زیارت رهبری/تحلیلی از اعتراضات/پاسخ ایران به مداخلات خارجی
زیارت رهبری/تحلیلی از اعتراضات/پاسخ ایران به مداخلات خارجی
ناآرمی های اخیر درکشور/ زیارت رهبری از حرم حضرت عبدالعظیم/مواضع مداخله جویانه آلمان وفرانسه در امور داخلی ایران و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

ناآرمی های اخیر درکشور/ زیارت رهبری از حرم حضرت عبدالعظیم/مواضع مداخله جویانه آلمان وفرانسه در امور داخلی ایران و … از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش ایسنا، تحلیل ابراهیم فیاض استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران درباره علل وقوع این اعتراضات و ناآرامی های اخیر در کشور در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

وی ریشه اعتراضات و حوادث دو ماه اخیر را بدل‌شدن امر سیاسی به امر اجتماعی می‌داند و آن را به معنای رشد اجتماعی به‌شدت بالای ایرانیان در نظر می‌گیرد و می‎گوید: به هرحال یا ما آینده را می‌سازیم یا آینده ما را می‌سازد. ساختن آینده، دانش و بینش و ایده می‌خواهد. متاسفانه دانش و بینشی که در اینترنت هست را استفاده نمی‌کنیم و از ایده هم که خبری نیست. ما متأسفانه در حال انتقال با خشونت به آینده هستیم. اگر آینده را خودمان بسازیم با آرامش و آسایش می‌سازیم اما اگر آینده ما را بسازد حتماً با خشونت و جراحی خواهد بود.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

تضعیف کنندگان توان دفاعی، امنیتی و اطلاعاتی کشور باید جواب بدهند

هدف ما در دادگاه انقلاب ایجاد امنیت و آرامش در جامعه است

بستر قانونی برای اعتراضات را فراهم کنیم

نقش و خاستگاه دهه هشتادی‌ها در تنش‌های اخیر از نظر دو فعال رسانه‌ای

آخرین وضعیت طرح ساماندهی تجمعات از زبان رئیس کمیسیون امور داخلی

***

مواضع گیری اخیر صدراعظم آلمان در مورد مسائل داخلی ایران هم واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان را در پی داشت که این مواضع را مداخله جویانه، تحریک آمیز و غیردیپلماتیک دانست و اظهار داشت: متاسفانه برخی مدعیان حقوق بشر با فراموشی کارنامه تاریک خود در قبال مردم شریف و مقاوم ایران در جریان حمایت کور و غیرانسانی از رژیم صدام، همراهی با تحریم های ظالمانه متعاقب خروج آمریکا از برجام و نیز سکوت در برابر اقدامات تروریستی داعش که آخرین آن حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ بود، حقوق بشر را دستمایه بازی‌های سیاسی کرده‌اند.

ناصر کنعانی همچنین دیدار امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با مسیح علی نژاد از چهره های معاند ضد ایرانی و همراهان وی را در حاشیه مجمع صلح پاریس محکوم کرد و اظهارات نقل شده از مکرون در این دیدار را شرم آور خواند.

در واکنش به این دیدار، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این اقدام رییس جمهور فرانسه را محکوم می کنم که دخالت قطعی در امور ایران است.

زیارت رهبر معظم انقلاب از حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

سحرگاه امروز حضرت آیت الله خامنه ای، با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) در شهر ری از این مضجع مبارک زیارت و نماز صبح را آنجا اقامه کردند.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم  محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مجلس و دولت در کنار هم پیگیر حل مسائل کلان و به کارگیری تمامی ظرفیت ها برای گره گشایی از مشکلات مردم هستند، گفت: کسانی که از پیگیری نظارتی مجلس به دنبال بازنمایی اختلاف بین قوا هستند باید بدانند که مجلس حمایت دلسوزانه از دولت را به عنوان دوست دلسوز وظیفه خود می داند. پاسخگویی دولت در فضای شفاف و در پیشگاه ملت فرصتی برای گزارش عملکرد، ارائه راه حل ها، جبران کاستی ها و سرعت بخشی به اقدامات دولت می باشد.

رئیس مجلس همچنین در جریان بررسی لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، تصریح کرد: ما نباید در این قانون به گونه‌ای پیش برویم که نتیجه آن تعطیلی اسقاط خودرو در کشور شود و سپس با مشکل مواجه شویم یا این‌که نباید به گونه‌ای عمل کنیم تا پولی که برای اسقاط در نظر گرفته شده اینقدر به جاهای مختلف برود که تعارض منافع ایجاد شود.

تحلیل محسن پاک آیین از برگزاری رزمایش ناتو در باکو و تبعات امنیتی این اقدام هم از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

سفیر سابق کشورمان در آذربایجان با بیان این که رزمایش ناتو در باکو نشان دهنده آن است که جمهوری آذربایجان به دنبال ماجراجویی است و درواقع قصد دارد به نحوی پای ناتو را به منطقه باز کند، تاکید کرد: جمهوری آذربایجان باید از اقدامات عکس‌العملی پرهیز کند.

واکنش ها به اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان در خصوص تمامیت ارضی ایران را نیز می توانید اینجا بخوانید.

واکنش نماینده تبریز به سخنان اخیر رئیس جمهور آذربایجان

نوه که نمی‌تواند منکر بابابزرگ خود شود

آرزوی امپراتوری عثمانی و آناتولی بزرگ را به گور می برید

***

اخیرا آمریکا و سه کشور اروپایی از شورای حکام خواستند، از ایران بخواهد توضیحات بیشتری درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده ارایه کند و این همکاری “الزامی و اضطراری” است و پیش‌نویس این قطعنامه در روز جمعه به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی ارسال شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز در متن این درخواست آمده است: الزامی و اضطراری است که ایران در جهت تحقق وظایف قانونی‌اش عمل کند و بدون تاخیر اقداماتی انجام دهد.