روش جدید درمان آلزایمر
روش جدید درمان آلزایمر
محققان دانشگاه توکیو از ابداع روش جدیدی برای درمان آلزایمر خبر داده‌اند که مبتنی بر استفاده از نور و اکسیژن به منظور نابودی پلاک‌های مغزی است.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از نیواطلس، برای اجرای روش یادشده اتم‌های حاوی اکسیژن به درون شبکه عصبی مغز تزریق و سپس با استفاده از نور مادون قرمز فعال می‌شوند. اکسیژن یادشده موجب تخریب پلاک‌های مغزی و از بین رفتن آلزایمر می‌شود.”
روش جدید درمان آلزایمر با نور و اکسیژن

شکل‌گیری پلاک‌های مغزی ناشی از تجمع غیر طبیعی پروتئین آمیلوئید است و بسیاری از محققان آن را علت اصلی شکل‌گیری بیماری آلزایمر می‌دانند. برای از بین بردن پلاک‌های یادشده از روش‌های مختلفی استفاده شده که هیچیک کارایی کامل نداشته‌اند.

اما اتم‌های حاوی اکسیژن می‌توانند پیوندهای شیمیایی که مولکول‌های پلاک‌های عامل آلزایمر را شکل می‌دهد، سست و نابود کنند. در واقع اکسیژن به عنوان یک کاتالیزور برای هدف قرار دادن ساختار به هم پیوسته آمیلوئید و برچیدن پلاک‌ها طراحی شده است.

این روش بر روی موش‌های مبتلا به آلزایمر امتحان شده و پس از تاباندن نور مادون قرمز بر روی مغز به مدت نیم ساعت در روز به مدت یک هفته، پروتئین آمیلوئید به میزان قابل توجهی کاهش یافت. انتظار می‌رود این روش درمانی بر روی انسان‌ها نیز مؤثر باشد.

به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه نیویورک به شواهد فزاینده ارتباط بین بیماری پریودنتال (بیماری لثه) و آلزایمر پی بردند.

بیماری پریودنتال که ۷۰ درصد بزرگسالان ۶۵ سال به بالا را مبتلا می‌کند با التهاب مزمن و سیستمیک مشخص می‌شود که با ایجاد کیست‌های بین دندان‌ها و لثه‌ها باعث تجمع باکتری‌ها در آن می‌شود.

«آنجلا کامر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «دهان هم محل زندگی باکتری‌های مضر است که باعث التهاب می‌شوند و هم باکتری‌های محافظ سلامت. ما دریافتیم که آمیلوئید مغز با افزایش باکتری‌های مضر و کاهش باکتری‌های سودمند مرتبط است.»

بیماری آلزایمر با دو پروتئین خاص در مغز مشخص می‌شود: آمیلوئید بتا که تجمع یافته و پلاک تشکیل می‌دهد و اعتقاد بر این است که اولین پروتئین رسوب یافته در مغز در رابطه با ابتلاء به آلزایمر است و تاو که در سلول‌های عصبی جمع می‌شود و گره ایجاد می‌کند.

به گفته محققان، مکانیزم‌هایی که توسط آنها میزان آمیلوئید مغز تجمع می‌یابد و با آسیب شناسی آلزایمر مرتبط است پیچیده بوده و فقط تا حدی قابل درک است. مطالعه حاضر نشان می‌دهد که بیماری‌های پیش التهابی مانع پاکسازی آمیلوئید در مغز و تجمع آن می‌شوند.

تغییرات آمیلوئید اغلب دهه‌ها قبل از تشخیص آسیب شناسی تاو یا علائم بیماری آلزایمر مشاهده می‌شود.

  • منبع خبر : مهر