امسال برای نخستین بار تولید شمش طلا در کشور به رقم رکوردگونه ۶ تن می رسد
امسال برای نخستین بار تولید شمش طلا در کشور به رقم رکوردگونه ۶ تن می رسد

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برای نخستین بار تولید شمش طلا در کشور به رقم رکوردگونه ۶ تن می رسد و دستاورد ارزشمندی محقق می‌شود. به نقل از وزارت صنعت، جعفر سرقینی افزود: برنامه پیش بینی شده برای سال ۹۶ رقم ۷ تن طلا بود، اما انتظار […]

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برای نخستین بار تولید شمش طلا در کشور به رقم رکوردگونه ۶ تن می رسد و دستاورد ارزشمندی محقق می‌شود.

به نقل از وزارت صنعت، جعفر سرقینی افزود: برنامه پیش بینی شده برای سال ۹۶ رقم ۷ تن طلا بود، اما انتظار می رود تولید ۶ تن را به دست آوریم.

وی یادآور شد: تولید طلا با برنامه ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت سالیانه روند رو به رشد خواهد داشت که دستاورد این بخش در حوزه معادن است و موضوع طلای همراه مس و یا لجن طلا موضوعی جداگانه است.

سرقینی گفت: معدن طلای زرشوران گنجینه ارزشمند کشور محسوب می شود که تا پایان امسال توان تولید یک تن و تا سال آینده توان تولید سه تن را خواهد داشت که در واقع برابر با ظرفیت این واحد است.

وی افزود: شمار معادن طلای کشور در دولت یازدهم و دوازدهم رو به فزونی گذاشته و برای سال ۹۷ فعال سازی معادن کوچک پیش بینی شده است و با توجه به ارزش اقتصادی این فلز، استخراج از معادن کوچک هم توجیه اقتصادی دارد.

سرقینی اضافه کرد: اکنون معدن طلای ساریگونی در استان کرستان از ذخایر خوبی برخوردار است و بهره بردار قزاق آن به مدت هفت سال استخراج آن را بر عهده دارد.

معدن طلای ساریگونی قروه با ۱۸ تن ذخیره برای مدت هفت سال توسط یک شرکت قزاقستانی مورد بهره برداری قرار می گیرد.حدود ۵۰ درصد از ذخیره قطعی طلای شناخته شده در کردستان مربوط به شهرستان قروه و معدن طلای داشکسن است. قروه در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.

بررسی ها نشان می دهد استان آذربایجان غربی را می توان به عنوان استان طلایی کشورمان معرفی کرد و درحقیقت آذربایجان غربی روی کمربند طلازایی جهان قرار دارد که از اروپا آغاز و از ترکیه به ایران و سپس پاکستان می‌رسد.

بر پایه گزارش‌های موجود ذخایر طلای جهان بالغ بر یکصد هزار تن است که از این رقم ۴۷ هزار تن آن قطعی بوده و می‌توان گفت نیم درصد ذخایر قطعی جهانی این فلز در استان آذربایجان غربی واقع است.

آمارهای منتشر شده، حاکی است تولید سالانه طلای ایران به رقم پنج تن رسیده و انتظار می رود تا پایان برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰ – ۱۳۹۶ ) به رقم ۱۰ تن برسد.