روند واکسیناسیون سرعت می گیرد
روند واکسیناسیون سرعت می گیرد
رییس جمهور گفت: بر اساس گزارش وزیر بهداشت این هفته و هفته‌ آینده واکسن بیشتری وارد کشور می شود و این امر موجب افزایش سرعت واکسیناسیون خواهد شد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از همه دست‌اندرکاران ستاد به ویژه وزیر بهداشت، تشکر می‌کنم، اظهار کرد: وزیر بهداشت در روزهایی که احساس مشکل کردند با دلسوزی به صحنه آمدند و با مردم صحبت کردند و آن روزهایی که اخبار خوشی رسید واکسن در اختیار ما قرار گرفت با لبخند آمدند و این خبر را به مردم اعلام کردند. من به طور ویژه از ایشان تشکر می‌کنم و می‌دانم که چه سختی‌هایی در کارشان بوده است.”روند واکسیناسیون سرعت می گیرد”

وی با تقدیر از تلاش‌های کادر درمان کشور، تولیدکنندگان و صداوسیما در روزهای کرونایی ادامه داد: این کاری که در یک سال و چند هفته انجام شده در ایران می‌تواند مجموعه‌ای مدون شود تا به عنوان یک نقشه راه در آینده مورد استفاده قرار گیرد که اگر خدای ناکرده بازهم دچار پاندمی شدیم از آن بهره‌برداری کنیم تا مدلی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار باشد یا اساسا به یک کتاب درسی برای آیندگان بدل شود.

روحانی تاکید کرد: در زمینه آمار بیماری هم جدای از استان خوزستان که وضعیت خاصی دارد – هرچند برخی از بخش های استان رعایت کردند و نارنجی شدند –  بقیه استانها شرایط نسبتاً خوبی دارند؛ البته استان هایی مثل البرز، کهگیلویه و چهار محال هم باید بیشتر رعایت کنند ولی در مجموع وضعیت کشور خوب است اما باید مراقبت کنیم که وارد موج چهارم نشویم.

وی با بیان اینکه اگر دو هفته مراعات نکنیم همه آمارها تغییر می کند، گفت: خطر موج چهارم منتفی نیست و وجود دارد، تا حالا تلاش و مراقبت شده و وارد این موج در کشور نشدیم، اما هر لحظه ممکن است این خطر پیش بیاید و ایام نوروز روزهای خاصی است و تحرک مردم در داخل و بیرون منزل بیشتر می شود.”روند واکسیناسیون سرعت می گیرد”

وی یادآور شد: در کوی و برزن و بازار و دید و بازدید و مسافرت‌ها هم تحرک بیشتر خواهد شد. بنابراین به همان نسبت باید مراقبت ها بالا برود. مسئولان و صداوسیما باید به مردم بگویند که عیددیدنی با ماسک، بدون روبوسی و دست دادن باشد.

روحانی افزود: این مناسک و آدابی که در این مدت یک سال تمرین کردیم، حالا عید شد نباید آن را کنار بگذاریم و دوباره در کنار هم جمع شویم و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم چرا که اگر یک نفر آلوده باشد همه آلوده می شوند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه ما هنوز به یک نقطه اطمینان بخش نرسیدیم، گفت: اگر چند ماه دیگر واکسن‌ها تزریق شود و نشان دهد که مفید و موثر است، آن زمان می‌توانیم بگوییم اگر این مراعات‌ها مقداری کم شود خیلی خطر ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش وزیر بهداشت این هفته و هفته‌ آینده واکسن بیشتری وارد کشور می شود و این امر موجب افزایش سرعت واکسیناسیون خواهد شد.”روند واکسیناسیون سرعت می گیرد”

روحانی با اشاره به مصوبات ستاد ملی کرونا یادآور شد: در این ستاد ۴۸۱ مصوبه داشتیم که ۹۹ درصد اجرا شده و یک درصد باقیمانده هم در حال اجراست.

رییس جمهور با اشاره به تغییر سبک زندگی در شرایط کرونایی گفت: ما ناچار شدیم مدل زندگی جدیدی را اجرا کنیم که برای مردم بسیار سخت بود. چاره‌ای نداشتیم و بسیاری از دستورالعمل‌ها را مردم ضروری می دیدند و تا میزان زیادی هم سبک زندگی جدید ایجاد شده را مراعات می‌کنند.

وی افزود: این رفتار با چیزی که ما همیشه عادت داشتیم کمی متفاوت است اما چاره‌ای نبود و همه باید تلاش کنند تا در شرایطی قرار بگیریم با تولید واکسن ها و با ارتقای رعایت پروتکل‌ها بتوانیم شرایط خود را بهتر کنیم.

روحانی با بیان اینکه باید دید واکسن ها در برابر گونه‌های جهش‌یافته کرونا چگونه عمل می کند، تاکید کرد: امیدواریم شرایط طوری باشد که مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه همه کشور از آغاز اپیدمی کرونا یعنی یک مرجعیت واحد را در این زمینه قبول کردند، گفت: وزارت بهداشت و پزشکان و متخصصان، صاحب‌نظر مرجع در این زمینه شدند و همه به آنها گوش کردند که این خیلی مهم است. اگر مرجعیت تغییر می‌کرد و هر کسی چیزی را می‌گفت، گرفتار می‌شدیم. مردم مرجعیت واحد را در کشور قبول کردند و همه پذیرفتند.

وی با اشاره به همراهی رهبری انقلاب با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: علاوه بر این علما و اندیشمندان حوزه و مراجع نگذاشتند فرقی بین علم و دین باشد. علم دین است و چیزی نیست که از دین جدا باشد. ریشه دین از وحی است و علم هم قانون و سنت‌های خداست که آن‌ها را کشف می‌کنیم، بنابراین این دو از هم جدا نیستند.

روحانی یادآور شد: حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، سخنوران و علما همه یک صدا بودند و این بسیار ارزشمند است، اگر دوگانگی یا سه گانگی خصوصاً در ماه محرم، ماه رمضان، رجب، اعتکاف و در مناسک دینی ایجاد می‌شد این وضع را نداشتیم و خوشبختانه این همدلی باعث شد که بتوانیم به این شرایط برسیم.

رییس جمهور با اشاره به تلاش‌های شرکت‌های دانش بنیان برای تامین نیازهای بهداشتی کشور، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به صحنه آمدند؛ ماسک، ونتیلاتور، سی تی اسکن، شوینده های بهداشتی را باید از خارج وارد می‌کردیم که  اجازه نمی‌دادند اینها را وارد کنیم و اگر هم می‌توانستیم وارد کنیم شرایط و قیمتش خیلی زیاد بود و دست و بال ما هم برای انتقال پول باز نبود، اما شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تولید، دارو و تجهیزات بسیار تلاش کردند که خوشبختانه دچار مشکل نشدیم.

وی افزود: این همه تخت‌های بیمارستانی که در خوزستان طی یک هفته راه افتاد، نشان می‌دهد همه به ویژه شرکت‌های دانش بنیان کار بسیار بزرگی انجام دادند. کادر درمان هم با شهامت و توانمندی و شجاعت وارد میدان شد و اگر تجهیزات بیمارستان ها نبود پرستاران ها و کادر درمان و تست نبودند تا این حد به موفقیت نمی‌رسیدیم و برای تست به خارج نیازمند می‌شدیم و نمی‌شد به موقع کیت‌های تست را وارد کنیم.”روند واکسیناسیون سرعت می گیرد”

روحانی با اشاره به هماهنگی همه سران قوا در مقابله کرونا گفت: اگر قرار بود هر گروه راه خود را می‌رفت نمی‌شد. همه قوا با همدیگر همکاری و همیاری کردند. مصوبات ستاد تایید مقام معظم رهبری را داشت و در مقابله با کرونا سپاه و ارتش هم همه توان خود را آوردند و بیمارستان‌های خود را در اختیار گذاشتند و همه ارکان کشور از مردم عادی گرفته و مسئولان تلاش کردند.

وی تأکید کرد: مسئله دیگر انسجام و هماهنگی همه قوا و نیروها در سراسر کشور بود و واقعا همه همدیگر را یاری کردند و  اینطور نبود که قوه مجریه یک حرفی بزند و قوه مقننه و قضاییه هر کدام حرف  دیگری بزنند، و سه قوه در  کنار هم قرار گرفتند و همه یکدیگر را یاری کردند.

رییس جمهور با اشاره به رسیدگی‌های بهداشتی به مراکز نگهداری سالمندان، گفت: این کار بسیار تحسین برانگیز بود، در برخی از کشورها سالمندان را رها کردند و گفتند اگر اینها مردند هم مهم نیست، ما باید به دنبال جوانان برویم. اما در ایران به هیچ‌وجه چنین موضوعی در مخیله کسی نیامد و این مراکز با همه وجود از سالمندان و معلولین مراقبت کردند و حالا هم سالمندان در واکسن‌زدن جزو گروه‌های مقدم هستند.

  • منبع خبر : ایسنا