سالگرد تولد سازمان ملل در جهانی به شدت قطبی شده
سالگرد تولد سازمان ملل در جهانی به شدت قطبی شده
سازمان ملل متحد که از ویرانی‌های جنگ جهانی دوم برای نجات نسل‌های بعدی از آفت درگیری متولد شد، هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس خود را رسما امروز (دوشنبه) در یک نقطه عطف در تاریخ گرامی می‌دارد، در حالی که در یک جهان قطبی‌شده حرکت و با یک همه‌گیری، درگیری‌های منطقه‌ای، یک اقتصاد در حال کوچک شدن و رشد نابرابری دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری صبح اقتصاد سازمان ملل متحد در بحبوحه انتقادها از آن بر سر بیان میلیاردها کلمه و دستیابی به نتایج ناچیز در مأموریت اصلی خود در زمینه تأمین صلح جهانی، همچنان مکانی است که ۱۹۳ کشور عضو آن می‌توانند برای گفت‌وگو در آن دیدار کنند.”سالگرد تولد سازمان ملل در جهانی به شدت قطبی شده”

و همانطور که عدم پیشرفت آن غالباً ناامیدکننده است، خصوصاً وقتی که صحبت از جلوگیری و پایان دادن به بحران‌ها می‌شود، از قدرت آن نیز پشتیبانی شدیدی می‌شود که نه تنها ملت‌ها بلکه افراد در هر سنی از هر طبقه، قومیت و مذهب را به هم نزدیک ‌کند تا در مورد موضوعات حیاتی مانند تغییر اقلیم بحث شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تاریخ این نهاد در مصاحبه با آسوشیتدپرس در ژوئن گفت، بزرگترین موفقیت آن تاکنون دوره طولانی است که در آن قدرتمندترین کشورها وارد جنگ نشده‌اند و از درگیری هسته‌ای جلوگیری شده است. وی گفت: بزرگترین شکست آن ناتوانی در جلوگیری از درگیری‌های متوسط و کوچک است.

سازمان ملل هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس خود را -امضای منشور سازمان ملل در سانفرانسیسکو در ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵ توسط نمایندگان حدود ۵۰ کشور- در آن تاریخ در سال جاری در رویدادی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یافت، جشن گرفت.

پس از آن گوترش گفت، مردم همچنان اعتماد خود به دولت و نهادهای سیاسی را از دست می‌دهند. او در مورد افزایش پوپولیسم که تهدیدهای چندجانبه‌گرایی را افزایش می‌دهد، هشدار داده بود و خواستار تقویت چندجانبه‌گرایی شد. او غالبا آنچه را “زمینه اصلی بیگانه‌ستیزی، نژادپرستی و عدم تحمل” می‌نامد، تقبیح کرده است.”سالگرد تولد سازمان ملل در جهانی به شدت قطبی شده”

او همچنین خواستار ورود جامعه مدنی، شهرها، بخش خصوصی و جوانان به پست‌های سطح بالا شد و گفت آنها “صداهای اساسی در شکل دادن به جهانی هستند که ما می‌خواهیم.”

بزرگداشت رسمی عمدتا مجازی روز دوشنبه یک جشن نخواهد بود. این بزرگداشت شامل اعلامیه‌ای درباره هفتاد و پنجمین سالگرد سازمان ملل متحد خواهد بود که پس از مذاکرات گاها داغ از سوی دیپلمات‌های تمام کشورهای عضو سازمان ملل تأیید می‌شود. سپس انتظار می‌رود نمایندگانی از بیش از ۱۸۰ کشور سخنرانی‌های از پیش ضبط شده را به مدت سه دقیقه ارائه دهند.

این اعلامیه موفقیت‌ها و ناکامی‌های سازمان ملل در بیش از هفت دهه را یادآوری می‌کند و قول می‌دهد جهانی پسا پاندمی بسازد که برابرتر و همکارتر باشد و از کره زمین محافظت کند.

این اعلامیه در حالی که سازمان ملل متحد را به عنوان تنها سازمان جهانی ستایش می‌کند که “بسیاری از مردم را برای یک جهان بهتر امیدوار می‌کند” می‌گوید: “فوریت برای همکاری همه کشورها، برای تحقق وعده ملت‌های متحد، به ندرت بیش از این بوده است و می‌تواند آینده مورد نظر ما را تحقق بخشد.”

بر اساس این اعلامیه، سازمان ملل متحد “حتی در مواقع تنش زیاد، استعمارزدایی، آزادی، توسعه، حقوق بشر و برابری زن و مرد را ارتقا داده و برای از بین بردن بیماری‌ها کار کرده است و به کاهش ده‌ها درگیری کمک کرده، صدها هزار زندگی را با اقدامات بشردوستانه نجات داده و به میلیون‌ها کودک آموزشی که شایسته آن بوده داده است.”

در مورد ناامیدی‌ها، در این اعلامیه آمده است که جهان “گرفتار نابرابری، فقر، گرسنگی، درگیری‌های مسلحانه، تروریسم، ناامنی، تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های همه‌گیر است.” این اعلامیه می‌گوید فقیرترین و کم توسعه‌ترین کشورها جا مانده‌اند، استعمارزدایی کامل نیست و مردم مجبورند در جستجوی پناهگاه سفرهای خطرناکی انجام دهند.”سالگرد تولد سازمان ملل در جهانی به شدت قطبی شده”

ریچارد گوآن، مدیر گروه بحران سازمان ملل که یک اندیشکده مستقر در بروکسل است، گفت: “بسیار مایه تاسف است که این یک جشن بسیار غم‌افزا برای سازمان ملل خواهد بود.”

او گفت، این اعلامیه با مخالفت ایالات متحده با لحن شدید در مورد تغییر اقلیم تضعیف شد و مذاکرات به تأخیر افتاد زیرا انگلیس و دیگران با ورود گفتمان چین در این سند مخالفت کردند؛ این اشاره‌ای به عبارت “برد-برد” پکن است که گنجانده نشده است.

گوآن گفت: “گرچه این بسیار جزئی بود اما سوال واقعی که در سال ۲۰۲۰ درباره سازمان ملل متحد به وجود آمده که با بحران کووید مواجه است، این است که چگونه این سازمان می‌خواهد دوره‌ای از تنش ایالات متحده و چین را هدایت کند.” او افزود: این احساس وجود دارد که چین از مزیت عدم مشارکت نسبی دولت ترامپ در سازمان ملل برای افزایش نفوذ خودش در آنجا بهره می‌برد.

سال گذشته گوترش به رهبران جهانی که در نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی شرکت داشتند، نسبت به خطر تقسیم شدن جهان به دو بخش هشدار داد؛ در وضعیتی که ایالات متحده و چین اینترنت‌، پول، تجارت و قوانین مالی رقیب ایجاد می‌کنند و ژئوپولتیک و استراتژی‌های نظامی مجموع صفر خودشان را دارند.

برای هفتاد و پنجمین سالروز، سازمان ملل متحد یک گفت‌وگوی جهانی را در ماه ژانویه با استفاده از بررسی‌ها، نظرسنجی‌ها و گردآوری آنلاین و حضوری داده‌ها ایجاد کرد تا متوجه شود افراد مختلف درباره آینده چه فکر می‌کنند. این نتایج که از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد “جالب‌ توجه” خوانده شده، امروز منتشر ‌شد.”سالگرد تولد سازمان ملل در جهانی به شدت قطبی شده”

براساس این نتایج، بیش از یک میلیون تن از تمام ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل در ان شرکت کردند، از جمله ۵۰ هزار تن از ۵۰ کشور متنوع که در یک بررسی علمی حضور داشتند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: مردم بزرگ فکر می‌کنند، در مورد تبدیل اقتصاد جهانی، تسریع در انتقال به کربن صفر، اطمینان از پوشش جهانی بهداشت، پایان دادن به بی‌عدالتی نژادی و اطمینان از بازتر و فراگیرتر بودن تصمیم‌گیری. و مردم همچنین اشتیاق شدیدی را برای همکاری بین‌المللی و همبستگی جهانی ابراز می‌کنند و رویکردهای تک‌رو ملی‌گرایانه و تمایلات تفرقه‌انگیز پوپولیستی را رد می‌کنند.

  • منبع خبر : ایسنا