آغاز ساخت ماهواره مکعبی در دانشگاه های کشور
آغاز ساخت ماهواره مکعبی در دانشگاه های کشور

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: پروژه طراحی و ساخت ماهاوره مکعبی (کیوب ست) در ۳ دانشگاه کشور آغاز شد.  مرتضی براری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پیشرفت فناوری در حوزه‌های مختلف باعث شده، قطعات و تجهیزات به کار رفته در ماهواره‌ها روز به روز کوچک‌تر، سبک‌تر و دقیق‌تر شود. به همین دلیل، روز به روز […]

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: پروژه طراحی و ساخت ماهاوره مکعبی (کیوب ست) در ۳ دانشگاه کشور آغاز شد.

 مرتضی براری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پیشرفت فناوری در حوزه‌های مختلف باعث شده، قطعات و تجهیزات به کار رفته در ماهواره‌ها روز به روز کوچک‌تر، سبک‌تر و دقیق‌تر شود. به همین دلیل، روز به روز بر محبوبیت و کاربرد ماهواره های مکعبی شکل یا همان کیوب ست‌ها افزوده می شود.

وی گفت: متخصصان این حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که ایجاد شبکه‌ای از ماهواره‌های بسیار کوچک به جای استفاده از یک یا دو ماهواره بزرگ، نه تنها مقرون به صرفه‌تر است بلکه ضمن کاهش ریسک می‌تواند اثربخشی و کاربردهای بیشتری نیز داشته باشند. همچنین نیاز به سیستم‌های پهن باند سریعتر، تنوع در ماموریت ها و امکان تحقق ایده های جدید، باعث محبوبیت این نوع از ماهواره ها شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه امروزه بیش از ۵۰ شرکت مطرح در جهان ماژول‌های این ماهواره ها را تولید و به فروش می رسانند، خاطرنشان کرد: هزینه پایین، استاندارد بودن قطعات و پیچیدگی به نسبت کم، از دلایل افزایش علاقمندی سازندگان ماهواره به ویژه سازندگان آماتور به این نوع از محصولات فضایی است.

براری ادامه داد: شرکت‌های استارتاپی نیز به ساخت و کاربری ماهواره‌های «کیوب ست» روی آورده‌اند. از جمله شرکت swarm technology یا earth i بریتانیایی یا همکاری دانشگاه نایروبی کنیا با دانشگاه sapienza رم و کشور ژاپن از جمله این استارتاپها محسوب می شوند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: طراحی و ساخت ماهواره های مکعبی مبتنی بر کاربرد، نه تنها باعث توسعه فناوری در داخل کشور خواهد شد، بلکه بستری بسیار مناسب برای توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار برای متخصصین خواهد بود.

وی گفت: سازمان فضایی ایران نیز با همین رویکرد، در صدد است سند حمایتی از بخش خصوصی را در حوزه ماهواره های مکعبی و منظومه های ماهواره ای تدوین کند تا براساس نیازهای کشور، به توسعه فناوری در حوزه طراحی و ساخت ماهواره های مکعبی و ارائه خدمات کاربردی توسط بخش خصوصی بپردازد.

براری تاکید کرد: بستر سازی برای ورود استارتاپهای ایرانی و دانشگاه ها و ایجاد کسب وکارهای نوین در این حوزه از اولویتهای سازمان فضایی ایران است و در همین راستا نیز علاوه بر برگزاری مسابقه تاسواره ها، در ۳ دانشگاه کشور پروژه طراحی و ساخت ماهواره های «کیوب ست» آغاز شده است.