روحانی ۲۵ بهمن ماه عازم سوچی می‌شود
روحانی ۲۵ بهمن ماه عازم سوچی می‌شود
رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه به دعوت رسمی "پوتین" رئیس جمهور فدراسیون روسیه و برای شرکت در نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه، عازم بندر سوچی در روسیه می شود.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از سفر حسن روحانی به سوچی خبر داد و گفت: رئیس جمهور پنجشنبه ۲۵ بهمن‌ماه به دعوت رسمی “پوتین” رئیس جمهور روسیه و برای شرکت در نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه، عازم بندر سوچی در روسیه می شود.

وی افزود: در نشست یک روزه سوچی روسیه که چهارمین نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با محوریت مبارزه مشترک با تروریسم منطقه ای و بازگرداندن آرامش، بازگشت آوارگان و برقراری ثبات سیاسی در سوریه است؛ نتایج مذاکرات موسوم به روند آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی داخلی، تمامیت ارضی، حاکمیت اراده عمومی مردم سوریه و همچنین همکاری در دوران بازسازی این کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد.

اسماعیلی افزود: روسای جمهور سه کشور در نشست سوچی، همچنین ضمن بررسی وضعیت میدانی کنونی، به ارزیابی تحولات سوریه پس از آخرین نشست مشترک خود در تهران می پردازند و گام های آتی را برای تحکیم ثبات و آرامش در این کشور بررسی و تدوین می کنند.

به گفته وی، علاوه بر نشست سه جانبه با موضوع سوریه؛ حجت الاسلام حسن روحانی دیدارهای جداگانه و دوجانبه ای نیز با همتایان روسی و ترکیه ای خود خواهد داشت و در آن، آخرین گزارشها از روند اجرای توافقات فیمابین مورد بررسی قرار می گیرد.

اسماعیلی افزود: رئیس جمهور را در این سفر یک هیات بلندپایه سیاسی از جمله برخی وزرای کابینه همراهی می کنند.

لازم به ذکر است که روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان برای نخستین بار در آذرماه سال ۹۶ و در شهر سوچی روسیه نشستی مشترک پیرامون سوریه برگزار کردند. نشستی که به سلسله نشست هایی در فروردین ماه ۹۷ در آنکارا، شهریورماه ۹۷ در تهران و در نهایت نشست مشترک پیش رو، انجامیده است.

روسای جمهور سه کشور پیوسته در نشست های مشترک، بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین گفتگوهای سوری – سوری و حاکمیت اراده مردم این کشور بدون دخالت خارجی تأکید کرده اند.

از زمان تشکیل روند آستانه تاکنون، سه کشور نقش موثر و بی بدیلی در مسیر حل و فصل سیاسی یکی از پیچیده ترین معضلات منطقه ای ایفا کرده اند.

  • منبع خبر : مهر