رونمایی از یک نوع موشک کروز جدید
رونمایی از یک نوع موشک کروز جدید
وزیر دفاع با اعلام خبر آمادگی این وزارتخانه برای رونمایی از نوعی موشک کروز، همچنین نصب کروز بلند برد بر روی جنگنده ها را جزو کارهای تحقیقاتی برشمرد که شاید تا اواسط سال آینده به نتیجه برسد.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز صنعت دفاعی برگزار شد، با اشاره به توانمندی های صنایع دفاعی کشور گفت: صنعت دفاعی در حقیقت پشتوانه ‌و عمق راهبردی دفاع و امنیت کشور است و علم و فناوری هم پشتوانه صنعت دفاعی است.”آمادگی وزارت دفاع برای رونمایی از یک نوع موشک کروز جدید”

وی تصریح کرد: در این فضا برخی نقش های خود را خوب ایفا کردند که از آن جمله رسانه ها و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند. از مسائلی که بسیار موثر بود قابلیت دفاع راهبردی و اطمینان بخش بود که ما توانستیم با کمترین هزینه این موضوع را محقق کنیم و تلاش دشمن هم این بود که نگذارد ما این کار را انجام دهیم، اما ما توانستیم قدرت لازم برای دفاع و امنیت را ایجاد کنیم و به دنیا هم گفتیم که این توان برای تهاجم به هیچکس نیست اما هرجا امنیت ما به خطر بیافتد برخورد می کنیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه یک مولفه مهم قدرت دفاعی، تسلیحات دفاعی است ،اظهار کرد: ما امروز بالای نود درصد می توانیم نیازهای دفاعی خودمان را با کیفیت خوب تهیه کنیم . ما امروز توانستیم چشم انداز صنعت دفاعی را در افق ۱۴۰۴ محقق کنیم در حالیکه پنج سال با آن چشم انداز فاصله داریم.

وی اضافه کرد: این کار به دست دانشمندانی انجام شده که توانسته اند این بلوغ فناورانه را ایجاد کنند. این ظرفیت فناورانه و انسانی در خدمت صنعت، کشور و مردم عزیز است و در عین حال که نیاز دفاعی را تامین می کند و در هرجایی که اعلام نیز شود صنایع دفاعی آماده کمک هستند و در عین حال هم دقت می کنند که حریم اصل ۴۴ قانون اساسی را رعایت نمایند.

امیر حاتمی درباره آخرین دستاوردهای صنعت دفاعی نیز گفت: دستاوردهای صنعت دفاعی فراوان است و در ۳۱ مرداد بخشی از آنها را رونمایی می‌کنیم و امسال هم با حضور رئیس جمهوری دستاوردهایی را در حوزه موشکی هوایی پهپادی و دریایی ان شا الله تا پایان سال رونمایی خواهیم کرد و اینها را به دفتر ربیس جمهوری معرفی کرده‌ایم تا ببینیم چه چیزی را انتخاب می‌کنند تا رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر شرکت های دانش بنیان شریک ما هستند، طی این سال ها هم در حوزه همکاری با این شرکت ها همکاری خوبی داشتیم و هم این شرکت ها سهم بسزایی در تولیدات دفاعی داشته اند.”آمادگی وزارت دفاع برای رونمایی از یک نوع موشک کروز جدید”

وزیر دفاع درباره برنامه وزارت دفاع در صورت پایان تحریم های تسلیحاتی گفت: ما در این دوره و بعد از قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام تحریم نبودیم؛  یعنی با محدودیت هایی در این ۵ سال مواجه بودیم و اگر می خواستیم خرید یا فروش کنیم باید از شورای امنیت اجازه می گرفتیم و چون می دانستیم شورای امنیت تحت نفوذ آمریکا است از این شورا هیچ وقت درخواست نکردیم. خوب شاهد بودیم که آمریکا هم اخیرا در شورای امنیت شکست مفتضحانه ای خورد.

وی اضافه کرد: هیچ کشوری از تحریم استقبال نمی کند، اما محدودیت برای ما مانع نبوده و همه دستاوردها در شرایطی بوده که ما در اوج تحریم ها بوده ایم و تلاش کردیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم. اگر فرصتی برای ما اتفاق بیافتد هم برای تامین نیازهای فن آورانه و تسلیحاتی و هم برای فروش از ظرفیت کشورهای دوست استفاده می کنیم.

وزیر دفاع درباره پیشرفت های دفاعی در حوزه تجهیزات رزم انفرادی‌ برای نیروهای مرزبانی نیز عنوان کرد: در دو سه سال گذشته یکی از برنامه هایی که به صورت مرتب اجرا کردیم با نیروی انتظامی بوده است. ما سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد دو برابری در تامین اقلام نیروی انتظامی داشتیم و برای سال ۹۹ یک خط اعتباری ۴۵۰ میلیاردی برای تامین نیازهای نیروی انتظامی در نظر گرفته ایم. ما اقلام خوبی در تجهیزات انفرادی و مراقبت مرزی و همچنین تجهیزات سنگین تر مانند شناور حیدر را در نظر گرفته ایم. البته جایگزینی تجهیزات قدیمی با تجهیزات جدید کمی زمان بر است.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت فضایی وزارت دفاع، گفت: برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران یک برنامه دائمی است و چند مرحله پشت سر گذاشته و چند مرحله هم پیش رو دارد. نیازهای کشور محموله‌های سنگین‌تری است که بالای ۱۰۰ کیلوگرم است و در مرحله بعدی مدارهای بالاتری و محموله‌های سنگین‌تری است که برای آن ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح را داریم.”آمادگی وزارت دفاع برای رونمایی از یک نوع موشک کروز جدید”

امیرحاتمی با بیان اینکه ماهواره‌بر سیمرغ هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، گفت: در پرتاب بعدی اگر مشکل جدیدی ایجاد نشود فکر می‌کنم به موفقیت برسیم. ماهواره بر ذوالجناح شبیه ماهواره‌بر سیمرغ است از نظر شکل و اندازه اما سوختشجامد است که می‌تواند از پرتابگر سیار پرتاب شود، فکر می‌کنم امسال از هر دوی این ماهواره‌برها پرتاب داشته باشیم؛ البته پرتاب تحقیقاتی است. ماهواره‌بر قاصد نیروی هوافضای سپاه هم برای محموله‌های کوچکتر که شبیه سفیر البته متفاوت‌تر از سفیر است ان شاءالله مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وزیر دفاع همچنین گفت: برای وزن‌های ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم ماهواره‌بر سریر را داریم و البته برای مدارات بالاتر یعنی مدار ۳۶ هزار کیلومتر هم ماهواره‌بر سروش-۱ و سروش-۲ و همچنین بلوک‌های انتقال مداری را خواهیم داشت.

وزیر دفاع در ادامه  پاسخ به پرسشی درباره فعالیت این وزارتخانه  در حوزه مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: همکاری های نیروهای مسلح و وزارت دفاع در خدمت به مردم عزیز ما ستودنی بود و تنها دو روز بعد از شیوع بیماری کرونا به سرعت خطوط تولید تجهیزات مرتبط به خطوط تولید ماسک‌های N95تغییر داده شد. خطوط تولید مواد شیمیایی نیز به خطوط تولید مواد ضدعفونی کننده مختلف سطوح و دست تغییر یافتند؛ روزانه ۲۰۰ هزار لیتر مواد ضد عفونی کننده تولید می کنیم و در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهیم. در این شرایط نیروهای مسلح باید ماموریت های خود را انجام میدادند ما تلاش کردیم نیازهای این نیروها را نیز تامین کنیم.

امیر حاتمی ادامه داد: در عین حال تلاش می کنیم نیازهای نیروهای مسلح را نیز تامین کنیم. در مورد واکسن هم دانشمندان صنعت دفاعی به دوستان وزارت بهداشت کمک می کنند و پیشرفت های خوبی هم در این حوزه حاصل شده است، همانطور که وزیر بهداشت نیز اشاره کرد ما مراحلی از واکسن و تست حیوانی را انجام دادیم و یک نمونه تست انسانی هم انجام شده که موفقیت آمیز بوده، اما باید مراحل مورد نظر سازمان غذا و دارو طی شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا درباره برنامه‌های وزارت دفاع در حوزه خودروسازی تاکید کرد: خودرو سازی یک صنعت راهبردی است که به بخش قابل توجهی از نیازهای مردم مرتبط است و شاید به همین دلیل است که خودروسازان خارجی از کشور خارج شده‌اند. بنا به تکلیفی که رییس جمهور به ما ابلاغ کرد قبول کردیم که با شرایطی به خودروسازن کمک کنیم؛ لذا اعلام کردیم در جاهایی که خارجی ها رفتند و بخش خصوصی نیاز فناورانه دارند در صورت درخواست می‌توانیم به کمک آنها برویم؛ آنها نیز درخواست‌هایی مطرح کردند و حدود ۴۰ قلم قطعه از ما درخواست شد و ما نیز همه آنها را تامین کردیم که رقم این قرار دادها به بالای ۴ هزار میلیارد رسیده است.

وی ادامه داد: در مورد تولید خودرو معتقدیم باید کار  به دست خودروسازان انجام شود مگر اینکه درخواستی برای تولید مشترک داشته باشیم؛ ما برنامه ای برای تولید خودرو نداریم و بر اساس اصل قانون اساسی به بخشهایی از کشور که نیازمند فناوری هستند کمک می‌کنیم.

وزیر دفاع همچنین درباره افتتاح شعبه ی فروشگاه اتکا در ونزوئلا و واکنش برخی رسانه های خارجی به این موضوع گفت: ونزوئلا یک کشور ضد استکبار است و به همین دلیل مورد دشمنی آمریکایی ها قرار گرفته است. ما هر دو در باشگاه تحریمی ها قرار داشته ایم و این همکاری از قدیم بوده و امروز هم تقویت شده است. همکاری کشورهای دوست و مستقل با یکدیگر بر اساس احترام و منافع متقابل و برد- برد است. از جمله مواردی که بخش خصوصی ونزوئولا در خواست کرده بود تأسیس فروشگاهی برای فروش محصولات ایرانی بود که این کار توسط اتکا به عنوان یک یک نهاد عمومی انجام شد.

امیر حاتمی در پاسخ به پرسشی درباره توانمندی وزارت دفاع در حوزه موشک‌های‌کروز و اینکه چند درصد از تجهیزات دفاعی که رونمایی می شوند در اختیار یگان های رزم قرار می‌گیرند، اظهار کرد: امروز به توانمندی خوبی در حوزه موشک‌های کروز بخصوص‌درحوزه برد این‌ موشک ها رسیده ایم و یکی از محصولاتی که برای روز صنعت دفاعی رونمایی آن را در نظر گرفته ایم یک موشک کروز است که یک دستاورد خوب در این حوزه است.

وی ادامه داد: درباره اینکه نیازها با تحقیقات همخوانی داشته باشد ، در واقعیت به میزان قابل قبولی این موضوع وجود دارد اما صد درصد اینگونه نیست، اما معمولا در هر محصولی فناوری های زیادی توسعه پیدا می کند و اینها وارد خزانه فناوری می شود و سپس در سایر محصولات مورد استفاده می شود. حدود ۷۵ تا ۸۰درصد از محصولات بر اساس اعلام نیاز تولید می‌شود و ما شرایط خوبی دراین حوزه داریم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره موشک‌های کروز تولید شده توسط وزارت دفاع خاطر نشان کرد: حرکت ما در این زمینه افتخارآمیز بوده است.امروز انواع  موشک‌های کروز اعم از زمین به زمین، هوا به زمین، سطح به سطح و زیر سطح به سطح را داریم و در این زمینه اتفاق خیلی خوبی افتاده به گونه ای که توانستیم نیازهای نیروهای مسلح را تامین نماییم.  یکی از محصولاتی هم که برای رونمایی در روز صنعت دفاعی به دفتر رئیس‌جمهوری معرفی شده، یک محصول کروز است.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی درباره نصب کروز برد بلند بر روی جنگنده‌ها، گفت: در این باره کار می‌کنیم و جزو کارهای تحقیقاتی ما است و امیدواریم تا اواسط سال آینده بتوانیم یک محصول در این زمینه به ثمر برسانیم.

امیر حاتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پاسخگویی به تهدیدات سایبری، تاکید کرد: یکی از تهدیداتی که دشمنان ما علیه جمهوری اسلامی دارند تهدیدات سایبری است و دشمنان سرمایه گذاری جدی روی این حوزه دارند؛ به همین دلیل ما هم برنامه‌های موثر پدافند سایبری داریم و با اجرای رزمایش ها و تمرینات آمادگی خود را بالاببریم و تا امروز مسئله ای  جدی در حوزه سایبری نداشتیم.

وی درباره همکاری‌های میان وزارت دفاع و نیروهای مسلح اعم از ارتش سپاه و نیروی انتظامی با بیان اینکه یکی از بهترین دوره های همکاری با نیروهای مسلح را داریم، خاطر نشان کرد: رابطه بسیار خوبی با همه نیروهای مسلح داریم و اعتقاد قلبی دارم که بخشی از برکاتی که امروز شامل حال ما می شود حاصل همین همکاری برادرانه است.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت بازنشستگان نیروهای مسلح به اقدامات انجام شده توسط این وزارتخانه در این خصوص تاکید کرد: توجه به بازنشستگان یکی از ماموریت های اصلی وزارت دفاع است؛ ما در حوزه های مختلف به بازنشستگان خدمات ارائه می کنیم که یکی از حوزه های این خدمات، خدمات درمانی است که این خدمات از بهترین خدمات درمانی بزرگ در کشور است. بازنشستگان ما دغدغه ی بیماری و مسایلی ازاین دست را ندارند.

امیر حاتمی افزود: از خدمات دیگری که به بازنشستگان ارایه می شود خدمات حقوق ماهیانه است؛ بر اساس قانون خدمات کشوری در سه سال قبل میانگین افرایش حقوق بازنشستگان عزیز ما حدود ۱۰۰ درصد بوده است؛ در عین حال می دانیم باتوجه به شرایط کشور آنها همچنان در مضیقه هستند. ایجاد تناسب سازی میان حقوق بازنشستگان و شاغلین از جمله دیگر درخواست های بازنشستگان است که بخشی از این صد درصد افزایش حقوق مربوط به همسان سازی است. بر اساس قولی که رئیس سازمان برنامه و بودجه داده ان شاءالله در نیمه دوم سال جاری همسان سازی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح اجرایی می‌شود.”آمادگی وزارت دفاع برای رونمایی از یک نوع موشک کروز جدید”

  • منبع خبر : ایسنا