود، اما آنها گفتند باید موافقت آمریکا را هم برای راه‌حل اروپایی اخذ کنیم. این مشکل خودشان است و به ما ارتباطی ندارد و آقای مکرون همیشه این خط را هم دنبال می‌کرد که بهتر این است مشکل بین ایران و آمریکا حل شود و ما هم همیشه همین حرف را می‌زدیم. امروز نیز تاکید کردم آمریکا باید پیش‌شرط را بردارد و آن وقت زمینه برای یک شرایط جدید آماده می‌شود و می‌توان به آن فکر کرد. در جلساتی که در نیویورک داشتیم باز هم اینگونه مباحث مطرح شده است. نمی‌خواهم بگویم این طرح‌ها هیچ‌وقت به نتیجه نمی‌رسد ولی فعلا در این سفر به نتیجه نرسیده، البته مسیرهای دیگری هم غیر از مسیر فرانسه وجود دارد که آنها هم روند کار خود را دنبال می‌کنند.

وی در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ترامپ حاضر نیست برای دست‌یافتن به یک توافق جدید و باز شدن راه مذاکره، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند؟، تصریح کرد: آمریکا از ابتدا به‌دنبال این بود تا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها به مردم ایران بگوید حکومت یا دولت ایران مقصر است که کارها به خوبی پیش نمی‌رود. سبکی که آقای ترامپ انتخاب کرد، جواب نمی‌داد و نمی‌توانست به نفع‌شان باشد؛ برای اینکه نگفت چون این توافق مشکل دارد من از آن خارج می شوم بلکه گفت این توافق اصلاً خوب نبود. رئیس‌جمهور آمریکا به جای اینکه راجع به توافق صحبت کند، همان شعارهایی را داد که در انتخابات برای رقبای انتخاباتی‌اش مطرح می‌کرد و شیوه‌ای را انتخاب کرد که خودبه‌خود در افکار عمومی ایران، آمریکا و سیاست‌های این کشور محکوم شد.

برجام، وعده غذایی نیست که کسی از آن خوشش نیاید و چیز دیگری انتخاب کند

رئیس‌جمهور ادامه داد: درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد که ایران به تعهدات خودش عمل می‌کند، آقای ترامپ می‌گفت من از این توافق خوشم نمی‌آید؛ درحالی که برجام تعهد یک دولت است و یک غذای روزانه نیست که کسی از آن خوشش بیاید یا نیاید و یا اینکه بخواهد آن را عوض کرده و چیز دیگری انتخاب کند. برجام توافق چند ملت، ۷ دولت و قطعنامه سازمان ملل است و آمریکا در دست‌یابی به هدف خود از این تحریم‌ها و فشارها که جدا کردن مردم ایران از نظام و دولت بود، ناموفق است.

فاصله و تنفر ملت ایران از دولت آمریکا، در بیشترین مقدار قرار دارد

روحانی گفت: راهی که آقای ترامپ انتخاب کرد، ایجاد فاصله بین ملت ایران و دولت آمریکا بود. البته این فاصله قبلاً هم بود که آن را بیشتر کرد و امروز بیشترین فاصله و تنفر بین ملت ایران و دولت آمریکا وجود دارد و معلوم بود کاری که آنها آغاز کردند، هیچ وقت ثمر نداده و به نتیجه نمی‌رسد. در حین فشار و در تخلف ادعا می‌کنند می خواهند با ایران صحبت کنند، ما برای حرف زدن و مذاکره کردن مشکلی نداریم ولی با پیش‌شرط حاضر نیستیم مذاکره کنیم. آمریکا پیش‌شرط‌ خود را که همان فشار حداکثری و تحریم است بردارد و با صداقت و اعتماد ثابت کند که می‌شود با این دولت حرف زد و به توافق رسید، آن وقت شرایط کاملاً متفاوت خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای توسعه همه‌جانبه ارتباط با چین

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با چین تصریح کرد:  دولت چین همواره دوست ما بوده و در توافق هسته‌ای با ما روابط خوبی داشته است. البته ممکن است دربرخی موارد تحریم اثر گذاشته باشد و روابط‌‌مان کاهش پیدا کرده باشد. همان طور که می‌دانید آمریکا دنبال فشار بیشتر برای رسیدن به مذاکره است که البته آنان را از مذاکره دور می‌کند؛ آمریکا هرچه فشار بیشتر بیاورد بیشتر از مذاکره دور می‌شود. آمریکا هر روز یک شرکت را به بهانه‌ای تحریم می‌کند و با تحریم‌های غیرقانونی و غلط می‌خواهد شرایط را برای رسیدن به مذاکره فراهم کند اما ما با همه این حرف‌ها دنبال توسعه روابط خود در همه زمینه‌ها با چین هستیم و برای آن نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تغییری در نظارت آژانس انرژی اتمی ایجاد نکرده‌ایم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که با استفاده ایران از سانتریفیوژها نقض برجام صورت گرفته است، تصریح کرد: ما این موضوع را رسماً از پیش اعلام کردیم. سومین کاهش تعهدات ما در برجام بود و آن محدودیت‌ها را کنار گذاشته و این نکته را به آژانس رسما هم اعلام کردیم. نکته بسیار مهمی که در این زمینه لازم است تاکید کنم این است که ما نظارت آژانس را کم و محدود نکردیم. آژانس به همان صورتی که از ابتدای برجام در سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را در ایران ادامه می‌داده، عیناً آن را ادامه می‌دهد و ما نظارت آژانس را کاهش ندادیم.

روحانی ادامه داد: برخی از تعهدات‌ خود را در برجام کاهش دادیم و این یکی از تعهدات در زمینه R & D بوده است. الان بحث این را نمی‌کنیم که سطح و یا مقدار غنی‌سازی را افزایش دهیم و این موضوع، هدف ما نبوده و هدف ما R & D است.

وی ادامه داد: سانترفیوژهای پیشرفته‌ای که بنا بود مثلاً از چند سال بعد زنجیره‌اش را برقرار و فعال کنیم، این را جلو انداختیم و این کار را انجام می‌دهیم و برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته را نصب می‌کنیم. زنجیره وقتی تکمیل ‌شود، البته فعال خواهد شد و در راستای R & D است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هنوز پیشنهاد راه‌اندازی اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری رئیس‌جمهور فرانسه روی میز است و آیا ابزارهای دیگر مالی نیز پیشنهاد شده؟ اظهار کرد: البته در مذاکرات اخیر بیشتر درباره مسئله برداشته‌شدن کل تحریم‌ها بحث بود؛ موضوع اعتبار، بحث موقتی بود. یعنی اعتبار در طول ۴ الی ۵ ماه در اختیار ایران قرار داده می‌شد و بعد ادامه پیدا می‌کرد و این پیشنهاد از نظر ما هنوز روی میز است ولی برای اجرای آن، اینکه اروپایی‌ها چه مشکلی دارند و یا ندارند، به خودشان مربوط است. بحث ما در نیویورک فراتر از اعتبار بود و برداشته‌شدن کل تحریم‌ها و برخی از مسائل مهم منطقه‌ای مطرح بود که این بحث البته به توفیق کامل نرسید و ممکن است در فرصت‌های دیگر باز هم ادامه پیدا کند.

کاهش تعهدات ایران، در برجام پیش‌بینی شده است

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا فقط می‌خواهید فعالیت در نطنز را افزایش داده و آیا مثلا از غنی‌سازی ۲۰ درصد است بالاتر نخواهید رفت؟ تصریح کرد: تعهدات ما در برجام تعهدات دو طرفه است؛ یعنی تعهداتی ما باید انجام دهیم و تعهداتی نیز طرف مقابل باید انجام دهد ولی آنچه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است، به تعهدات یک طرفه تبدیل شده یعنی ما تعهدات‌مان را به طور کامل انجام می‌دادیم ولی آنها تعهدات خودشان را کاهش می‌دادند. ما می‌خواستیم اوضاع متعادل شده و همانطور که آنها کاهش می‌دهند ما هم کاهش دهیم و این فرمولی است که در خود برجام پیش‌بینی شده و در بند ۲۶ و ۳۶ برجام پیش‌بینی شده اگر یک طرف به بخشی از تعهدات خودش عمل نکند طرف دیگر می‌تواند به همان اندازه از تعهدات خودش بکاهد. کاری که ما انجام می‌دهیم کاهش تعهدات است و اعلام هم کردیم کاهش تعهدات گونه‌ای است که قابل بازگشت باشد؛ یعنی ساعتی که با هم صحبت می‌کنیم، اگر ۱+۴ اعلام کنند به همه تعهدات‌مان عمل می‌کنیم ما هم فورا به تعهدات خود در برجام با می‌گردیم و اقدامات موقتی که انجام می‌دهیم را به حالت اول بر می‌گردانیم.

وی تصریح کرد: ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و فعالیت هسته‌ای ما کاملا زیر نظر آژانس است. دنبال فشار حداکثری یا حداقلی یا متوسط، اصلا دنبال فشار نیستیم بلکه دنبال اجرای برجام هستیم. اگر این کاهش تعهدات را انجام ندهیم یعنی به بخشی از برجام عمل نکردیم، در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به ما می‌گوید شما هم باید کاهش تعهد بدهید و می‌توانید و ما نیز از حق خود برای کاهش تعهدات استفاده می‌کنیم. در عین حال هم امیدواریم همه به سمت تعهد کامل بازگردیم.