رونمایی از سورنا ۴
رونمایی از سورنا ۴
ایران از پیشرفته ترین ربات انسان رونمایی کرد.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد Surena IV یک ربات بزرگ انسانی است که توسط محققان دانشگاه تهران ساخته شده است. تیمی متشکل از بیش از ۵۰ محقق ، سورنا چهارم را در مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران (CAST) ساختند. این گروه به رهبری دکتر عقیل یوسفی کما ، استاد مهندسی مکانیک ، چهار سال گذشته برای توسعه ربات جدید کار کرده است. پروفسور یوسفی کما گروه به  IEEE می گوید: “بهبود تعامل ربات با محیط زیست یکی از اهداف اصلی پروژه Surena IV بود.” او توضیح می دهد که هم اکنون ربات می تواند اشیاء را با دقت بیشتری ردیابی کند و دست های جدید به آن مهارت و مهارت بیشتری می بخشد. این پیشرفتها به آن امکان می دهد تا طیف گسترده ای از اشیاء، از جمله ظریف و همچنین ابزارهای قدرت را به کار گیرد.

Surena IV نیز زیرک تر است. سنسورهای نیروی در پایین پاهای آن با تنظیم زاویه و موقعیت هر پا ، به ربات کمک می کنند تا از سطوح ناهموار فراتر رود. سرعت پیاده روی از ۰٫۳ کیلومتر در ساعت در نسل قبلی به ۰٫۷ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است.”رونمایی از سورنا ۴″

در حالی که Surena IV یک دستگاه بسیار پویا مانند اطلس نیست ، یک انسان طبیعی مشهور چابک از Boston Dynamics است ، اما به یک کنترل کننده حرکت کامل بدن متکی است که بطور مداوم وضعیت آن را تنظیم می کند تا از سقوط جلوگیری کند. Surena در طراحی کلی خود احتمالاً با انسانهای طبیعی مانند Walker UBTECH ، Honda’s Asimo ، Pal Robotics ‘Talos ، KAIST’s Hubo و HRP-2 AIST قابل مقایسه است ، اگرچه این روبات ها قبلاً در سطح وسیعی از توانایی های خود را نشان داده اند.