توضیحات سردبیر «همبستگی» درباره تعطیلی روزنامه
توضیحات سردبیر «همبستگی» درباره تعطیلی روزنامه

سردبیر «همبستگی» ضمن اعلام توقف انتشار این روزنامه در شماره ۴۰۰۳، دلیل آن را مشکلات مالی به ویژه موضوع کاغذ عنوان و تاکید کرد که حزب همبستگی هیچگونه واکنشی به تعطیلی تریبون خود نداشته است. «امیرعباس نخعی» سردبیر روزنامه «همبستگی» از توقف انتشار این روزنامه تا اطلاع ثانوی خبر داد و درباره علت آن هم، […]

سردبیر «همبستگی» ضمن اعلام توقف انتشار این روزنامه در شماره ۴۰۰۳، دلیل آن را مشکلات مالی به ویژه موضوع کاغذ عنوان و تاکید کرد که حزب همبستگی هیچگونه واکنشی به تعطیلی تریبون خود نداشته است.

«امیرعباس نخعی» سردبیر روزنامه «همبستگی» از توقف انتشار این روزنامه تا اطلاع ثانوی خبر داد و درباره علت آن هم، گفت: روزنامه همبستگی روز گذشته از حرکت بازایستاد و بسیار مایه تاسف است که حدود ۱۰ نفر از دوستان و همکاران من در این روزنامه، کار خود را از دست دادند. این، ضرباتی است که به بدنه فرهنگی کشور وارد می‌شود اما باید دید ریشه این اتفاقات چیست و این تعطیلیِ رسانه‌ها چرا اتفاق می‌افتد.

وی افزود: یکی از دلایل تعطیلی روزنامه همبستگی فی‌الواقع همان مشکلاتی است که امروز اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. روز گذشته هم که بنده توئیتی در این رابطه منتشر کردم، متاسفانه «هر کسی از ظن خود شد یار من»؛ نگاه من بیشتر متوجه شرایط بود که آن را در سرمقاله شماره آخر (امروز چهارشنبه ۲۷ تیرماه) با عنوان «برای یک خاموشی!» هم شرح دادم اما ظاهراً آن پیام، به مسائل دیگری تعمیم داده شد.

سردبیر روزنامه تعطیل شده «همبستگی» ادامه داد: من فکر می‌کنم در این شرایط که اقتصاد کشور هم با نوعی نابسامانی دست به گریبان است، مطبوعات و مدیران مطبوعات با گرفتاری‌ها و نابسامانی‌های زیادتری دست به گریبان هستند؛ مشکلات مربوط به کاغذ، بسیار دارد به مطبوعات فشار می‌آورد، مشکلات چاپ و مشکلات مربوط به توزیع روزنامه‌ها هم هست اما هیچ یک از مسئولین آستین بالا نمی‌زنند و یا توانایی حل این مشکلات را ندارند.

نخعی تصریح کرد: در مسئله توقف انتشار روزنامه همبستگی، آقای سالاری (مدیرمسئول روزنامه) کمترین تقصیر را داشت و بسیار تمایل داشت که روزنامه را حفظ کند و راه آن را ادامه دهد اما یک واقعیت تلخ این است که روزنامه‌ها و نشریات کاغذی با عدم استقبال روی دکه مواجه هستند. یکی از دلایل آن، این است که خود روزنامه‌ها و مدیران آنها نمی‌نشینند این مسئله را از درون واشکافی کنند و ایرادهای کار را پیدا کنند.

وی یک دلیل دیگر عدم اقبال به روزنامه‌ها را از سوی مخاطبان، قدرت گرفتن فضاهای مجازی در عرصه خبررسانی عنوان کرد و یادآور شد: در این شرایط مطبوعات راهی جز ورود به حوزه‌های تحلیلی ندارند و متاسفانه در حوزه تحلیل هم این اتفاق به وجود آمده که سانسور یا عدم ورود واقعی به مسائل تحلیلی و یا نبود تحلیل‌گران قوی، اجازه نمی‌دهد که مطبوعات آنطور که باید به طور به مردم شناسانده شوند و یا با استقبال آنها مواجه شوند.

سردبیر روزنامه «همبستگی» گفت: زمانی که این همه سایت و فضاهای مجازی وجود نداشت، همه مطبوعات به این نتیجه رسیده بودند که شاید بهتر باشد بعد از ظهرها شروع به کار کنند و صبح‌ها منتشر شوند و این زمانی بود که ما چند روزنامه داشتیم که عصرها منتشر می‌شدند؛ از جمله کیهان و اطلاعات. شاید الان ذائقه مردم تغییر کرده باشد؛ امروزه دیگر مردم از صبح تا بعد از ظهر، تقریباً همه اطلاعات و اخبار را در اختیار دارند و روزنامه‌هایی موفق‌اند که تا همان بعد از ظهر، بتوانند منتشر شوند و قبل از اینکه مردم به ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی دسترسی پیدا کنند، بتوانند تحلیل‌های خود را از اخبار و وقایع روز، در اختیار آنها قرار دهند.

نخعی با اشاره به اینکه متاسفانه در این قبیل اتفاقات، همه می‌خواهند تقصیرها را بر گردن مدیران رسانه‌ها بیندازند، ادامه داد: مدیران مسئول هم عضوی از جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور هستند و آنها هم با تعطیلی رسانه‌شان، زیان می‌بینند و در این خُسران، آنها هم شریک ما هستند و نباید همه چیز را متوجه آنها دانست.

وی بار دیگر تاکید کرد که انتشار روزنامه همبستگی به دلیل مشکلات مالی فعلاً متوقف شده و مدیرمسئول این روزنامه هم این مسئله (توقف انتشار همبستگی) را به حزب همبستگی هم اعلام کرده است اما این حزب، هیچگونه واکنش مثبتی نسبت به این اتفاق که برای تریبون خودش روی داده، نداشته است و لذا فعلاً این روزنامه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.