رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به ریاست ترامپ خاتمه می‌دهد
رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به ریاست ترامپ خاتمه می‌دهد
یکی از کارشناسان یک اندیشکده بانفوذ آمریکایی پیش بینی کرد که رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا احتمالاً به دوران ریاست جمهوری ترامپ خاتمه خواهد داد.

رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به ریاست ترامپ خاتمه می‌دهد

یکی از کارشناسان یک اندیشکده بانفوذ آمریکایی پیش بینی کرد که رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا احتمالاً به دوران ریاست جمهوری ترامپ خاتمه خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، «جیمز پتوکوکیس»، عضو اندیشکده آمریکن اینترپرایز که از ستون‌نویسان روزنامه نیویورک تایمز نیز به شمار می‌رود، نوشت: شیوع جهانی ویروس کرونا ممکن است اتفاقی را رقم بزند که نظرسنجی‌های بی‌شمار نتوانسته‌اند رقم بزنند و آن هراس جمهوریخواهان از باخت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.

تاکنون نظرسنجی‌ها بطور مرتب بر این امر تاکید داشته‌اند که ترامپ در نوامبر، نتیجه انتخابات را به دموکرات‌ها می‌بازد. یعنی به همه نامزدهای دموکرات می‌بازد. با این حال جمهوریخواهان اعتماد به نفس خود را حفظ کرده‌اند. آنها به خوبی بیاد دارند که همین نظرسنجی‌های غلط چهارسال پیش نشان می‌داد که ترامپ به هیلاری کلینتون می‌بازد.

این گزارش آمده است: نکته مهمتر شاید این است که اعضای ارشد حزب جمهوریخواه مطمئن هستند که اقتصاد قوی پشتوانه و باد موافقی برای انتخاب مجدد ترامپ به شمار می‌رود.

در این گزارش آمده است: اما سقوط بازار سهام که به شدت تحت تأثیر شیوع غیرمنتظره ویروس کرونا بوده، نشان می‌دهد که این باد موافق می‌تواند به باد قوی مخالف بدل شده و این یعنی ریاست یک دوره‌ای برای ترامپ.

این گزارش می‌افزاید: بانک‌های وال استریت هم اکنون پیش‌بینی‌ها خود از رشد اقتصادی را برای نیمه نخست سال جاری میلادی کاهش داده‌اند. علاوه بر این، آنها به این پیش بینی‌ها هم چندان خوشبین نیستند و این عدم قطعیت در بازارهای به اصطلاح غول دنیا منعکس شده است. پیش‌بینی‌هایی در مورد خدشه در زنجیره عرضه و تقاضا نیز از جمله پیش‌بینی‌های شایع این روزها به شمار می‌روند.

در ادامه این گزارش با اشاره به بررسی‌ها از رشد تولید ناخالص ملی آمریکا و کاهش آن به ۱٫۷۵ درصد برای فصل دوم سال جاری میلادی، آمده است: با این حال پیش‌بینی‌های اقتصادی غلط‌انداز هستند و اقتصاددانان اکنون علاوه بر بررسی وضعیت مشتریان یا مشاغل و درآمدهای شرکت‌ها مجبورند عامل دیگری مانند گسترش ویروس کرونا را مدنظر قرار دهند حال آن  که میزان شیوع و مرگباری این ویروس هنوز مشخص نیست.

در این مقاله تصریح شده است: مرکز مشورت اقتصادی «کپیتال اکونومیکس» اعتراف می کند که الگوهای اقتصادی آمریکا نمی توانند خطر شیوع ویروس کرونا در آمریکا را پیش بینی و مشخص کنند که آیا این امر به رکود اقتصادی می‌انجامد.

بنا بر پیش‌بینی تحلیل اقتصادی «مودی»، احتمال ۴۰ درصدی وجود دارد که ویروس حاضر به یک همه‌گیری جهانی بدل شده و اقتصاد آمریکا و دیگر نقاط دنیا را به یک رکود بکشاند.

این گزارش می‌افزاید: سقوط اقتصادی در سال انتخاباتی برای هر رئیس جمهوری که سال آخر ریاست خود را می‌گذراند، خبر بدی است. از سال ۱۹۶۰ به این سو، سه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا همزمان بوده با رکود اقتصادی در سال انتخابات و طی آن حزب حاکم در هر سه بازنده میدان بوده است.

این اندیشکده نوشت: در نظرسنجی واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی که ماه گذشته میلادی صورت گرفت، ۵۷ درصد مردمی که به آن پاسخ دادند، اعلام کردند که شیوه ترامپ در مسایل اقتصادی را می‌پسندند. این وضعیت در صورت بروز رکود اقتصادی تغییر خواهد کرد حتی اگر رای‌دهندگان روش ترامپ در مواجهه و رسیدگی به این ویروس را بطور مستقیم در این رکود اقتصادی شریک نداند.