زلزله در امریکا لرزه در اسرائیل 
زلزله در امریکا لرزه در اسرائیل 

حمید رضا نقاشیان طی دو روز گذشته اتفاق نادری در مرز سوریه و عراق رخداده که در پنجاه سال گذشته امکان تحقق آن به دلایل متعدد فراهم نبوده است و آن ملحق شدن دو ارتش عراق و سوریه در مرز مشترک بین دو کشور سوریه وعراق است و این اتفاق نادر راهبرد سیاسی نظامی امریکا […]

حمید رضا نقاشیان
طی دو روز گذشته اتفاق نادری در مرز سوریه و عراق رخداده که در پنجاه سال گذشته امکان تحقق آن به دلایل متعدد فراهم نبوده است و آن ملحق شدن دو ارتش عراق و سوریه در مرز مشترک بین دو کشور سوریه وعراق است و این اتفاق نادر راهبرد سیاسی نظامی امریکا و اروپا و اسرائیل و حتی ترکیه را محکوم به شکست نموده است.
در طول پنجاه سال گذشته که میشل عفلق دو حزب بعث یکی در سوریه و یکی در عراق را پایه گذاری نموده بود همواره سعی اسرائیل و دول غربی ایجاد عداوت و کینه و دشمنی بین دو ملت عرب زبان سوری و عراقی بوده است 
مستقر شدن واحد های رزمی از ارتش عراق و ارتش سوریه در  مرز مشترک دو کشور آنقدر اهمیت دارد که جیغ مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی و دولت‌های من تبع  آمریکادر منطقه را به آسمان برده است . 
تمیدات راهبردی برای جدایی عراق و سوریه که دو کشور ریشه دار و  تاریخی با جمعیت و فرهنگ غنی  و منابع فراوان به حساب می‌آیند برای غرب و رژیم صهیونیستی و وابستگان منطقه‌ای آنان  همواره یک هدف راهبردی به حساب می‌ رفته  زیرا نگرانی از اتحاد این دو کشور حتی بدون لبنان و ایران قدرت سیاسی منطقه ای در مرز اردن و اسرائیل را به کانون ژئوپولیتیک و تهدید بالقوه تبدیل مینموده و هرگز اتفاق نیافتاده بود .
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد رابطه سیاسی نظامی ، امنیتی با سوریه این اولین بار در تاریخ دو کشور است که حوزه استحکام ژئوپولیتیک در حوزه دامنه دار چهار کشور متکی به سیاست مقاومت بوجود می آورد و نقطه عطف موضوع عملکرد جاهلانه داعش است که بدون یک پیش بینی استراتژیک منافع چهار کشور غرب آسیا را بهم پیوند داده است و همین پیوند کانون تهدید علیه منافع سرزمینی اسرائیل را گسترش بخشیده است. همیشه اسرائیل با نگرانی از  روابط تهران ، بغداد ،  دمشق، بیروت  این اضطراب را که این روابط به یک خط ممتد سیاسی-امنیتی از تهران تا دمشق  و بیروت تبدیل شود  در پنهان خود نگهداشته بود . وبنظ آنان اتفاقی که نبای می افتاد، افتاده است و طول خط مرزی اسرائیل از شرق را زیر کلیدی ترین مواضع راهبردی قرار داده است .
نزدیک به  یک سال ‌ پیش نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفری به  مسکو ، تلاش کرد تا خطرات چنین شرایطی را به مقامات روسیه گوشزد نموده و نگرانی غرب از چنین رخدادی را در مسکو به معامله بگذارد.
امروزه و در فرایند  موفقیتهای پی در پی جبهه مقاومت به فرماندهی مستشاری سردار قاسم سلیمانی در این رخداد میمون و مبارک ،  با درک حساسیت  نسبت به دست برنده در مقابل دشمن و حفظ شرایط ، عزم خود را برای به شکست کشاندن سیاست شیطانی آمریکا جزم تر نموده اند . 
روسیه نیز در شرایط کنونی نسبت به دو ماه قبل شرایط بهتری را داداست و از محوریت خط ممتد تهران بیروت پشتیبانی میکند.
حملات ارتش آمریکایی‌ در منطقه  به واحد هایی از ارتش سوریه مؤید این  موضوع بوده که امریکا نیز از شرایط فراهم آمده ناخرسند است.
لذاست که  مثل همیشه زبان به تهدید گشوده و برای آنکه طرف مقابل، جدی بودن تهدید را باور کند بطور محدود به واحدهایی از ارتش سوریه حمله میکند
 و علیرغم باور امریکا جبهه مقاومت چنین تهدیدهایی را جدی نیافت و به راهبرد از پیش برنده  خود ادامه داد.
کارشناس ژئوپولیتیک حوزه غرب آسیا جناب آقای زارعی بهم خوردن طرح امنیتی نظامی آمریکا در مرزهای شرقی سوریه را رخدادی مهم‌تر از آزادسازی حلب دانسته‌ و معتقدند که در این صحنه به موازات غلبه جبهه مقاومت بر مواضع تروریستی تحت‌الحمایه اسرائیل و غرب مخاطرات جدی حیاتی برای رژیم صهیونیستی شکل گرفته است.
 والسلام