سالک: دولت در بودجه ۹۸ فرهنگ را نادیده گرفته است
سالک: دولت در بودجه ۹۸ فرهنگ را نادیده گرفته است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه بخش فرهنگ در سال ۹۸ گفت: دولت فرهنگ را نادیده گرفته و دستگاه‌های فعال ما به دلیل این نوع نگاه سطحی به مسائل فرهنگی یا باید تعدیل نیرو کرده و یا پروژه‌های خودشان را تعدیل کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم […]

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه بخش فرهنگ در سال ۹۸ گفت: دولت فرهنگ را نادیده گرفته و دستگاه‌های فعال ما به دلیل این نوع نگاه سطحی به مسائل فرهنگی یا باید تعدیل نیرو کرده و یا پروژه‌های خودشان را تعدیل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان در پاسخ به این سئوال که با توجه به تشدید تحریم‌ها، آیا بودجه سال ۹۸ متناسب با این شرایط بسته شده است، اظهار داشت: نکته اول اینکه بودجه برای سال ۹۸ انقباضی است، نکته دوم سیاست‌هایی است که رهبر معظم انقلاب پس از ۱۵ آذر به دولت ابلاغ کردند و باید عملی شود.

وی افزود: نخستین سیاست تقویت بنیه دفاعی است که تا ۲۰ درصد سقف آن را برده‌اند، دومین مسئله تقویت صندوق توسعه ملی بوده که ۲۰ درصد سقف آن را قرار داده‌اند، سومین سیاست نظارت بر عملکرد دستگاه‌هاست که پس از تصویب اعتبار، تخصیص متناسب با عملکرد دستگاه‌ها پرداخت می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته بعد فقر زدایی مطلق بوده که مورد نظر دولت است، رسیدگی به معیشت و وضع اقتصادی جامعه مدنظر است، نکته بعد تنظیم بودجه سال ۹۸ متناسب با تشدید تحریم‌هاست، البته سئوال دیگر است که اگر در سال ۹۹ این تحریم‌‌ها شدت گرفت رسالت و وظیفه کدام است.

وی تصریح کرد: اما نکته مقابل این است که ظرفیت‌های داخل کشور را نادیده گرفته‌ایم و سئوال این است که چرا این بودجه بر اساس ۲۴ سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی تنظیم نشده، اگرچه یکی از سیاست‌ها واگذاری هزاران طرح نیمه تمام به بخش خصوصی است.

سالک بیان کرد: در حقیقت سیاست، تقویت بخش خصوصی است، اما ساز و کار و مکانیزم آن عملیاتی نشده زیرا اصل ۴۴ واگذاری را مطرح کرده، چرا ما تا کنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم، جای سئوال است، حال ببینید مجلس در برابر این بودجه چه عکس‌العملی نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که با وجود اظهارات رئیس جمهور، آیا در بودجه ۹۸ وابستگی به فروش نفت باز هم داریم، گفت: دولت ۳ منبع فروش نفت و میعانات گازی، درآمد مالیاتی و  اوراق را دارد، یکی از ضعف‌های این بودجه اقتصادی این است که بودجه اوراق را بالاتر از سال‌های گذشته برده‌اند، البته ضعف‌های دیگر هم دارد و از همه دستگاه‌های فرهنگی کاهش فوق‌العاده‌ بودجه را نسبت به سال گذشته انجام داده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به تعبیری دولت فرهنگ را نادیده گرفته و دستگاه‌های فعال ما به دلیل این نوع نگاه سطحی به مسائل فرهنگی یا باید تعدیل نیرو کرده و یا پروژه‌های خودشان را تعدیل کنند، که این فاجعه‌ای جدی در برابر هجمه سنگین فضای مجازی، ماهواره‌ها و غیره است.

وی درباره اینکه آیا مجلس با کاهش بودجه برخی نهادها به ویژه در حوزه دفاعی موافقت می‌کند، افزود: من بعید می‌دانم اما مجلس به طور قطع روی فرمایشات رهبر معظم انقلاب تکیه می‌کند، اگر بودجه ۲۰ درصد افزایش یابد بحث دیگری است.