سایت‌های فروش آنلاین خدمات سفر نیازمند ساماندهی است
سایت‌های فروش آنلاین خدمات سفر نیازمند ساماندهی است

ساماندهی سایت‌های فروش آنلاین خدمات سفر در نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری الکترونیک مورد تاکید قرار گرفت.  نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری الکترونیک و سامانه‌های بزرگ آنلاین خدمات سفر با حضور فعالان گردشگری توسط جامعه گردشگری الکترونیک در هتل بزرگ تهران برگزار شد. در این نشست موضوعات و مشکلات ارتقای کیفی خدمات سفر در حوزه مجازی مورد […]

ساماندهی سایت‌های فروش آنلاین خدمات سفر در نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری الکترونیک مورد تاکید قرار گرفت.

 نشست هم‌اندیشی فعالان گردشگری الکترونیک و سامانه‌های بزرگ آنلاین خدمات سفر با حضور فعالان گردشگری توسط جامعه گردشگری الکترونیک در هتل بزرگ تهران برگزار شد. در این نشست موضوعات و مشکلات ارتقای کیفی خدمات سفر در حوزه مجازی مورد بحث قرار گرفت و حسن انصاری رئیس جامعه گردشگری الکترونیک ایران خواستار همکاری و همدلی و هماهنگی بیشتر سامانه‌ها و نیز حمایت دستگاههای مرتبط برای توسعه فعالیت‌های سامانه‌های مجازی و کمک به بهینه سازی فضای کسب و کار و جلوگیری از رقابت‌های غیرحرفه ای که موجب خسارت به سرمایه گذاران این مجموعه می شود، شد و از دستگاه‌های مرتبط خواست نسبت به کاهش بروکراسی اداری و سازمانی و نیز حمایت‌های مالی و مالیاتی و تنظیم قراردادهای استاندارد خدمات برای توسعه این بخش تاثیر گذار در اقتصاد گردشگری شد.

در این نشست سرهنگ محمد مهدی کاکوان رئیس سابق پلیس فتای تهران و از مدیران ناجا گفت: صنعت گردشگری ایران باید به صنعت اول منطقه تبدیل شود.

 وی با اشاره به ضرورت حضور گردشگری در فضای مجازی گفت: حضور افراد متخصص از صنعت گردشگری و دارای اشراف به عرصه الکترونیک و IT نیاز ضروری فضای مجازی است.

 وی در این رابطه توضیحاتی پیرامون همکاری‌های بیشتر جامعه گردشگری الکترونیک و سازمان متولی برای ساماندهی بهتر این عرصه با همکاری پلیس فتا بیان کرد.

افزودن سه ماده واحده به برنامه ششم

در ادامه نشست، سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس و عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به آمادگی مجلس و همکاری با جامعه گردشگری الکترونیک برای پیش‌بینی قوانین لازم اشاره کرد و گفت: مدتی است مجلس در خصوص روان‌سازی فعالیت‌ها در صنعت گردشگری برای رونق بخشیدن به این صنعت پویا که در بسیاری از عرصه‌ها مغفول مانده، طرح تشکیل کمیسیون ویژه را در دستور برنامه قرار داده است.

وی گفت: ما توانستیم در برنامه ششم توسعه، سه ماده واحده برای توسعه این بخش اضافه کنیم و برای اجرایی شدن آن در کمیسیون مجلس پیگیر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری موجب حفظ میراث فرهنگی و رونق صنایع‌دستی خواهد شد گفت: با جدیت تلاش می کنیم طرح وزارتخانه شدن گردشگری همتراز با سایر دستگاه‌های تاثیرگذار در مجلس را به تصویب برسانیم و در این راستا با افزایش ظرفیت‌ها و جایگاه سازمان متولی گامی برای بهبود بیشتر این صنعت برداریم.

علی رفیعی معاون گردشگری استان تهران نیز با اشاره به مقررات فعالیت در فضای مجازی برای فعالان حوزه گردشگری نیز گفت: استان تهران با ثبت بیش از ۶۵۰ پرونده، پرمخاطب‌ترین اداره کل برای ثبت تقاضای سامانه‌های خدمات سفر برای دریافت گواهینامه بوده است.

 وی با اشاره به برخی از شرکت‌های خارجی در ایران برای ارائه خدمات فروش آنلاین بیان کرد: متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم نظارت کافی در این عرصه داشته باشیم لذا با همکاری جامعه، می‌توان در بهبود شرایط کسب و کار خدمات سفر نتایج مطلوبی را به دست آورد.

رفیعی با اعلام اینکه تاکنون از ۶۲۰ تقاضای گواهینامه تنها ۱۵ شرکت موفق به دریافت آن شده‌اند، خواستار رعایت مقررات و حفظ حقوق فی ما بین شرکت‌ها، سامانه‌ها و گردشگران شد.

ابلاغ دستورالعمل اعطای نشان اطمینان گردشگری

در ادامه این نشست، حسین‌زاده دبیر جامعه گردشگری الکترونیک ایران نیز گفت: نتیجه دو سال تلاش جامعه برای اعطای نشان اطمینان گردشگری در سال ۹۲ در قالب دستورالعمل از سوی مقامات سازمان میراث فرهنگی به سراسر کشور ابلاغ شد که پس از تغییر معاونان گردشگری وقت به مدت دو سال، این دستور متوقف و سپس دستورالعمل جدید از سوی معاون گردشگری بعدی ابلاغ شد.

وی گفت: از تفاوتهای مهم کسب وکار اینترنتی گردشگری با سایر صنوف این  است که در سامانه‌های خدمات سفر جابه‌جایی انسان‌ها انجام می شود در صورتی که در سایر صنوف کالا جابه جا می کنند. بنابراین ضرورت و حساسیت‌های ویژه ای برای اعتماد سازی سلایق و علاق خاص باید مورد توجه باشد.

حسین‌زاده با توجه به استقابل سامانه‌های بزرگ برای همکاری در کارگروه خدمات رزرواسیون آنلاین بیان کرد: با حضور فعال تر همکاران موضوعات مالیاتی، نرخ‌های غیرواقعی و رفتارهای غیر حرفه‌ای و یا رقابت‌های ناسالم و بسیاری از مسائل احصا و از طریق دستگاه‌های مرتبط ساماندهی و اقدام قانونی انجام خواهد شد. در ادامه این نشست هر یک از مدیران سامانه‌های برزگ فروش آنلاین توضیحاتی پیرامون مشکلات جاری با هتلها، گردشگران و مالیات و خسارت‌های ناشی از نرخ‌های غیر واقعی در فضای کسب و کار اینترنتی توضیحاتی ارائه دادند.

 در این رابطه خزائی یکی از مدیران سامانه‌های مطرح بیان کرد: هزینه‌های قابل توجه این کسب وکار و اشتغالزایی بیش از ۵۰ نفر در هر سامانه از یک طرف و  از طرف دیگر عدم حمایت کافی از سوی دستگاههای زیربط و نیز عدم توجه و رعایت اصول حرفه‌ای از سوی سازمانهای تازه کار بخش عمده ای از مشکلات این عرصه است.

همچنین حاضران در این نشست پیشنهادات و راهکارهای مختلفی را برای در دستور کار فوری قرار گرفتن جامعه و سازمان‌های مرتبط ارائه دادند.

در ادامه افشاری یکی از مدیران سامانه‌های گردشگری گفت: وحدت و همدلی و هماهنگی بیشتر و نیز تهیه قراردادهای هماهنگ در چهارچوب‌های کلی و همکاری مدیران ارشد سامانه‌های مرتبط در نرخ گذاری و برگزاری جلسات منظم هفتگی می تواند تاثیر خوبی در ایجاد فضای سالم کسب و کار بوجود آورد.

در این نشست تخصصی همه مدیران حاضر در جلسه با امضای صورت جلسه‌ای متعهد به رعایت موضوعات مورد توافق برای حفظ حقوق همکاران و گردشگران شدند و تعدادی از مدیران نیز مسئولیت پذیرفتند که به بررسی و رصد روزانه بازار اینترنتی این عرصه مشکلات و مسائل بوجود آمده را از سوی جامعه گردشگری الکترونیک به سازمان‌های مرتبط منعکس کنند  همچنین از این پس هر دو هفته یک بار جلسات سامانه‌های آنلاین خدمات سفر در محل جامعه گردشگری الکترونیک برای رفع مسائل و بهینه سازی شرایط کسب و کار برگزار می شود.