سخنگوی انصارالله: حضور نیروهای بیگانه در یمن توجیه‌پذیر نیست
سخنگوی انصارالله: حضور نیروهای بیگانه در یمن توجیه‌پذیر نیست

رئیس هیئت اعزامی دولت نجات ملی یمن در مذاکرات سوئد متذکر شد حضور نیروهای بیگانه در یمن مخالف قانون اساسی این کشور و قطعنامه‌های شورای امنیت است. به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری تسنیم ، «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت دولت نجات ملی یمن در مذاکرات سوئد، سه‌شنبه‌شب در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المسیره»، اظهار داشت که این هیئت […]

رئیس هیئت اعزامی دولت نجات ملی یمن در مذاکرات سوئد متذکر شد حضور نیروهای بیگانه در یمن مخالف قانون اساسی این کشور و قطعنامه‌های شورای امنیت است.

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری تسنیم ، «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت دولت نجات ملی یمن در مذاکرات سوئد، سه‌شنبه‌شب در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المسیره»، اظهار داشت که این هیئت تاکنون به درجه‌‌ای از یقین مبنی بر حمایت واقعی از صلح در یمن نرسیده است.

عبدالسلام با اشاره به تداوم مذاکرات فشرده برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی، خاطرنشان کرد که هیئت دولت نجات ملی با تمام کارت‌های خود، برای تحقق هرگونه راه‌حل ملموسی برای مقابله با رنج ملت یمن حاضر است.

سخنگوی «انصارالله» درباره پرونده اسرا، عنوان داشت کمیته اسرا از همان آغاز مذاکرات، در آمادگی کامل است، و توافق آزادی اسرا تصریح می‌کند که تمام اسرا حتی آن دسته که در زندان‌های سعودی و امارات هستند باید آزاد شوند. وی تأکید کرد که توافق مطرح‌شده درباره اسرا بر مبنای کل در مقابل کل است.

محمد عبدالسلام گفت: «ما اسامی اسرا‌یمان در تمام زندان‌های موجود را داریم و می‌دانیم که این زندان‌ها متعلق به کدام طرف است. فهرست طرف مقابل با نواقص زیادی همراه است».

وی درخصوص پیشنهادهای سازمان ملل متحد درباره اوضاع استان الحدیده، تصریح کرد که این طرف مقابل، یعنی هیئت دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» (نماینده ائتلاف سعودی) است، که به الحدیده تجاوز کرده است و این هیئت نیز باید از  ویژگی‌های انسانی این استان آگاه باشد.

عبدالسلام افزود، هیئت دولت نجات ملی در مذاکرات سوئد تمام بهانه‌ها را از طرف مقابل گرفته است.

وی تأکید کرد که حضور نیروهای بیگانه در کشورش مخالف قانون اساسی یمن و قطعنامه‌های شورای امنیت است.

عبدالسلام افزود: «حضور نیروهای خارجی در یمن، مادامی‌که رویکرد ما حل‌وفصل سیاسی است، موجه نیست. مناطق اشغالی، تحت کنترل خارجی‌ها مانند انگلیس، عربستان سعودی و امارات است نه در کنترل گروهی که خود را مشروع می‌نامد».

وی با بیان اینکه هیچ طرفی نمی‌تواند حضور نیروهای خارجی در یمن را خواستار شود، درباره پرونده اقتصادی، خاطرنشان کرد پیشرفتی در این زمینه حاصل شده است. پیش‌نویس پیشنهادی مقبول در سطح اقتصادی بررسی شده ولی، نیاز است که برخی اصلاحات درباره آن انجام شود.

محمد عبدالسلام همچنین اعلام کرد که برخی پیشرفت‌های خود درخصوص آتش‌بس در برخی مناطق حاصل شده است.

دور چهارم گفت‌وگوهای صلح یمن، پس از ۲ سال میان طرف‌های درگیر و با نظارت سازمان ملل متحد از پنجشنبه ششم دسامبر (۱۵ آذر) در استکهلم سوئد آغاز شده و به‌مدت یک هفته ادامه دارد.