ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک در آمریکا متوقف شد
ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک در آمریکا متوقف شد
شرکت نواسکیل پاور (NuScale Power) برنامه‌های خود رابرای ساخت یک راکتور مدولار کوچک در یوتا به دلیل افزایش هزینه‌ها لغو کرده است.

شرکت نواسکیل پاور (NuScale Power) برنامه‌های خود رابرای ساخت یک راکتور مدولار کوچک در یوتا به دلیل افزایش هزینه‌ها لغو کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، این یک باور رایج است که انرژی هسته‌ای روشی مؤثر برای تولید انرژی بدون تولید گازهای گلخانه‌ای مضر است و این موضوع انرژی هسته‌ای را به یک راه حل بالقوه برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی تبدیل می‌کند.

با این حال، در بسیاری از کشورها، هزینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای اغلب از بودجه اختصاص یافته به آن بیشتر می‌شود و تکمیل این پروژه‌ها بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رود، طول می‌کشد.

برای مبارزه با این موضوع، برخی پیشنهاد استفاده از راکتورهای هسته‌ای کوچک و مدولار را داده‌اند که در یک مرکز جمع‌آوری شده و به محل نصب منتقل شوند. با این وجود اطلاعیه جدید نشان می‌دهد که برنامه‌های ایالات متحده برای ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای کوچک و مدولار لغو شده است.

راکتورهای مدولار کوچک

همانطور که رویترز گزارش داده است، در روز چهارشنبه، شرکت نواسکیل پاور که یک شرکت آمریکایی است و راکتورهای مدولار کوچک (SMRs) طراحی می کند، اعلام کرده که برنامه‌های خود برای ساخت یک نیروگاه ۴۶۲ مگاواتی با ۶ رآکتور در یوتا را لغو کرده است. علت آن عدم حمایت مشتری و افزایش هزینه‌ها بیان شده است.

این تصمیم باعث شد سهام نواسکیل ۲۰ درصد سقوط کند و صنعت هسته‌ای ایالات متحده را که امیدوار است از راکتورهای مدولار کوچک به عنوان یک منبع انرژی پاک و قابل اعتماد برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی استفاده کند مجبور به عقب نشینی کند.

این نیروگاه که به عنوان پروژه برق بدون کربن (CFPP) شناخته می‌شود، قرار بود اولین در نوع خود در ایالات متحده باشد و طی ۱۰ سال ۱.۳۵ میلیارد دلار بودجه مشروط از وزارت انرژی (DOE) دریافت کرده بود. نواسکیل همچنین از سال ۲۰۱۴ حدود ۶۰۰ میلیون دلار از وزارت انرژی برای حمایت از طراحی، صدور مجوز و مکان‌یابی پروژه دریافت کرده است.

با این حال، این پروژه با چالش‌هایی روبرو شد. شهرها نگران افزایش هزینه‌های پروژه بودند. نواسکیل در ماه ژانویه هزینه هر مگاوات ساعت را ۸۹ دلار تخمین زد که ۵۳ درصد از برآورد قبلی یعنی ۵۸ دلار در هر مگاوات ساعت بیشتر بود.

رئیس و مدیر عامل نواسکیل، جان هاپکینز (John Hopkins)، در یک بیانیه مطبوعاتی ابراز ناامیدی کرد و گفت که این شرکت به دنبال سایر مشتریان داخلی و بین‌المللی برای فناوری خود ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد که نواسکیل برنامه‌هایی برای ساخت راکتورهای کوچک مدولار در رومانی، قزاقستان، لهستان و اوکراین دارد، علیرغم هشدارهای منتقدان مبنی بر اینکه این منطقه برای راکتورهای هسته‌ای بیش از حد ناپایدار و خطرناک است.

یک سخنگوی وزارت انرژی بیان کرد که لغو این پروژه مایه تاسف است، اما کار انجام شده تا کنون برای پروژه‌های انرژی هسته‌ای آینده ارزشمند خواهد بود.

این سخنگو همچنین گفت که وزارت دفاع متعهد به استقرار راکتورهای مدولار کوچک و سایر فناوری‌ها برای مبارزه با بحران آب و هوا و افزایش دسترسی به انرژی پاک است، حتی اگر تنها برخی از پروژه‌ها موفقیت‌آمیز باشند.

راکتورهای کوچک مدولار کوچکتر و ارزان‌تر از راکتورهای هسته‌ای معمولی هستند و برای کاربردهای جدید مانند جایگزینی نیروگاه‌های زغال سنگ و تامین انرژی جوامع از راه دور، طراحی شده‌اند.

حامیان این فناوری ادعا می‌کنند که آن‌ها ایمن‌تر و کارآمدتر از راکتورهای امروزی هستند، اما مخالفان استدلال می‌کنند که آن‌ها همچنان زباله‌های هسته‌ای خطرناک تولید می‌کنند و تهدیدات امنیتی به حساب می‌آیند.

نواسکیل تنها شرکتی است که از کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای ایالات متحده برای طراحی راکتورهای کوچک مدولار خود تاییدیه دریافت کرده است.