مشکلی برای ساخت ساختمان جدید پلاسکو نیست
مشکلی برای ساخت ساختمان جدید پلاسکو نیست

رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد که با توجه به جلسات متعدد و برگزار شده با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران، هیچ مشکلی برای ساخت ساختمان جدید پلاسکو در ۱۵ طبقه و مقاوم سازی ساختمان شمالی پنج طبقه آن وجود ندارد و تا دو سال آینده انجام خواهد شد. حدود یک سال و نیم از ویران […]

رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد که با توجه به جلسات متعدد و برگزار شده با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران، هیچ مشکلی برای ساخت ساختمان جدید پلاسکو در ۱۵ طبقه و مقاوم سازی ساختمان شمالی پنج طبقه آن وجود ندارد و تا دو سال آینده انجام خواهد شد.

حدود یک سال و نیم از ویران شدن ساختمان پنجاه و چند سال پلاسکو در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ می‌گذرد و کسبه این ساختمان با وجود پراکنده شدن در ساختمان‌های مختلف، داشتن مشکلات متعدد مالی و عملی نشدن بسیاری از وعده‌هایی که به آنها به عنوان آسیب‌دیدگاه این حادثه داده شده بود این روزها راضی‌تر به نظر می‌رسند، چرا که نه تنها دیگر بابت ساختن این ساختمان از آنها پولی دریافت نمی‌کنند، بلکه پلاسکو را به همان شکل و در ۱۵ طبقه تا دو سال آینده خواهند ساخت.

البته پس از کلنگ‌زنی ساختمان پلاسکو که در ماه گذشته اتفاق افتاد حاشیه‌هایی برای این وعده جدید به وجود آمد و آن هم مخالفت شهرداری و شورای شهر تهران برای ساختن این ساختمان تجاری در ۱۵ طبقه بود که علی فاضلی – رییس اتاق اصناف ایران – در این باره به ایسنا، گفت: مدیریت مساله پلاسکو به وزیر صنعت، معدن و تجارت فعلی که در آن زمان معاون اجرایی رییس جمهور بود واگذار شد که وی نیز ساماندهی پلاسکو و همه مسائل آن را به استاندار تهران واگذار کرد و تاکنون جلسات بسیاری با حضور مسئولان بانکی، بنیاد مستضعفان، اتاق اصناف ایران، استانداری و حتی مسئولان شهرداری به ویژه شهرداری همان منطقه یعنی منطقه ۱۲ برگزار شد و جمع‌بندی جلسات این شد که ساختمان پلاسکو دقیقا مانند گذشته و در ۱۵ طبقه ساخته شود.

وی افزود: فرآیند و چگونگی ساخت پلاسکو تعریف شده و زمان بهره‌برداری از این ساختمان نیز دو سال بعد خواهد بود، اما این‌که برخی می‌گویند این ساختمان نقشه ندارد، به زودی نقشه پلاسکوی ۱۵ طبقه آماده می‌شود و با شهردار تهران به توافق خواهد رسید .

مقام‌سازی پلاسکوی شمالی با هزینه کسبه

رییس اتاق اصناف ایران ادامه داد: برای ساختمان شمالی پلاسکو نیز براساس توافق صورت گرفته با بیش از ۲۶۰ سهامدار این ساختمان مقرر شد مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان تحت نظارت نظام مهندسی ساختمان انجام شود و هزینه آن را نیز کسبه پرداخت می‌کنند.

فاضلی گفت: اگر شهردار اعلام کرده که امکان ساخت پلاسکو در ۱۵ طبقه وجود ندارد، باید اینگونه پاسخ داد که پلاسکوی ۱۵ طبقه پنجاه و چند سال در همان نقطه وجود داشت، اما در حادثه‌ای فرو ریخت و نمی‌توان صاحبان سرمایه، اصناف و مغازه‌داران آسیب دیده پلاسکو را بلاتکلیف گذاشت.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه اینگونه نیست که شهرداری در این قضیه دخالت نداشته و نادیده گرفته شده‌اند، چرا که بسیاری از مسئولان شهری به ویژه معاون شهرداری تهران و برخی از شهرداری‌های مناطق از جمله شهردار منطقه ۱۲ در تمام جلسات حضور داشتند و صورت جلسه‌های مشترک را برای ساخت ساختمان پلاسکو امضاء کردند.

رییس اتاق اصناف ایران با تاکید بر این‌که ساخت ساختمان پلاسکو باید انجام شود، اظهار کرد: تا جایی که می‌توانستیم در راستای حمایت از کسبه اقدامات ممکن را انجام داده‌ایم به عنوان مثال جانمایی برای مغازه‌های آنها انجام شده، مالیات و بیمه آنها را پیگیری کردیم، اما اگر به عنوان مثال کسبه نتوانستند تسهیلات بانکی‌شان را بگیرند ربطی به اتاق اصناف ندارد و باید مسئولان در این زمینه جواب دهند. البته مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد و به عنوان مثال صاحب سرقفلی و مستاجر هر دو در این زمینه مدعی هستند.، اما همه تلاش خود را خواهیم کرد تا مشکلات آنها حل شود.