رییس بانک جهانی هم تحمل نکرد
رییس بانک جهانی هم تحمل نکرد

دکتر جیم یونگ کیم، که در سال آخر ریاست جمهوری بارک اوبامامجددا به ریاست بانک جهانی انتخاب شده بود نیز تاب تحمل خورده فرمایشهای دونالد ترامپ را نیاورده و مجبور به استعفا گردید. از قرار اطلاع دکتر کیم برای یک دوره دیگر ۵ ساله یعنی از ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۲ انتخاب شده بود اما در خصوص […]

دکتر جیم یونگ کیم، که در سال آخر ریاست جمهوری بارک اوبامامجددا به ریاست بانک جهانی انتخاب شده بود نیز تاب تحمل خورده فرمایشهای دونالد ترامپ را نیاورده و مجبور به استعفا گردید. از قرار اطلاع دکتر کیم برای یک دوره دیگر ۵ ساله یعنی از ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۲ انتخاب شده بود اما در خصوص نظرات دونالد ترامپ در مورد عدم حمایت از نتایج کنفراس آب و هوا در پاریس صلاح را بر ترک بانک جهانی گرفت .

«Jim Yong Kim, also known as Kim Yong, is a Korean-American physician and anthropologist serving as the 12th and current President of the World Bank since 2012.»

طبق اعلام دکتر کیم  استعفای او از اول فوریه ۲۰۱۹ موثر خواهد بود و برنامه بعدی او حضور در یک شرکت  سرمایه گزاری که در کشورهای در حال توسعه   به فعالیت های طرح و توسعه در امور زیربنایی مبادرت دارد، خواهد بود. در اینکه دکتر کیم خود علاقمند ترک پست ریاست بانک مرکزی را داشته و یا زیر فشار دونالد ترامپ مجبور به استعفا شده باشد بین رسانه های امریکایی اختلاف دیدگاه و خبر وجود دارد. دکتر جیم یونگ کیم یک شخصیت کره ای آمریکایی است که در رشته پزشکی تحصیل نموده و شهرتش به مدافع سلا مت عمومی بوده است ، او برای فاینانس پروژههای انرژی سبز و توقف سرمایه گزاری در معادن زغال سنگ نیز بین متخصصین مالی در جهان زبانزد بود و باوجوداین اختلاف نظر با ترامپ ، از برخورد علنی و رسانه ای  با دولت ترامپ پرهیز کرده بود.

بر اساس اخبار منتشره «کریستینا جورجی هوا» که اصالتا بلغاری تبار است و در ســال ۲۰۱۷ بعنوان یکی از مدیران عملیاتی در بانک جهانی سمت گرفته بود ، پس از کناره گیــری کیم، به عنوان رییس موقت این نهاد جایگزین دکتر کیم خواهد شد.

اینکه دونالد ترامپ بخواهد یکی از معتمدین خود را در این سمت جایگزین نماید خارج از گمان نبوده است چرا که امریکا در انتخاب رئیس بانک جهانی نقش بسیار عمده ای را ایفا میکند و بانک جهانی اصالتا پیرو سیاستها و منویات امریکا در جهان است.

تغییر در سطح ریاست بانک جهانی طبعا از زیر ذره بین سیاستمداران و اقتصاد دانان جهای خارج نخواهد رفت چرا که این نهاد که فارق از اینکه در ساختار داخلی تبعیت مجدانه از امریکا دارد لاکن با جمع آوری اطلاعات از کشورهای جهان و ارائه نظرات و پیششبینی ها ماخد مستندی برای جهانیان بشمار میرود و انتشارات  این نهادمحل استناد آمار گران جهانی است و اگرچه اطلاعات مربوط به کشورها را نوعا از خود ایشان دریافت میکند لاکن در تحلیل داده ها وانتشار ارقام و پیش بینی ها بسیار دقیق و با حتیاط اعلام نظر میکند این نهاد رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ را منفی تا حدود ۱.۶ درصد تخمین زده و همین پیش بینی را درسال ۲۰۲۰ به حدود ۳.۵ درصد می رساند حال اینکه پژوهش گران اقتصادی داخل کشور این رقم را از ۲.۵ درصد منفی در سال اول و ۴.۵ درصد در سال بعدی یعنی ۱۳۹۹ بر اورد نموده اند. که بحرانی شدن وضع اقتصاد کشور را نشان میدهد. وقتی رشد در یک کشوری منفی میشود وصول وجوه درآمدی به نقصان میگراید و سپس کسری بودجه را به دنبال داشته و دولت ها را مجبور به اعمال دیکته در اقتصاد مینماد و لذا تورم ( مالیات پنهان) را رقم میزند و تورم همانا و نهایتا نارضایتی از دشواریها مسیر تحقق مشارکت مردمی در اداره کشورهمانا این اولین باری نیست که بانک جهانی رشد اقتصاد ایران را منفی ارزیابی میکند و چه بسا همین رقم گذاری بخشی از یک سناریوی از پیش تهیه شده بوده باشد.والسلام

حمید رضا نقاشیان