به یک ساماندهی اساسی در شهرداری تهران نیاز داریم
به یک ساماندهی اساسی در شهرداری تهران نیاز داریم

شهردار تهران بر ضرورت تغییر در فرهنگ سازمانی و نحوه برخورد با مردم به منظور اصلاح تصورات غلط نسبت به شهرداری تهران، گفت: من مدیر خیابانی و اینکه شهرداری یک کار صرفا اجرایی است قبول ندارم. مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران عصر امروز با حضور شهردار تهران و جمعی از معاونان […]

شهردار تهران بر ضرورت تغییر در فرهنگ سازمانی و نحوه برخورد با مردم به منظور اصلاح تصورات غلط نسبت به شهرداری تهران، گفت: من مدیر خیابانی و اینکه شهرداری یک کار صرفا اجرایی است قبول ندارم.

مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران عصر امروز با حضور شهردار تهران و جمعی از معاونان و مدیران این مرکز برگزار شد.

محمد علی نجفی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به قدمت حدود ۵۰ ساله مرکز مطالعات، گفت: این مرکز از گذشته تاکنون فراز و فرودها و بسط و قبض های زیادی داشته است؛ در زمان حضور بنده در شورای شهر نیز مدتی حوزه کاری مرکز مطالعات گسترده شد و گاهی اوقات فعالیت مرکز کاهش پیدا کرد. به صورت کلی نگاه شهرداران به مرکز متفاوت بود به نحوی که گاهی برای این مرکز اهمیت قائل بودند و گاهی کمتر به مرکز اهمیت داده می شد.

وی با اشاره به مشکل «تقاضا محور بودن و مسئله محور بودن پژوهش ها در بخش های مختلف اداری و اجرایی کشور» تصریح کرد: در حوزه پژوهش ها در کشور بیشتر می خواستیم از طریق عرضه مسئله را حل کنیم، از این رو در قوانین برنامه و بودجه درصدی برای مسایل پژوهشی پیش بینی شده است یا تاکید شده است که در پایان برنامه باید تا میزان مشخصی از تولید ناخالص داخلی در پژوهش هزینه شود اما این سیاست جواب نداده است، چراکه نه درصدهای پیش بینی شده تحقق پیدا کرد و نه اثر بخشی  و کارایی لازم را داشته است.

شهردارتهران با تاکید بر ضرورت تحریک تقاضا برای پژوهش در کشور، گفت: شرکت های بزرگ در بخش های مختلف، تقاضایی برای پژوهش ندارند که براساس آن پژوهشگاه ها و دانشگاه ها به فعالیت وا داشته شوند؛ از این رو امیدواریم مسئله تقاضا محور بودن و مسئله محور بودن پژوهش ها به عنوان یک محور اصلی و راهبردی درباره برنامه های مرکز مطالعات مد نظر قرار گیرد.

نجفی در ادامه بر ضرورت رصد کردن کاربست پژوهش ها نیز تاکید کرد و گفت: باید بررسی شود که اگر پژوهش ها براساس تقاضایی انجام شده، آیا واقعا مورد استفاده قرار گرفته و یا شیوه استفاده از آن  به چه صورت بوده است؟ چراکه عمدتا این عادت ایجاد شده است که پژوهشی را انجام می دهیم اما در نهایت مدیر و برنامه ریز براساس نظر خودشان تصمیم می گیرند.

وی بر ضرورت ساماندهی پژوهش ها نیز تاکید کرد و گفت: به طور کلی به یک ساماندهی اساسی در شهرداری تهران نیاز داریم، البته این به معنای انتقاد از گذشته نیست بلکه حتی اگر این سیستم و تشکیلات درست هم بوده است، به نظر من دیگر جوابگو نیست و باید روش های جدیدی درباره اداره و مدیریت شهری ابداع کنیم.

شهردار تهران با انتقاد از گسترش بیش از حد تشکیلات شهرداری تهران، ابرازکرد: تعداد بسیار زیادی مدیر در سطوح مختلف وجود دارد و موارد تداخل در شهرداری نیز زیاد است. در این میان یکی از مسایل مهم در شش ماهه پیش رو بازنگری در تشکیلات شهرداری است؛ در این زمینه ابلاغیه ای هم صادر شده است تا این موضوع را در دو فاز به صورت جدی دنبال کنیم.

وی به تداخل در فعالیت بخش های مختلف مدیریت شهری نیز اشاره کرد و گفت:  تداخل و موازی کاری در تشکیلات شهرداری زیاد است و در بخش پژوهش هم همین مسئله وجود دارد که ضروری است، ساماندهی شود. در این زمینه باید به الگوی روشنی برسیم و همه مدیران عالی رتبه روی آن توافق کنند.

نجفی افزود: باید مقداری در تصمیم گیری هایی از این نوع تامل کنیم کما اینکه درباره تشکیلات شهرداری هم معمولا افراد به راحتی تشکیلات را جا به جا می کنند. من هم با وجود آنکه درباره تشکیلات شهرداری نظر هایی دارم اما نمی خواستم نظر خودم را بدون مطالعه کافی و کار کارشناسی و علمی اعمال کنم.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت برنامه ریزی در مناطق، عنوان کرد: در برنامه سوم باید حتما یک پیوست برنامه منطقه ای و در صورت امکان برنامه در سطح محلات وجود داشته باشد، با این اقدام باید مناطق را به پژوهش، برنامه ریزی و استفاده از اتاق های فکری وادار کنیم. در این زمینه لازم است مناطق را توجیه کرده و ضمن آموزش به آن ها، بخشی از کارها و بودجه های تحقیقاتی را در اختیار مناطق گذاشت.

وی بر ضرورت تغییر در فرهنگ سازمانی و نحوه برخورد با مردم به منظور اصلاح تصورات غلط نسبت به شهرداری تهران، گفت: من مدیر خیابانی و اینکه شهرداری یک کار صرفا اجرایی و عملیاتی است را قبول ندارم، کما اینکه در شهرهای بزرگ دنیا نیز به گونه ای نیست که مدیران همه نیروهای عملیاتی و صرفا اجرایی باشند.

نجفی در ادامه بر اهمیت توجه به شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در شهر تهران تاکید و تصریح کرد: اگر می خواهیم حرکت و تحولی جدی در اقتصاد شهری به وجود بیاوریم باید موضوع فعالیت های دانش بنیان، کمک به استارت آپ ها و مسئله فناوری های نو را در جهات مختلف جدی بگیریم. در حال حاضر همه کلانشهرها در اقتصاد شهری خود به این سمت رفته اند و ما هم چاره ای جز این نداریم.

وی گفت: در این زمینه دو جلسه با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بر روی این موضوع بحث کردیم تا بخش هایی را در تهران به واحد های فناوری اختصاص دهیم. در این موضوع کمیته مشترکی نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل دادیم و مرکز مطالعات می تواند به پیشبرد این هدف کمک کند.

شهردارتهران با اشاره به ضرورت وجود آمار پایه متقن درباره شهر تهران، گفت: به صورت کلی وضعیت آمار در کشور مناسب نیست، تا جایی که حتی آمار ارایه شده از سوی یک دستگاه کاری می تواند دو عدد مختلف باشد. این در حالی است که باید مجموعه ای از آمارهای پایه شهر تهران را تهیه کنیم که آمار مرجع باشد و هر کسی در دنیا بتواند به این پایگاه آماری مراجعه کند.

نجفی افزود: در دوره گذشته مدیریت شهری عنوان می کردند که تعداد سفرهای شهری با مترو به بالای ۳ میلیون نفر در روز رسیده است، این در حالی است که براساس آمار فعلی این رقم زیر دو و نیم میلیون سفر است. حتی درباره آمار سفرهای حمل و نقل عمومی نیز عنوان می شد که سهم وسایل عمومی در جا به جایی ها به بالای ۶۰ درصد رسیده این در حالی است که هم اکنون این عدد ۴۸ درصد عنوان می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت همکاری نزدیک مرکز مطالعات و معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: درباره تنظیم برنامه های یکساله و پنج ساله شهر تهران بخش عمده ای از کار مشترک است، بنابر این ضروری است ارتباط بسیار نزدیکی وجود داشته باشد تا یک کار مشترک انجام شود.

شهردار تهران یادآور شد: ضروری است همکاری با مراکز پژوهشی دیگر کلانشهرها همچون اصفهان، مشهد و … نیز افزایش یابد تا بخشی از مطالعات شهر تهران، مورد استفاده آنها قرار گیرد و از این طریق از دوباره کاری ها نیز جلوگیری شود.

وی تقویت ارتباط شهرداری تهران با مجامع علمی بین المللی و استفاده از سرمایه های بین المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید موضوعات مورد نظر برای انجام پژوهش را اعلام عمومی کنیم تا همه متخصصان، مراکز عمومی و دانشگاه ها بتوانند پیشنهاد خود را ارایه کنند و واگذاری پژوهش ها نیز بر اساس پیشنهادات آنها صورت گیرد. این کار ضمن افزایش کیفیت، هزینه ها را بهینه می کند و در جهت سیاست شفاف سازی نیز خواهد بود تا همه بتوانند موضوعات مورد نظر شهرداری را بدانند.

نجفی در ادامه با تاکید بر استفاده از توان و ظرفیت مرکز مطالعات در بررسی طرح ها و لوایح شورای اسلامی شهر تهران، افزود: بیشتر تصمیمات شهری در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، کالبدی،  سخت افزاری، پروژه ها و … با توجه به پیچیدگی های کلانشهری مثل تهران نیاز به مطالعات عمیق دارد. به ویژه اینکه از نظر منابع در محدودیت قرار داریم و مشخص نیست در سال های آینده شرایط بهتری از نظر تامین منابع شهرداری ایجاد شود. به این ترتیب ضروری است برای انجام هر هزینه ای، به دقت مطالعه شود تامطمئن شویم آنچه انجام می دهیم به نقع شهر، شهروندان و نظام جمهوری اسلامی است.

نگاهداری: با راه اندازی سامانه پژوهشیار تمامی پروپوزال ها در این سامانه مورد بررسی قرار می گیرد 

بابک نگهداری، رئیس پیشین مرکز مطالعات شهرداری تهران طی سخنانی در این مراسم با اشاره به سابقه ۵۰ ساله و پتانسیل های درونی فراوان در این مرکز، گفت: یکی از رویکردهای عمده در این دوره تکمیل زنجیره علم و فناوری در حوزه مطالعات شهری بود؛ چراکه این مجموعه پیش از این متمرکز به مطالعات شهری بود اما این زنجیره را از ایده تا ثروت راه اندازی کردیم.

وی افزود: در این مدت دو دوره “ایده بازار” تخصصی شهرداری تهران برگزار شده و در هر دوره بیش از دو هزار ایده واصل شد. در حلقه بعد از این ایده ها، موضوع مطالعه و پژوهش را دنبال کردیم تا در نهایت در سال ۹۵ تعداد ۲۴۴ پروژه در مرکز مطالعات انجام می شد.

نگاهداری خاطر نشان کرد: علاوه بر این سعی کردیم قیمت پروژه ها را را کاهش داده و با مدیریت هزینه های پژوهشی، تعداد پروژه ها را افزایش دهیم.

رئیس پیشین مرکز مطالعات شهرداری تهران با اشاره به برپایی جشنواره پژوهشی شهر تهران، تصریح کرد: این جشنواره ۱۰ سال است به عنوان جایزه بین المللی راه خود را باز کرده است، در نهایت در سال ۹۵ بیش از هشت هزار اثر با مشارکت ۳۶ کشور به این جشنواره واصل شد. در کنار آن یک کنفرانس علمی با موضوع یکی از مشکلات شهرداری تهران برگزار می شود که این کنفرانس در سال جاری به موضوع درآمد های شهری اختصاص پیدا کرده است.

وی به طرح فن بازارهای مدیریت شهری نیز اشاره و ابراز کرد: این فن بازارها متمرکز بر روی فناوری های مرتبط با مدیریت شهری بود که براساس آن نزدیک به ۴۰۰ شرکت را شناسایی کردیم و ۲۴۴ شرکت وارد فن بازار شدند. از دیگر سو نیازهای سازمان های شهرداری تهران و مناطق را بررسی کرده و دو دوره فن بازار برگزار کردیم.

نگاهداری عنوان کرد: در مجموع این دو دوره، دو هزار تفاهم خرید محصول با شرکت های دانش بنیان عقد شد تا از تولیدات داخلی شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای شهرداری تهران استفاده کنیم.

رئیس پیشین مرکز مطالعات شهرداری تهران با اشاره شبکه سازی پروژه های شهری و ایجاد بانک پروژه های شهری با بیش از ۳۲ هزار پژوهش، گفت: هم اکنون قطب های علمی، مراکز تحقیقاتی و شهرداری های سراسر کشور در این کنسرسیوم مشارکت دارند به نحوی که پژوهش های خود را در اختیار گذاشته و این بانک اطلاعاتی به صورت یکپارچه اطلاعات مورد نیاز را ارایه می کند.

وی با اشاره به موضوع ساماندهی مدیریت پژوهشی در شهرداری تهران، اظهار کرد:  با راه اندازی سامانه پژوهشیار تمامی پروپوزال ها در این سامانه مورد بررسی قرار می گیرد و با اختصاص کد رهگیری، امکان بررسی و رصد پژوهش ها وجود دارد. همچنین با ارایه طرح پژوهشگاه شهر امکان یکپارچه سازی و ساماندهی مدیریتی وجود دارد.

بر اساس این گزارش محمد رضا جوادی یگانه، رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران نیز طی سخنانی در این مراسم ضمن تشکر از حسن ظن شهردار تهران به تشریح برخی از مهم ترین ماموریت های پیش رو بر اساس تدابیر شهردار تهران پرداخت.

وی گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری بخش های مختلف مرکز مطالعات، بتوانیم فرانید فعلی را تکمیل و اصلاح کنیم و شهر و زندگی مردم را با پژوهش پیوند بزنیم.