رونق فروش نفت ایران
رونق فروش نفت ایران
بازار نفت با رونق پس از كرونا وارد مرحله تازه اي شده است و در همين حال گزارش ها حاكى از آن است كه فروش نفت ايران رونق و جان ...

بازار نفت با رونق پس از كرونا وارد مرحله تازه اي شده است و در همين حال گزارش ها حاكى از آن است كه فروش نفت ايران رونق و جان تازه اي گرفته است.”رونق فروش نفت ایران”

بازار نفت، این بیمار بدحال کرونایی، بالاخره بعد از گذشت حدود یک سال از اوج بیماری خود، اکنون بهبود یافته و در مرحله‌ای از بهبودیافتگی به سر می‌برد که شرایط مشابهی را با دوران پیش از بحران همه‌گیری ویروس کرونا دارد.

به طوری که قیمت نفت روز گذشته برای ساعاتی وارد کانال ۷۱ دلار در بشکه نیز شد. البته علت این جهش قیمتی، اعلام خبر حمله موشکی و پهپادی حوثی‌ها به تأسیسات نفتی سعودی در «راس تنوره» بود و در پی این حمله ناموفق، قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال، برای نخستین بار پس از ۲۲ ماه گذشته به بالای ۷۱ دلار در هر بشکه رسید و سپس به کانال ۶۹ دلار در بشکه بازگشت. طبق ادعای منابع نظامی سعودی، سامانه‌های دفاع ضدهوایی عربستان موفق شده‌اند که پهپاد حوثی‌ها را قبل از اصابت به هدف، سرنگون کنند. وزارت انرژی عربستان سعودی همچنین از فرود یک فروند موشک بالستیک حوثی‌ها در نزدیکی مجموعه مسکونی شرکت نفت «آرامکو» در «الظهران» عربستان خبر داده که البته تلفات انسانی نداشته است.

جهش قیمت نفت در پی انتشار این خبر حدود ۲ دلار برای هربشکه بود که نشان دهنده رفتار هیجانی بازار به این حمله، احتمال تکرار آن و محدود شدن عرضه نفت عربستان بود. اما با وجود بازگشت قیمت نفت به کانال ۶۹ دلار همچنان قیمت نفت در اوج ۱۵ ماه اخیر و از زمان شیوع ویروس کرونا قرار دارد.

کارشناسان بر این باورند که دیگر بازار نفت به شرایط پیش از بحران بازگشته و بهبود حاصل شده است. البته هنوز نگرانی‌هایی در مورد مبهم بودن بازار در سال ۲۰۲۱ میلادی وجود دارد و اقداماتی نیز برای حفظ شرایط کنونی انجام می‌شود. به طوری که ائتلاف اوپک پلاس (اوپک و متحدان غیراوپکی) طی چند ماه اخیر مدام در بیانیه‌های خود نسبت به این موضوع هشدار داده و از ۲۳ کشور حاضر در توافق کاهش تولید می‌خواهد که شرایط کنونی عرضه نفت خود را (که کمتر از دوران پیش از بحران کروناست) حفظ کنند تا حجم مازاد عرضه نفت در جهان بیشتر نشود. به عبارتی این بیمار بهبود یافته، اگر چه شرایط قابل قبولی دارد اما هنوز تحت مراقبت و حمایت است.

 چگونه بازار نفت از یک سال بحران بازگشت

مهم‌ترین دلایل بهبود وضع بازار نفت و بازگشت به دوران پیش از بحران کووید۱۹، چند عامل برشمرده می‌شود؛ از سقوط ذخایر نفتی که با نفت ارزان در ماه‌های مارس، آوریل و مه‌۲۰۲۰ (فروردین تا خرداد ۱۳۹۹) پر شده بود، خویشتنداری در بین تولیدکنندگان و کاهش تولید نفت گران و غیرمتعارف در امریکا تا بهبود سریع تقاضای بازار آسیا. بواسطه این مؤلفه‌ها، قیمت نفت از زمان بزرگترین بحران صنعت انرژی جهان در دهه‌های گذشته، بهبود سریعی داشته است. در اوج بحران، در روز بیستم آوریل ۲۰۲۰، قیمت معاملات آتی نفت خام ایالات متحده (شاخص (WTI به ارقام پایین‌تر از منفی ۳۷٫۶۳ دلار در هر بشکه رسید و طی یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ صنعت نفت قیمت‌ها منفی شد. اما اکنون قیمت این شاخص به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده است. در زمان تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام شاخص WTI حدود ۶۶٫۳۴ دلار و نرخ معاملاتی شاخص برنت نیز ۶۹٫۵۶ دلار در بشکه بود.”رونق فروش نفت ایران”

 سرمایه‌گذاران سوار بر صندلی عقب

وال استریت ژورنال در گزارشی از وضعیت بازار نفت به افت سرمایه‌گذاری یک سال اخیر در صنعت نفت شیل می‌نویسد و تحلیل می‌کند: آنچه اکنون روند سرمایه گذاری‌ها را رقم می‌زند عرضه و تقاضا به جای حدس و گمان است. سرمایه‌گذاران کمتر از مدیران مالی ریسک پذیرند و به همین خاطر در این مدت سرمایه‌گذاران کمتر حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بودند و فرمان را در دست نداشتند. همین موضوع نیز حجم سرمایه‌گذاری در توسعه نفت را کاهش داد. اما حالا که مدیران مالی از احتمال تداوم روند مثبت قیمت در آینده خبر می‌دهند، این سرمایه‌گذاران آماده‌اند تا سوار بر خودرویی شوند که راننده‌اش مدیران مالی هستند و خودشان در صندلی عقب می‌نشینند.

 عرضه کوچک شد؛ اما تقاضا در حال اصلاح است

برخلاف تصور بازار، ۲۳ تولیدکننده عضو اوپک‌ پلاس پنجشنبه، ۱۴ اسفندماه در چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی این ائتلاف که از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد، سطح کاهش تولید را چندان تعدیل نکردند و فقط تولید روسیه و قزاقستان را همانند ماه‌های فوریه و مارس اندکی تعدیل کردند.  تداوم رقم کنونی کاهش تولید این گروه و طوفان زمستانی در تگزاس که به طور خلاصه تقریباً نیمی از تولید نفت خام ایالات متحده را از بین برد و به تخلیه ذخایر جهانی نفت کمک کرد؛ از محرک‌های سمت عرضه بازار بودند.”رونق فروش نفت ایران”

اما در بخش تقاضا نیز، داده‌ها نشان می‌دهد که تقاضا در چین و هند بهبود یافته و در ایالات متحده و اروپا نیز در حال اصلاح است. در همین حال، پیش‌بینی‌هایی که نشان دهنده تداوم روند افزایشی قیمت است، بر این مسأله تأکید دارد که واکسیناسیون کرونا و تزریق محرک‌های مالی به فعالیت‌های اقتصادی، رشد اقتصادی جهان و در نهایت تقاضا برای انرژی را بالا می‌برد. البته شاید این روند اصلاحی تقاضا تا اواخر سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.

  • منبع خبر : ایران جیب