سبزی طبسی سوغاتی که عطرش از یاد نمی‌رود
سبزی طبسی سوغاتی که عطرش از یاد نمی‌رود

اگرچه طبس مثل هر شهر دیگری صنایع‌دستی خاص خودش را دارد اما بسیاری از افرادی که مزه سبزی طبسی را در دهانشان می‌چشند، آن را هم به‌عنوان سوغات با خود به شهرشان می‌برند. هر شهر و دیاری برای خودش سوغات و صنایع دستی مشهوری دارد برخی از آنها مانند اصفهان صنایعی هستند که توسط مردان […]

اگرچه طبس مثل هر شهر دیگری صنایع‌دستی خاص خودش را دارد اما بسیاری از افرادی که مزه سبزی طبسی را در دهانشان می‌چشند، آن را هم به‌عنوان سوغات با خود به شهرشان می‌برند.

هر شهر و دیاری برای خودش سوغات و صنایع دستی مشهوری دارد برخی از آنها مانند اصفهان صنایعی هستند که توسط مردان و زنان تهیه می‌شود و برای آنها وقت زیادی گذاشته می‌شود و برخی دیگر سوغات و یا شرینی‌هاست که آن‌ها هم طرفداران خود را دارند. اما در این میان شاید کمتر کسی شنیده باشد که گردشگران می‌توانند وقتی به شهرستان طبس رفتند با خود سبزی معطر خشک شده هم به‌عنوان سوغات بیاورند. سبزی‌هایی که نمونه‌اش را فقط می‌شود در همین شهرستان پیدا کرد. چون شهرستانی است که از نظر آب و هوایی برای رشد گیاهان مناسب است و به آن‌ها رنگ و بویی دیگر می‌دهد.

میدان امام خمینی شهرستان طبس میدان معروفی است که دورتادورش را سبک قدیمی‌ مرمت کرده‌اند و به حالت گنبدی شکل درآورده‌اند دور این میدان مغازه‌های طبسی‌ها قرار دارد که در این میان فروشگاه‌های صنایع دستی پیدا می‌شود اما صنایع دستی آنها بیشتر متعلق به شهرهای یزد و اصفهان است اما در میان همین مغازه‌ها و در بازار اصلی طبس تعداد زیادی سبزی فروشی به چشم می‌خورد سبزی‌های خشک شده‌ای که بوی عطرشان از بسته بندی گذر کرده و به مشام می‌رسد.

زنان نقش زیادی در تولید این سبزی‌های خشک شده دارند. حالا سبزی خشک جزیی از سوغات شهرستان طبس به شمار می‌آید، سوغاتی که هم برای داخل و حتی برای ارسال به خارج از کشور مناسب، کم حجم و ارزان است، می‌توان این سبزی‌ها را در انواع مختلف تهیه و در غذاهای متفاوت از آن استفاده کرد.

در کنار آن بهار نارنج، پودر گوجه، سیر، پیاز و میوه خشک هم فروخته می‌شود اهالی طبس می‌گویند نمونه این عطر و بوی سبزی را در هیچ جا نمی‌توان پیدا کرد محصولاتی که با برگ نخل‌های خرما ساخته می‌شود جزو مهمی‌ از سوغات و صنایع دستی طبسی‌ها به شمار می‌آید.

انواع سبدها و ظروف حصیرباف جزو جدانشدنی از صنایع دستی هر شهرستانی است که نخل خرما در آن زیاد یافت می‌شود. این صنایع دستی را نیز بیشتر در روستاها می‌توانید پیدا کنید.