سازمانهای دولتی جدید پوست اندازی کنند
سازمانهای دولتی جدید پوست اندازی کنند
وزیر ارشاد گفت: با توجه به الزامات دوره سایبری، لازم است سازمانهای دولتی بدنبال یک پوست اندازی باشند و بر همین اساس سند تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با 71 اقدام مورد نیاز تدوین کردیم.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد  آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال امروز بعدازظهر در محل تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم محمد رضا بهمنی ریاست مرکز فناوری های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شرایط جدیدی قرار داریم و تحولات فضای مجازی و ظرفیت جامعه ایرانی باعث شده دوره یازدهم جشنواره را با تغییراتی اجرا کنیم. تغییرات در جشنواره دوره یازدهم در دو محور صورت گرفته است. بخش اول آن مربوط به موضوع محور شدن اجرای جشنواره است و تغییرات دوم که از امروز شروع می‌شود شبکه سازی بر مبنای اجرای این جشنواره خواهد بود و در آینده دنبال می‌شود.

بهمنی تصریح کرد: مسئله های مهم کشور در محورهای مختلف، در دستور کار این جشنواره قرار گرفته است، یکی از محورها در این دوره از جشنواره توجه به “خانواده محور” بودن آثار بود که این موضوع برخلاف فردمحور موضوعات در فضای مجازی [عموما غلبه دارد] مدنظرمان قرار گرفت و می خواستیم الگوی ایرانی- اسلامی را مورد توجه  قرار داد.از فرصت فضای مجازی می خواهیم برای تقویت خرده فرهنگ ها استفاده کنیم.

جشنواره به دنبال صیانت از ارزش های انقلاب

ریاست مرکز فناوری های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی دیگر از محورهای مورد توجه این دوره از جشنواره صیانت از ارزش های انقلاب اسلامی بود و در این جشنواره به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفت.

بهمنی گفت: با توجه به نیاز همنشین شدن بین اقتصاد و فرهنگ در این دوره از جشنواره موضوع اقتصاد فرهنگ بنیان را هم در دستور کار قرار دادیم. بعلاوه اینکه یک محور دیگر از جشنواره توجه به موضوع حکمرانی و مدیریت بود.

شبکه ساز شدن جشنواره یازدهم

وی ادامه داد: در باب توجه به شبکه سازی بر پایه این جشنواره هم تلاش داریم بعد از برگزاری، آثار برتر را معرفی کرده و برای توانمندسازی شرکت کنندگان تلاش هایی انجام دهیم. همچنین قصد داریم این جشنواره را با سایر جشنواره های رسانه های دیجیتال هماهنگ کنیم. هدف این جشنواره این است که رسانه های دیجیتال جریان ساز شوند.

آغاز عصر جدید از نگاه وزیر ارشاد

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ابتدای سخنان خود گفت: در دوره خاصی از تاریخ هستیم و نوع نگاهمان به جهان سایبر اهمیت زیادی دارد، اینکه جهان سایبر را به عنوان یک دوره جدید بعد از دوران مدرن به حساب بیاوریم یا اینکه آن را بخشی از دوران مدرن بدانیم. این عصر یک ورق جدید در تاریخ بشریت است.

وی گفت: نوع نگاهمان به عصر سایبر اهمیت دارد چرا که در این دوره شواهد نشان می دهد وارد مرحله جدیدی شده ایم. به عنوان مثال اشیاء با دوران قبل تفاوت کرده اند. رابطه انسان ها هم با دوران قبل و با خود تفاوت کرده است. در این عصر جدید ساحت جدیدی شکل گرفته با عنوان ساحت انسان سایبری. زمان و مکان دیگر خطی نیست و هویت دیگر به شکل چندضلعی نیست.

دوران تکه تکه شدن فرهنگی

صالحی تاکید کرد: اگر در دوران عصر مدرن ۴۰ پارگی فرهنگ را داشتیم امروز از تکه تکه شدن فرهنگ باید صحبت کرد. حریم خصوصی دیگر به شکل دوران مدرن نیست و رابطه انسان و حکومت هم وارد فاز تازه ای شده است.

وی تصریح کرد: اگر روزی از دموکراسی غیرمستقیم و انتصابی حرف می زدیم این واژه ها در جهان سایبر در حال در هم شکستن است. وارد مرحله جدیدی از حکمرانی شدیم که مصداق حکومت ملت – ملت است. امروز مجال هایی برای شکل گیری دموکراسی مستقیم شکل گرفته است.

می توان جبران مافات کرد

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه نیاز داریم مواجهه جدیدی با این عصر جدید انجام دهیم، گفت: اگر در دوران انقلاب صنعتی تاخیر کردیم و این تاخیر باعث عقب ماندگی ما شد اگر در مواجهه با جهان سایبر هم تاخیر انجام دهیم فرصت های بسیاری از بین می رود. در صورتی که اگر به موقع اقدام کنیم می توانیم عقب ماندگی های گذشته را هم جبران کنیم. سازمانهای دولتی جدید باید پوست اندازی کنند و برای دوره جدید آماده شوند. ما هم در وزارتخانه در حال مزه مزه کردن برای این دوره جدید هستیم. اگر وزارت ارشاد در دهه ۶۰ یا دوران پیش از سایبر وظایف و ماموریت های خاص خودش را داشت امروز باید دوران جدیدی را برای وظایف و ماموریت های خود دنبال کند. در همین راستا یکی از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ریزی برای شبکه سازی با فعالان فضای مجازی است و طی توافقی با مرکز ملی فضای مجازی و ادارات ارشاد استانی این شبکه سازی دنبال می شود.

صالحی با بیان اینکه یک سند تحول سه ساله را آماده کرده ایم، گفت: این سند ۷۱ اقدام نیاز دارد که برای سال جاری ۲۹ اقدام مد نظر قرار گرفته است. این اقدامات در ۵ گروه ساختاری، دولت الکترونیک، ارتقا محتوای فضای مجازی، کسب و کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی و تبلیغات دنبال می شوند.

انرژی زیادی از فعالیت در عصر جدید آزاد می شود

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در این مراسم ضمن قدردانی از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما هم باور داریم در آغاز دوران تحول قرار گرفته ایم و از خصوصیات این دوره شدت پیدا کردن تحولات است. در عصر فضای مجازی، عقل ها به هم مرتبط و متصل شده است. بنابراین همه انسانها در این فضا فعال هستند. همین هم موجب شده است در فضای جدید انرژی زیادی آزاد شود و هر کس محصول خود را تولید می کند. در این جشنواره هم شرکت کنندگان برای ارائه محصول خود در حال رقابت هستند.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه تحولات دوره جدید کمتر قابلیت کنترل و پیش بینی پذیری دارد تأکید کرد: «اعتقاد ندارم این فضای جدید قابل مدیریت است. البته تلاش هایی برای مدیریت می‌شود وباید تلاش کرد که این فضا مدیریت شود».

اهیمت اقتصاد توجه

وی تصریح کرد: انسانها می توانند در این عصر جدید در هر مکانی و با همه مردم دنیا مرتبط شوند. این فضا یک قدرت نرم را شکل داده است و یکی از الزامات این دوره این است که «اقتصاد توجه» باید مورد نظر کارگزاران کشور قرار گیرد. نمی توانیم ملت قدرتمندی شویم اما به وجوه تولید ارزش در فضای مجازی توجه نداشته باشیم. اگر چنین توجهی صورت نگیرد در مقابله با جریاناتی قرار خواهیم گرفت که نیرویی برای مقابله با آن نداریم.

وی افزود: از خصوصیات این فضا این است که نخبگان اجتماعی حرف اول را می زنند و نمی توان از پیشتازی آنها جلوگیری کرد. ارتش دراین دوره فقط شامل گروهی نیست که سلاح و لباس نظامی بر تن دارند بلکه این فعالان فضای مجازی هستند که یک ارتش را شکل داده اند و بدنه ای مردمی دارند.

ارزش را با شاخص اقتصادی بسنجیم

فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: ارزش در فضای جدید با شاخص اقتصادی سنجیده می‌شود. اکنون حوزه های مختلف با یکدیگر همگرایی پیدا کرده اند. دیگر یک نفر نمی تواند فقط در حوزه سیاسی حضور داشته باشد بلکه باید به اقتصاد و فرهنگ هم توجه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به زودی ۸۰ درصد ترافیک در فضای مجازی به ویدئوها اختصاص پیدا خواهد کرد، گفت: معنی این صحبت این است که باید به وجه اقتصادی فرهنگ توجه شود. باید ضمن مقررات زدایی به دلیل پیچیدگی های این فضا بدنبال مقررات گذاری نوینی باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم برگزیدگان در بخش های اقوام و فرهنگ ملی و محلی، حکمرانی و مدیریت، خانواده- سبک زندگی، انقلاب اسلامی و مقاومت، کسب و کارهای نوپا مورد تقدیر قرار گرفتند که از جمله این برگزیدگان می توان به مجموعه ایران معاصر از پایگاه اینترنتی شهید ابراهیمی و مجموعه رسانه ای آخرین خبر اشاره کرد.

  • منبع خبر : مهرنیوز