سامانه استعلام چک صیاد
سامانه استعلام چک صیاد

سامانه استعلام چک صیاد بنا به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد پس از راه اندازی سامانه استعلام چک صیاد توسط بانک مرکزی و ابلاغ آن به بانک ها جهت تعویض دسته چک های قدیمی , حال بعد از ۵ آبان ماه مهلت تعویض دسته چک های قدیمی به پایان رسیده و دیگر امکان واگذاری (کلر) […]

سامانه استعلام چک صیاد

بنا به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد پس از راه اندازی سامانه استعلام چک صیاد توسط بانک مرکزی و ابلاغ آن به بانک ها جهت تعویض دسته چک های قدیمی , حال بعد از ۵ آبان ماه مهلت تعویض دسته چک های قدیمی به پایان رسیده و دیگر امکان واگذاری (کلر) چک های قدیمی به حساب بانک های دیگر وجود ندارد و تنها در یکی از شعب بانک صادر کننده قابل وصول می باشد.

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که سامانه صیاد چیست ؟

سامانه صیاد  (سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) بعنوان یک استاندارد صدور دسته چک  برای تمامی بانک ها و موسسات مالی می باشد که علاوه بر یک دست شدن فرمت چاپی تمامی چک ها ,  از ویژگی منحصر بفرد کاغذ این نوع برگ چک ها که درصورت تماس با مواد شیمیایی از خود واکنش نشان داده و تغییر رنگ خواهد داد می توان بعنوان عاملی برای جلوگیری از جعل و تغییر مندرجات آن نامبرد.

مزیت دیگری که این سیستم برخوردار است , حذف اختیار صدور دست چک توسط بانک می باشد. در گذشته این امکان وجود داشت که فردی با وجود چک های برگشتی همچنان از صدور دست چک جدید بهرمند گردد اما در سامانه صیاد باتوجه به کد یکتایی که از طرف بانک مرکزی برای هر برگ چک صادر می گردد قبل از هر اقدامی کلیه ی حساب های فرد مورد استعلام قرار خواهد گرفت و در صورت مشاهده ی بدحسابی دست چک جدیدی صادر نخواهد گردید.

فرمت چاپی  و مشخصات چک های سامانه صیاد

سامانه استعلام چک صیاد

طراحی که برای این چک ها در نظر گرفته شده بصورت خطی و با استفاده از یک نقش بندی خاص اجرا گردیده بطوری که هر خط حاوی اطلاعات مربوط به رنگ خود می باشد. تمامی چک ها یک شکل می باشند و تنها لوگوی بانک صادر کننده متفاوت است. در قسمت بالای سمت چپ یک بارکد سه بعدی یا همان QR code طراحی شده است که توسط گوشی های هوشمند قابل اسکن میباشد. با اسکن کردن این بارکد اطلاعاتی نظیر کد یکتا و همچنین کد ملی صاحب چک را می توان مشاهده نمود و با مندرجات برگه چک تطابق داد.

نحوه استعلام چک صیاد

با استفاده از این روش این امکان برای شما فراهم می آید که از میزان اعتبار و خوش حسابی فرد صاحب چک باخبر گردید. برای استعلام کلیه حساب های شخص مورد نظر کافیست کد یکتای شانزده رقمی که در قسمت بالای سمت چپ قابل مشاهده است را به سامانه صیاد با شماره ۷۰۱۷۰۱ پیامک نمایید. فرمتی که برای ارسال این پیامک باید رعایت کنید بدین صورت است که کد ۱۶ رقمی یکتا را بعد از *۱*۱ قرار داده و به سامانه ۷۰۱۷۰۱ پیامک نمایید . در ادامه پیامی برای شما ارسال خواهد شد که صرفا جهت مطلع کردن شما از هزینه ی استعلام و تایید برای پرداخت این مبلغ از طریق خدمات ارزش افزوده تلفن همراهتان می باشد. هزینه ی هر استعلام ۳۵۰ تومان بوده و پاسخ های تایید شامل این هزینه نمی گردد. بر همین اساس پیامی که حاوی پاسخ استعلام می باشد به پنج دسته تقسیم می گردد .

وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت نارنجی:‌  صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

مشترکان حقوقی که فاقد شناسه ملی در پایگاه می باشند امکان استعلام حسابشان وجود ندارد و در پاسخ استعلام قید خواهد شد.

از محدودیت های این طرح می توان به آن اشاره کرد که هر شماره تلفن همراه تنها می تواند در روز ۴ بار از این سامانه استفاده نماید.

سامانه صیاد

سامانه صیاد