سینمای رسانه در جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم از رضا میرکریمی و هادی حجازی‌فر و استقبال قابل توجه و حضوری پرتعداد به روز هفتم رسید.

سینمای رسانه در جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم از رضا میرکریمی و هادی حجازی‌فر و استقبال قابل توجه و حضوری پرتعداد به روز هفتم رسید.

به گزارش صبح اقتصاد، یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره یا به قول مدیران جدید «خانه جشنواره» در حالی به پایان رسید که در این روز خبر درگذشت دو سینماگر قدیمی، حبیب‌الله صحرانورد – تهیه‌کننده – و علیرضا سجادپور – مدیر سینمایی و تهیه‌کننده – پس از مدتها مبارزه با بیماری و عارضه مغزی از دنیا رفتند.

در این روز دو فیلم «نگهبان شب» و «موقعیت مهدی» نمایش داده شدند که هر دو با تشویق‌های تحسین آمیز خبرنگاران و منتقدان رضایت نسبی آن‌ها را کسب کردند و در ساعت‌های پایانی سانس مربوط به خبرنگاران هم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرکز همایش‌های برج میلاد آمد.

*رضا میرکریمی که تا دو سال قبل دبیر بخش جهانی جشنواره فجر بود و آخرین بار با فیلم «قصر شیرین» در سال ۹۷ در جشنواره فجر حضور داشت امسال با فیلم «نگهبان شب» به این رویداد سینمایی آمد. او با فیلم خوش‌ساخت «نگهبان شب» تا حدی به فضای آن دسته از ساخته‌های قبلی خود بازگشت که بیشتر مخاطب‌پسند بودند.

 روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا

* اگرچه عده‌ای معتقد بودند ریتم این فیلم کند است، اما خود میرکریمی می‌گفت که بعضی جاها اتفاقا ریتمی تند دارد. با این حال قصه «نگهبان شب» برای خیلی‌ها خوشایند بود. در این فیلم به غیر از کیومرث پوراحمد و ویشکا آسایش که نقش‌های کوچک و افتخاری داشتند، محسن کیایی و با فاصله از او، لاله مرزبان بازیگران حرفه‌ای و شناخته شده بود و تصور می شد بقیه بازیگران از جمله کاراکتر اصلی با بازی تورج الوند همگی نابازیگر هستند، اما در نشست خبری فیلم مشخص شد که همه آن‌ها پیشینه تئاتری و بازیگری داشتند.

 روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا

* میرکریمی در نشست خبری فیلمش گفت، همیشه برای فیلم‌هایی که مجبور به انجام سفرهای کاری بوده، با علاقه‌مندان به بازیگری روبرو می‌شده و آن‌ها فیلم‌هایی را از خود می‌فرستادند تا شاید نظر این فیلمساز را برای بازی جلب کنند. او این بار با توجه به شیوع کرونا یک فراخوان عمومی می‌دهد تا علاقه‌مندان فیلمی از خود بفرستند و بیش از ۱۳ هزار ویدیو ارسال می شود که پس از چند مرحله پایش و بررسی سرانجام بین چند نفر آخر خود میرکریمی تست نهایی را می‌گیرد و تورج الوند برای بازی در این فیلم انتخاب می‌شود.

* دومین فیلمی که روز یکشنبه برای اهالی رسانه به نمایش درآمد «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر بود. او تا حدود ۶ سال قبل بیشتر به عنوان کارگردان تئاتر شناخته می شد ولی از سال ۹۴ با فیلم «ایستاده در غبار» در نقش احمد متوسلیان پایش به سینما به طور جدی باز شد، هرچند یک دهه قبل از آن در «مزرعه پدری» رسول ملاقلی پور هم بازی کرده بود، اما دهه ۹۰ فصل تازه‌ای در زندگی کاری او باز شد. چند ماه پیش از جشنواره، خبرهایی منتشر شده بود از ساخت سریالی به کارگردانی هادی حجازی‌فر درباره شهید باکری با نام «عاشورا»، اما چند روز مانده به اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره شنیده می‌شد که یک نسخه سینمایی از این سریال راهی جشنواره شده است و در نهایت «موقعیت مهدی» در شرایطی به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر رسید که کارگردانش تاکید داشت از ابتدا یک نسخه سینمایی ساخته و این طور نبوده که یک قسمت یا بخشی از سریال را به عنوان یک اثر سینمایی به جشنواره بدهد.

 روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا

* «موقعیت مهدی» تصاویری از عملیات بدر و خیبر در جنگ تحمیلی ایران و عراق و بخشی از زندگی و شهادت برادران حمید و مهدی باکری را در چند پرده نشان می‌دهد که همین مقطع بودن به نظر عده‌ای یکپارچگی و انسجام روایت را از بین برده بود با این حال این فیلم با تشویق حاضران روبرو شد؛ فیلمی که به گفته حجازی‌فر ۴۰۰ دقیقه مفید برای سریال و نسخه سینمایی آن فیلمبرداری شده و قرارداد پروژه با صدا و سیما هم ۳۰ میلیارد تومان بوده است که ۱۰ میلیارد آن هزینه‌ی کرایه امکانات و مهمات و … شده است. حجازی‌فر در این باره گفت که یک ریال اسراف یا غیب نشده است و مسئولیت قانونی و شرعی همه چیز را در این مورد برعهده می‌گیرد.

* اگرچه پیکر برادران باکری تاکنون پیدا نشده است و بعد از فیلم هم برخی اظهارات متفاوتی درباره نوع روایت بیان می‌شد، حجازی فرد تاکید کرد که کاملا به تمام اتفاقات وفادار بوده و حتی یک چیز کوچک را جعل نکرده است. او گفت که محسن رضایی فیلم را دیده و فقط گریه کرده و نظری نداده است.

 روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا

* یکی از بازیگران «موقعیت مهدی» روح الله زمانی بازیگر نوجوان و اصلی فیلم «خورشید» بود که سال قبل با این اثر مجید مجیدی به عنوان یکی از کودکان کار وارد سینما و معروف شد. او در فیلم حجازی‌فر نقش یکی از رزمنده‌ها را بر عهده داشت و حجازی‌فر در نشست خبری فیلمش تعریف می‌کرد که هنگام فیلمبرداری یک صحنه از بازی روح الله زمانی آنچه می‌خواسته در نیامده و به همین دلیل شروع به داد و بیداد بر سر او می‌کند، از آنجا که روح‌الله نمی‌دانسته HF به او وصل شده زیر لب غرغر می‌کند و می‌گوید:، هرچه می‌خواهی اینجا بگو، اگر راست می گویی بیا محله‌مان!*

 روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا

* فرزندان شهیدان باکری و همت و پرویز فتاح – رییس بنیاد مستضعفان – از مهمانان ویژه نمایش این فیلم در برج میلاد بودند.

* فیلم «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا در روز ششم جشنواره نمایش داده شد و خواهر  او،  روز گذشته با انتشار تصویری از خودش و برادرش و پدرشان ابراهیم حاتمی‌کیا از لوکیشن فیلم «آژانس شیشه‌ای» از روزی یاد کرد که یوسف ۶ ساله سر صحنه فیلم پدر رفته بود و پس از ۲۴ سال برای دیدن فیلم برادر به برج میلاد آمده بود.

 روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا

* هفتمین روز جشنواره شاهد حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بود و در جمع خبرنگاران به سوالات مختلف پاسخ داد هرچند نکته مهم و خاصی در میان این پرسش‌ و پاسخ‌ها مطرح نشد.

 روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا

* روز گذشته، جشنواره فجر در مرکز اصلی میزبان چند نشست تخصصی مثل «سینما و عصر دیجیتال»، «سینما، جامعه» و  «سینما و آموزه‌های اخلاقی» با نمایش فیلم سینمایی «نیاز» ساخته علیرضا داوودنژاد بود؛ نشست‌هایی که همچنان فقط روی تعداد مخاطبان آنلاین آن‌ها حساب می‌شود.

* در روز هفتم برترین فیلم‌ها در بخش آراء مردمی همچنان «ملاقات خصوصی»، «موقعیت مهدی» و «علفزار» به ترتیب بودند.

* روز یکشنبه، نمایش فیلم‌هایی از میرکریمی و اثری درباره شهید مهدی باکری که هر کدام مخاطبان خاص خود را داشتند یکی از روزهای شلوغ جشنواره فجر را رقم زد و حضور جمعیت زیاد در سالن نمایش، شلوغی و ازدحام در راهروها و غرفه‌های مختلف برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به ویژه هنگامی که مهمان ویژه‌ای در برج میلاد حاضر می‌شود نگرانی‌ها بابت شیوع کرونا را بیشتر می‌کند بخصوص آنکه کارشناسان سلامت که در مرکز همایش‌ها حضور دارند، می‌گویند چرخش امیکرون در خانه جشنواره زیاد و جدی است و توصیه به مراقبت می‌کنند. ضمن اینکه برخلاف خبرهای اعلام شده، در برنامه‌های تلویزیونی اشاره شد که در مراجعه بعضی خبرنگارها  برای انجام تست سریع کرونا گفته شده که امکانات برای گرفتن تست Pcr در خانه جشنواره وجود ندارد.

 روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا

 

 روز شلوغ جشنواره فیلم فجر زیر سایه کرونا