سخنگوی دانشگاه پزشکی گیلان: ۸۰ درصد افراد دارای علائم کرونا خود به خود بهبود می‌یابند
سخنگوی دانشگاه پزشکی گیلان: ۸۰ درصد افراد دارای علائم کرونا خود به خود بهبود می‌یابند
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ۸۰ درصد افراد دارای علائم خفیف ممکن است جزو مبتلایان به ویروس کرونا باشند اما به‌طور خودکار بهبود یابند.

سخنگوی دانشگاه پزشکی گیلان: ۸۰ درصد افراد دارای علائم کرونا خود به خود بهبود می‌یابند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ۸۰ درصد افراد دارای علائم خفیف ممکن است جزو مبتلایان به ویروس کرونا باشند اما به‌طور خودکار بهبود یابند.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، محمدرضا نقی‌پور عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طیف وسیعی از ویروس‌ها دارای علائم سرماخوردگی هستند و ۸۰ درصد افراد دارای علائم خفیف ممکن است جزو مبتلایان به ویروس کرونا باشند اما به‌طور خودکار بهبود یابند بنابراین لازم نیست که فرد سالم و دارای علائم خفیف جهت اطمینان از مبتلا نشدن خود به ویروس کرونا تست پزشکی دهد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه هم‌اکنون این ویروس در سطح جامعه وجود دارد و هرکسی ممکن است به آن مبتلا شود اما بدون علامت بهبود یابد خاطرنشان کرد: برای مردم بهتر است که در منزل بمانند و با رعایت اصول بهداشتی از حال عمومی خود و نزدیکان خود مراقبت کنند و طبق آخرین آمار تا امروز ۲ نفر بر اثر این ویروس در گیلان فوت کردند و ۲ نفر نیز بهبود یافتند.

نقی‌پور تصریح کرد: بسیاری از افراد که دارای علائم خفیف هستند به‌دلیل ترس از ویروس کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند در صورتی‌که ویروس کرونا در طیف محدودتری از افراد جامعه که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند شدت می‌گیرد بنابراین در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی بسیار و نقش‌آفرینی اصحاب رسانه هستیم.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به امکانات محدود مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان و ضرورت مدیریت درست این منابع ابراز داشت: امروز شاهد رعب و وحشت و گله‌مندی بسیاری از کادر‌های درمانی و پزشکی بیمارستان‌ها نیز هستیم در صورتی‌که منابع بسیار محدود است و باید به طرز درست و معقول مدیریت شود تا افراد بیمار بدون ماسک نباشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل، استفاده از ماسک توسط برخی کادر درمانی ضرورتی ندارد گفت: اگر به‌صورت معقولانه و درست از منابع محدودمان استفاده کنیم مشکلاتمان نیز کمتر می‌شود و فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است چون امکاناتمان واقعاً محدود است.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه هم‌اکنون فرضیه‌های مختلفی پیرامون ماهیت ویروس کرونا در دنیا شکل گرفته است اظهار داشت: رسانه‌ها اقدام به انتشار نظریه‌های افراد مختلف می‌کنند و این اطلاعات نیز به‌صورت گسترده در جامعه انتشار می‌یابد و از طرفی بسیاری از افراد نیز بدون داشتن علم برخی اطلاعات غلط را باور می‌کنند.

آیدین پورکاظمی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها این است که با اتکا به منبع خبر، واقعیات را به‌صورت شفاف در جامعه منتشر کنند افزود: ویروس کرونا موجب ایجاد ترس و اضطراب بسیار در جامعه شده و در این زمان حساس پی بردن به این موضوع که این ویروس در کدام قسمت استان دیده شده یا بیشتر شیوع پیدا کرده در کنترل بیماری هیچ تاثیری نمی‌گذارد فقط از نظر علمی تاثیر دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر اینکه در برخی مواقع استفاده از “ماسک” عامل اصلی برای پیشگیری از ویروس کرونا نیست گفت: زمانی‌که فرد دچار وحشت و اضطراب شود منطق او نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این جو خرید ماسک و یا نبود ماسک به‌نفع جامعه نیست چون هر چیزی باید در جای خودش مورد استفاده قرار گیرد از طرفی اعتماد به‌نفس کاذب نیز باعث انتشار بیشتر بیماری می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت همکاری رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی برای مقابله با ویروس کرونا تصریح کرد: ۸۰ درصد افرادی که ویروس کرونا وارد بدن آن‌ها می‌شود ممکن است اصلاً بیمار نشوند و یا متوجه بیماری خود نشوند و قوی‌ترین ویروس‌ها با رعایت اصول بهداشت اولیه مهار می‌شوند البته رسانه‌ها نیز باید ارائه فیلم‌های آموزشی با محتوای رعایت اصول بهداشتی آموزشی را در دستور کار قرار دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه راه مقابله با این ویروس باید اصولی و درست باشد افزود: کشور کره جنوبی با دنیایی از امکانات بهداشتی و ثروت اما پس از چین بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد از طرفی بالغ بر ۲۰۰ نوع ویروس دارای علائم سرماخوردگی هستند که ویروس کرونا نیز یکی از آن‌ها است پس این بیماری نیز مانند سایر بیماری‌ها قطعاً قابل کنترل است.

پورکاظمی با اشاره به اینکه مردم تنها به اخبار مراجع رسمی اعتماد کنند نه به اخبار و موضوعات مختلف منتشر شده در فضای مجازی بیان کرد: هم‌اکنون اصلاً زمان مناسبی برای ویزیت‌ها و عمل‌های غیرضروری مانند عمل زیبایی نیست و مردم استفاده از وسیله نقلیه را نیز کاهش دهند و ضدعفونی کردن دست‌ها بسیار جدی گرفته شود و به آرایشگاه‌های زنانه و مردانه هم آموزش لازم ارائه شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه بیماری کرونا مستقیماً ریه را درگیر می‌کند خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی تا امروز ۹۵ نفر در کشور به این ویروس مبتلا شدند که از بین آنان ۱۵ نفر فوت کردند از طرفی دمای بالای ۳۰ درجه هوا موجب کاهش تکثیر این ویروس می‌شود البته باد گرم بدترین وسیله انتقال ویروس است و مردم در این روزها حتماً در خانه بمانند.