سامانه بومی ماهواره‌ای «پارس» تا سال ۲۰۲۴ عملیاتی می‌شود
سامانه بومی ماهواره‌ای «پارس» تا سال ۲۰۲۴ عملیاتی می‌شود

معاون سازمان فضایی ایران گفت: سامانه بومی ماهواره‌ای «پارس» با قابلیت ۲۶ سامانه کاربری سنجش از دور برای مدیریت بحران و بلایای طبیعی تا سال ۲۰۲۴ عملیاتی می‌شود. به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد علی صادقی نائینی در مراسم بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای فضایی ایران با اشاره به چالش های ایران و منطقه […]

معاون سازمان فضایی ایران گفت: سامانه بومی ماهواره‌ای «پارس» با قابلیت ۲۶ سامانه کاربری سنجش از دور برای مدیریت بحران و بلایای طبیعی تا سال ۲۰۲۴ عملیاتی می‌شود.

به گزارش واحد علم و فناوری خبرگزاری صبح اقتصاد علی صادقی نائینی در مراسم بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای فضایی ایران با اشاره به چالش های ایران و منطقه در زمینه بلایای طبیعی و استفاده از فناوری فضایی در کمک به مدیریت بحران اظهار داشت: زیست بوم استفاده از فناوری سنجش از دور توسط سازمان فضایی ایران طراحی شده است که در آن از ماهواره‌های بومی و ایستگاههای اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهدشت برای دریافت تصاویر استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۶ سامانه کاربری بر بستر سامانه بومی ماهواره ای «پارس» تا سال ۲۰۲۴ در کشور عملیاتی می‌شود که در مدیریت بحران و پایش بلایای تاثیرگذار خواهند بود، افزود: ایران از نظر ریسک بلایای طبیعی از میان ۱۹۱ کشور دنیا رتبه یازدهم را دارد و از نظر ریسک وقوع زلزله در دنیا بالاترین ریسک و از نظر ریسک خشکسالی رتبه ۳۲ را در اختیار دارد. براین اساس با استفاده از فناوری سنجش از دور، می توان این ریسک ها را مدیریت کرد.

معاون سازمان فضایی ایران با اشاره به پایش مواردی از جمله خشکسالی، آتش سوزی، برف و گرد وغبار با استفاده از تصاویر ماهواره ای گفت: داده های ماهواره ای نشان می دهد که ۱۱ هزار هکتار از مساحت تالاب هورالعظیم به دلیل ایجاد حریق در شهریورماه امسال، تخریب شده است. درهمین حال داده های ماهواره ای از وضعیت خشکسالی در آذرماه سال ۹۷ نسبت به سال ۷۹ تا ۹۶ حاکی از آن است که دراستانهای فارس، اصفهان و کرمان خشکسالی حاد بوده اما در مناطق غربی کشور، شرایط نرمال است.

صادقی نائینی ادامه داد: براساس این اطلاعات، این مناطق می توانند در مدیریت آب و اراضی کشاورزی هوشمندانه‌تر عمل کنند.

وی با بیان اینکه داده های ماهواره ای نشان می دهند که وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد بهبود داشته است، افزود: پایش ماهواره ای از وضعیت بارش برف روز ۱۴ دی ماه جاری نیز نشان می دهد که برف ۲۱۱ کیلومتر از مساحت کشور را پوشش داد.

معاون سازمان فضایی ایران با بیان اینکه برمبنای تصاویر ماهواره ای غیر از استانهای شمالی، در سایر استانها پوشش گرد و غبار دیده می شود، گفت: حادترین شرایط را جنوب شرق کشور دربردارد و این درحالی است که جنوب شرق و جنوب غرب کشور سال گذشته از نظر میزان گردوغبار در وضعیت حاد قرار داشتند اما امسال داده های ماهواره ای وضعیت مناسب تری را در مورد جنوب غرب کشور نشان می دهد. /تسنیم