سایه سنگین شکست احتمالی بر سر مذاکرات ائتلاف بزرگ در آلمان
سایه سنگین شکست احتمالی بر سر مذاکرات ائتلاف بزرگ در آلمان

در آستانه شروع مذاکرات مقدماتی بین احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات جهت تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ، با توجه به اختلاف نظرهای اساسی نگرانی‌های زیادی درباره شکست این مذاکرات وجود دارد. فردا (یکشنبه) مذاکرات مقدماتی جهت تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ را آغاز می کند. این مذاکرات قرار است پشت درهای بسته انجام شود و باید […]

در آستانه شروع مذاکرات مقدماتی بین احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات جهت تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ، با توجه به اختلاف نظرهای اساسی نگرانی‌های زیادی درباره شکست این مذاکرات وجود دارد.

فردا (یکشنبه) مذاکرات مقدماتی جهت تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ را آغاز می کند. این مذاکرات قرار است پشت درهای بسته انجام شود و باید سریع تر از مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف جامائیکا که به شکست انجامید نتیجه دهد. اما این اطمینان وجود ندارد.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات نمی خواهند در مذاکرات مقدماتی برای تشکیل یک دولت جدید در این کشور هیچ زمانی را از دست بدهند. مارتین شولتز، رئیس حزب سوسیال دموکرات در این باره گفته است که ما حالا این کار را به صورت پایدار و سریع انجام می دهیم. حزب سوسیال دموکرات آماده است تا در پنج روز آینده به نتیجه ای در این راستا دست یابد.

“توماس اشتروبل”، معاون حزب دموکرت مسیحی نیز در آستانه این مذاکرات ابراز داشته است که ما باید حالا گاز داده و سرعت خود را بالا ببریم. ما باید سریعا به نتایجی دست یابیم. این نتیجه گیری باید تا جمعه آینده بدست آید و هر چقدر زودتر بهتر. ما نباید در مسائل کوچک زیر زمینی گرفتار شویم. حالا مسئله خط و مشی های بزرگ مطرح است تا تعیین کنیم که آیا در همه شرکت کنندگان اراده واقعی برای تشکیل دولتی مشترک وجود دارد.

مارتین شولتز در سخنانی اظهار داشته است که وضعیت و پیش شرط ها برای بررسی امکان تشکیل یک دولت جدید خوب است. ما خوش بین هستیم که می توانیم به نتایج خوبی دست یابیم. این مسئله طبیعتا به اراده خوب احزاب دیگر مرتبط است.

البته برخی سیاستمداران بلند پایه نیز درباره نتیجه این مذاکرات ابراز شک و تردید کرده اند. معاون رئیس حزب سوسیال دموکرات کم تر در این باره ابراز اطمینان کرده و اظهار داشته است که من هنوز اعتماد کافی به اتحادیه احزاب متحد مسیحی ندارم. من بسیار در این باره تردید دارم. این مسئله به این امر مرتبط است که آیا احزاب متحد مسیحی به انداز کافی برای دستیابی به توافقات بیشتر عزم و اراده دارند.

رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در دوسلدورف آلمان نیز ضمن مخالفت با تشکیل ائتلاف بزرگ ابراز داشته است که در فراکسیون ایالتی من هیچ نماینده ای وجود ندارد که تا به حال برای تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ ابراز علاقه کرده باشد.

مسئله پناهندگان همچنان موضوع مورد اختلاف بین احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات است و نخست وزیر ایالت راینلند-فالتز از حزب سوسیال دموکرات از اتحادیه احزاب متحد مسیحی درخواست کرده است که مسئله پناهندگان را در حاشیه قرار ندهد. البته حزب سوسیال مسیحی همچنان بر رویکردهای خود در قبال این مسئله تاکید و پافشاری دارد.

روزنامه هندلزبلات آلمان در گزارش دیگری جبهه های بین احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات را در آستانه شروع مذاکرات مقدماتی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ سخت ارزیابی کرده و نوشت: در آستانه این مذاکرات این مسئله واضح می شود که اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات در موضوعات مهمی همچنان خیلی از هم فاصله دارند و بخصوص در مسئله پناهندگان اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد.

معاون حزب دموکرات مسیحی در این باره اظهار داشته است که اگر حزب سوسیال دموکرات نخواهد موضع خود در مسئله الحاق خانواده های پناهندگان به آن ها را تغییر دهد ما در این باره باید به سختی مذاکره کنیم.

راس حزب سوسیال دموکرات می خواهد در جمعه آینده در این باره تصمیم گیری کند که آیا پذیرش مذاکرات رسمی ائتلافی را مد نظردارد. برای این منظور باید یک کنگره ویژه این حزب در ۲۱ ژانویه ( اول بهمن ماه) در این باره تصمیم گیری کرده و چراغ سبز نشان دهد. در این حزب تردیدهای زیادی درباره تشکیل یک ائتلاف بزرگ وجود دارد.در یک بیانیه این حزب آمده است که پذیرش مجدد چنین ائتلافی راستگراها را تقویت کرده و سوسیال دموکرت ها را تضعیف می کند.

دبیر کل حزب سوسیال دموکرات هم خطاب به احزاب متحد مسیحی گفته است که ما شریک ضعیف تری نیستیم. حزب سوسیال دموکرات می خواهد درباره سیاست ادغام، مراقبت و آموزش صحبت کند. در پایان اعضای حزب سوسیال دموکرات در این باره تصمیم می گیرند که آیا و چگونه و درباره چه مذاکره کرده ایم و آیا کافی است و به همین دلیل من تنها می توانم به اتحادیه احزاب متحد مسیحی توصیه کنم که خواسته های حزب سوسیال دموکرت را جدی بگیرند.

به هر حال تلاش دوباره مرکل برای تشکیل دولتی پایدار در آلمان بعد از شکست مذاکرات جامائیکا از فردا آغاز می شود و باید منتظر ماند و دید که آیا این پایانی بر بحران و بن بست سیاسی در این کشور خواهد بود یا شکستی دیگر در این راستا در انتظار مرکل است.