پایان مأموریت تیم سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه
پایان مأموریت تیم سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه

وزارت دفاع روسیه ضمن متهم کردن آمریکا به ممانعت از ارسال کمک به اردوگاه “الرکبان” و “رقه” اعلام کرد که ارتش سوریه ۶۵ درصد از خاک اردوگاه الیرموک را از دست نیروهای تروریستی آزاد کرده است.  به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در کنفرانس مطبوعاتی درباره آخرین تحولات […]

وزارت دفاع روسیه ضمن متهم کردن آمریکا به ممانعت از ارسال کمک به اردوگاه “الرکبان” و “رقه” اعلام کرد که ارتش سوریه ۶۵ درصد از خاک اردوگاه الیرموک را از دست نیروهای تروریستی آزاد کرده است.

 به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در کنفرانس مطبوعاتی درباره آخرین تحولات سوریه، اظهار کرد: نیروهای ارتش سوریه در حال تکمیل عملیات خود در منطقه الیرموک هستند؛ منطقه‌ای که طی شش سال گذشته به لانه‌ای برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده است. در حال حاضر داعش در غرب اردوگاه الیرموک نابود شده و ارتش سوریه در حال اجرای مرحله نهایی عملیات خود است، به طوری که تاکنون ۶۵ درصد از خاک این منطقه را آزاد کرده است.

وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تکمیل این عملیات به معنی آزادسازی تمامی خاک دمشق از دست تروریست‌ها و تسلط کامل ارتش بر آن است.

کوناشنکوف تأکید کرد: کشورهای غربی خصوصا آمریکا در حقیقت به سوریه کمک نمی‌کنند و تمامی اظهارات آنها “سخنانی پوچ” است. وضعیت مناطقی که تحت تسلط نیروهای آمریکایی است و مناطقی که از دست داعش آزاد شده‌اند خصوصا اردوگاه الرکبان و رقه که بعد از حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به شهر اشباح تبدیل شده، همچنان فاجعه بار است.

این مقام روس ادامه داد: علی رغم اظهارات امیدوارکننده نمایندگان آمریکا، این افراد مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه الرکبان، که ۵۹ هزار سوری از جمله زن و کودک و افراد سالخورده در آنجا حضور و نیاز شدیدی نیز به کمک‌های بشر دوستانه دارند، می‌شوند.

فرماندهی منطقه‌ای ارتش آمریکا از تضمین امنیت ارسال کاروان‌های حامل این کمک‌ها به “التنف” سر باز می‌زند و اصرار می‌کند که این کمک‌ها فقط به نیروهای تحت فرمان آنها تحویل داده شود.

از زمان آزادسازی رقه از دست عناصر تروریستی، ساکنان این شهر تا این لحظه به دلیل ممانعت نیروهای آمریکایی نسبت به ارسال کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل و صلیب سرخ، از این کمک‌ها محروم بوده‌اند.

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه از پایان مأموریت تیم سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه خبر داد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تأکید کرد: افسران مرکز حمیمیم و پلیس نظامی روسیه مسؤولیت تأمین تمامی امکانات مورد نیاز بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی را برعهده داشتند. روسیه و سوریه این امکان را برای تیم سازمان منع تسلیحات شیمیایی فراهم کردند که به این مناطق دسترسی کامل داشته باشند.

وی تصریح کرد: این تیم چند مکان از جمله دو اتاق و یک آزمایشگاه متعلق به نیروهای تروریستی را مورد بازرسی قرار داد و نمونه‌های مورد نیاز را جمع آوری کردند. آنها همچنین از بیمارستان دوما دیدن و با افراد محلی در این باره صحبت کردند.

از سوی دیگر فعالان سوری ادعا کردند که در پی حملات هوایی ارتش سوریه به منظور مقابله با عناصر تروریستی، حدود ۴۰۰ غیرنظامی در اردوگاه الیرموک و دو محله “التضامن” و “الزین” در خطر مرگ قرار دارند.

در همین راستا شبکه اسکای نیوز به نقل از منابع محلی، از کشف ۲۰ جسد در اردوگاه الیرموک که تعدادی از آنها زن و کودک هستند، خبر داد.