زالی تاکید کرد: ارتباط آلودگی هوا با مرگ و میر ناشی از کرونا
زالی تاکید کرد: ارتباط آلودگی هوا با مرگ و میر ناشی از کرونا
دکتر علیرضا زالی در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا ضمن قدردانی از استاندار تهران برای داشتن نگاه سلامت محور در استان تهران گفت: ارتباط بین مرگ و میر کرونا و آلایندگی هوا وجود دارد و در شرایطی که شاهد افول پیک سوم در تهران هستیم به دلیل حجم و تراکم جمعیتی در این استان روند افول تدریجی و آرام است.

به گزارش واحد اجتماعی خبرگزاری صبح اقتصاد دکتر علیرضا زالی در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا ضمن قدردانی از استاندار تهران برای داشتن نگاه سلامت محور در استان تهران گفت: ارتباط بین مرگ و میر کرونا و آلایندگی هوا وجود دارد و در شرایطی که شاهد افول پیک سوم در تهران هستیم به دلیل حجم و تراکم جمعیتی در این استان روند افول تدریجی و آرام است.

وی گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ نفر بیمار با تشخیص قطعی این بیماری بستری هستند. هر چند که شرایط مطلوب تری نسبت به گذشته داریم اما همچنان با حجم بیماران مواجه هستیم و ۲۹۰ نفر روز گذشته در شرایط بحرانی بیماری کرونا قرار داشتند.

وی افزود: مساله مهم این است که آلایندگی هوا از طریق ایجاد حساسیت ها، فرد مستعد ابتلا به بیماری را در خطر ابتلا به کرونا قرار می دهد. سیستم مژک ها نقش مهمی در سیستم تنفسی دارند و در بیماری کرونا و زدودن فضای تنفسی از ویروس نقش بسزایی دارند که آلودگی هوا تاثیر بسیاری بر روی آنها دارد. در وارونگی هوا ویروس زمان بیشتری در فضا می ماند.”زالی تاکید کرد: ارتباط آلودگی هوا با مرگ و میر ناشی از کرونا”

وی ادامه داد: ظرفیت بخش های تنفسی ما که آنها را برای بیماران کرونایی اماده کرده ایم ممکن است توسط افرادی که به دلیل آلودگی هوا به بیمارستان ها مراجعه می کنند تحت تاثیر قرار گیرد. علی رغم  اعمال همه محدودیت ها کماکان درشهر تهران، تقریبا تغییر محسوسی متناسب با محدودیت ها نمی بینیم لذا باید آسیب شناسی شود که محدودیت های ستاد ملی تا چه میزان اجرایی می شود. از آمار ایستگاههای مترو نیز مشخص شده در ساعتهای پیک الگوی استفاده از مترو تغییری نکرده است البته محدودیت های شبانه اثر بسیار خوبی داشته است.

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در حال‌ حاضر کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه ۱)، پیروزی (منطقه ۱۳)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شریف (منطقه ۲)، شهرداری منطقه ۲۰، شهرداری منطقه ۲، شهرداری منطقه ۴ و شهرداری منطقه ۱۰ ناسالم برای همه افراد است.

علاوه بر این کیفیت هوا در برخی ایستگاه‌های دیگر ازجمله شهرداری منطقه ۱۱، شهرداری منطقه ۲۱، شهرداری منطقه ۲۲، پارک رازی (منطقه ۱۱)، پارک سلامت (منطقه ۱۷)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، پارک قائم (منطقه ۱۸)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، شهرداری منطقه ۱۵ و فرمانداری شهر ری (منطقه ۲۰) برای همه افراد ناسالم گزارش شده است.

  • منبع خبر : ایسنا