زلزله­‌های بندر چارک شاخصی برای افزایش مخاطرات طبیعی در سواحل خلیج‌فارس
زلزله­‌های بندر چارک شاخصی برای افزایش مخاطرات طبیعی در سواحل خلیج‌فارس
پژوهشگر پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با تاکید بر اینکه پراکندگی زلزله‌های بندر چارک در اطراف گنبدهای نمکی رخ داده است، رخداد فوج‌لرزه‌های این منطقه را شاخصی از افزایش مخاطرات طبیعی در سواحل خلیج‌فارس خواند.

به گزارش صبح اقتصاد پژوهشگر پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با تاکید بر اینکه پراکندگی زلزله‌های بندر چارک در اطراف گنبدهای نمکی رخ داده است، رخداد فوج‌لرزه‌های این منطقه را شاخصی از افزایش مخاطرات طبیعی در سواحل خلیج‌فارس خواند.

دکتر مجید پورکرمان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زلزله‌های اخیر بندر چارک استان هرمزگان، توضیح داد: بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور در ساعت ۱۰و ۵۳ دقیقه در محدوده بندر چارک زمین لرزه‌ای با بزرگی ۳.۸ در مقیاس ریشتر  با عمق کانونی ۲۸ کیلومتری در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است و به فاصله ۲۰ دقیقه زمینلرزه دیگری در همان منطقه با قدرت ۴.۷ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری رخ داد.

وی با بیان اینکه این روند تا ساعت ۹ و ۱۴ دقیقه روز ۲۶ خرداد سال ۱۴۰۱ ادامه داشت، اظهار کرد: آخرین لرزه این منطقه با قدرت ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری در ساعت ۱۵ و ۴۸ دقیقه رخ داد و نکته بسیار مهم در وقوع این لرزه‌­ها، کاهش عمق کانونی زمینلرزه‌هاست، به ویژه لرزه‌­های با قدرت بزرگتر از ۴ ریشتر که در ۲۶ خرداد ماه در اعماق ۸ تا ۱۰ کیلومتری رخ داده است.

پورکرمان خاطر نشان کرد: در مجموع در این بازه زمانی در حدود ۳۸ زمینلرزه در این منطقه رخ داده است که موقعیت لرزه‌ها در شکل زیر نشان داده شده است:

زلزله­‌های بندر چارک شاخصی برای افزایش مخاطرات طبیعی در سواحل خلیج‌فارس

پژوهشگر پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ادامه داد: همان‌طوری که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، تمامی این لرزه‌ها در اطراف گنبدهای نمکی روستای “مغویه” اتفاق افتاده و بر اساس مطالعه Jahani et al., (۲۰۰۷) این گنبد نمکی از جمله گنبدهای نمکی فعال در خط ساحلی خلیج فارس است.

وی با تاکید بر اینکه وقوع تعداد پر شمار این زمینلرزه‌ها با عمق کانونی کم در اطراف این گنبد نمکی نشان از فعالیت آن است، خاطر نشان کرد: عوامل متعددی در زمینه فعالیت‌های گنبدهای نمکی در مناطق ساحلی وجود دارد، اما بر اساس مطالعات انجام شده در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی یکی از مؤثرترین این عوامل، افزایش تراز آب دریا و افزایش فشارهای هیدرواستاتیک به بستر خلیج فارس است.

پژوهشگر پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، اضافه کرد: نتایج مطالعه که توسط Pourkerman et al., (۲۰۲۱) صورت گرفت، نشان داد که در ۱۴۰۰ سال پیش فعالیت­‌های گنبدهای نمکی همزمان با تغییرات دیرینه آب دریا باعث جابجایی پوسته ساحلی در منطقه “بتانه” به میزان ۳.۲ متر شده است. در این مطالعه نشان داده شد که افزایش فشارهای هیدرواستاتیک به بستر دریا به دنبال تغییرات تراز آب دریا باعث افزایش فعالیت‌­های گنبدهای نمکی در نواحی ساحلی شده است.

پورکرمان یادآور شد: با توجه به افزایش چشمگیر تراز آب در خلیج فارس (۴.۱ میلی‌متر در سال؛ شکل ۲) روند افزایش فعالیت‌های گنبدهای نمکی در نواحی ساحلی در آینده نزدیک وجود دارد. لذا مطالعات گسترده‌ای در زمینه بررسی روند دیرینه تغییرات تراز آب خلیج فارس و ارتباط آن با فعالیت‌های گنبدهای نمکی و ارزیابی ابعاد مخاطرات آنها مورد نیاز است.

زلزله­‌های بندر چارک شاخصی برای افزایش مخاطرات طبیعی در سواحل خلیج‌فارس

انتهای پیام