سال سخت سینمای ایتالیا/ گیشه‌ای که با رسانه‌های جدید از نفس افتاد
سال سخت سینمای ایتالیا/ گیشه‌ای که با رسانه‌های جدید از نفس افتاد

آمارها نشان می‌دهد سینمای ایتالیا در سالی که گذشت یکی از بدترین دوره‌ها را تجربه کرده‌ است؛ سینمایی که نه تنها مشکلات سابقش پابرجاست که حالا باید در جبهه‌های جدیدی نیز بجنگد. به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از هالیوودریپورتر، صنعت سینمای ایتالیا سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) یکی از بدترین دوران‌های خود را […]

آمارها نشان می‌دهد سینمای ایتالیا در سالی که گذشت یکی از بدترین دوره‌ها را تجربه کرده‌ است؛ سینمایی که نه تنها مشکلات سابقش پابرجاست که حالا باید در جبهه‌های جدیدی نیز بجنگد.

به گزارش واحد فرهنگی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از هالیوودریپورتر، صنعت سینمای ایتالیا سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) یکی از بدترین دوران‌های خود را از سر گذرانده و پایین‌ترین میزان فروش گیشه‌ای در ۱۰ سال اخیر را داشته است.

سال ۲۰۱۸ برای بعضی کشورها سالی طلایی بود و با اکران فیلم‌های پرفروش و پرطرفدار باعث شد بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان یعنی منطقه آمریکای شمالی و یا سینمای انگلستان به بالاترین میزان فروش در تاریخ خود برسند، اما حتی این فیلم‌های پرمخاطب و هالیوودی نیز نتوانستند موج خاصی در ایتالیا راه بیاندازند، همچنان که سینمای محلی این کشور هم در مسیری پردست‌انداز و سنگلاخی، افتان و خیزان پیش می‌رود.

دلیل این امر نه تنها وجود دانلودهای غیرقانونی وسیع و سپری کردن تابستانی کم‌رونق بود که سینمای ایتالیا با تهدید رسانه‌های آنلاین چون نتفلیکس و کشیده شدن سینما به اتاق پذیرایی خانه‌ ایتالیایی‌ها نیز مواجه شده است.

فروش باکس‌آفیس ۲۰۱۸ ایتالیا عدد ۶۳۳ میلیون دلار یعنی پایین‌ترین میزان در یک دهه گذشته را نشان می‌دهد. این رقم تنها ۳۰ میلیون دلار از سال ۲۰۱۷ پایین‌تر است، اما در مقایسه با فروش ۸۳۷ میلیون دلاری سال ۲۰۱۰ کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

یکی از آسیب‌های سال گذشته سینمای محلی ایتالیا عدم حضور بازیگران گیشه‌داری چون چکو زالونه بود؛ ستاره ایتالیایی که حضورش همواره فروش فیلم‌ها را تضمین می‌کند. زالونه امسال به گیشه بازمی‌گردد، اما وابستگی سینمای کشور ایتالیا به تنها یک بازیگر نشان از وجود یک شکاف و آسیب اساسی در صنعت سینمای این کشور است.

وزارت فرهنگ ایتالیا امسال تلاش زیادی کرد تا سر سینمای ایتالیا را از آب بیرون نگه دارد؛ از ممنوعیت اکران فیلم‌های نتفلیکس در سالن‌های سینما گرفته تا اعمال تخفیف‌های گسترده در روزها و مراسم‌های گوناگون تمهیداتی بود که دولت ایتالیا برای نجات هنر هفتم در این کشور اندیشید. تابستانی که گذشت یکی از بدترین فصل‌های به طور سنتی پرفروش سینمای ایتالیا بود و آمارها نشان می‌داد تفریحاتی چون رفتن به کنار ساحل و تماشای رسانه‌های آنلاین در خانه سهم حضور در سالن‌های سینما را از آن خود کرده‌اند. با این حال ناظران عقیده دارند که اوضاع در تابستان ۲۰۱۹ متفاوت خواهد بود و اکران فیلم‌های محبوبی چون «علاالدین»، «شیرشاه» و «دامبو» از دیزنی، پای خانواده‌ها را دوباره به سالن‌های سینما باز خواهد کرد.

سال گذشته «راپسودی بوهمی» با ۲۳.۸ میلیون دلار پرفروشترین فیلم اکران شده در سینماهای ایتالیا بود و به دنبال آن «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت»، «پنجاه طیف آزادی»، «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» و انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا» در رتبه‌های بعدی قرار داشتند./مهر