صندوق بازنشستگی باید در جایی سرمایه‌گذاری کند که بیشترین سودآوری حاصل شود
صندوق بازنشستگی باید در جایی سرمایه‌گذاری کند که بیشترین سودآوری حاصل شود

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور، باید به‌دنبال راهکارهای مناسب برای شکوفایی اقتصاد، شفافیت امور و حفاظت از اموال مردم بویژه بازنشستگان باشیم گفت: افزایش قیمت نرخ ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و بسرعت کاهش پیدا می‌کند. علی ربیعی در نشست هم اندیشی صندوق بازنشستگی […]

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور، باید به‌دنبال راهکارهای مناسب برای شکوفایی اقتصاد، شفافیت امور و حفاظت از اموال مردم بویژه بازنشستگان باشیم گفت: افزایش قیمت نرخ ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و بسرعت کاهش پیدا می‌کند.
علی ربیعی در نشست هم اندیشی صندوق بازنشستگی کشوری با هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه در تهران، اظهار کرد: باید مدیریت‌داری را رها و بر سهام‌داری تأکید کنیم. زمینه فراهم شدن سلامت اداری و شفافیت را افزایش دهیم و در تمام امور، بویژه انتصابات، بر اساس صلاح سازمان عمل شود.
وی با ابراز امیدواری برای حصول نتایج مثبت از برگزاری این نشست گفت: به جهت ترکیب مناسب هیأت مدیره کنونی باتوجه به تخصص و ابعاد مختلف هر یک از این عزیزان، می‌توان انتظار تحولات خوبی در آینده داشت که این انتظار با انتصابات شایسته‌ای که در صندوق و زیرمجموعه‌های آن در حال انجام است، روشن‌تر خواهد شد.
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز هویت صندوق‌های بازنشستگی تغییر کرده است، گفت: صندوق‌ها باید محلی برای کاهش ریسک زندگی مردم در دوران سالمندی و بازنشستگی باشد و به کاهش ریسک زندگی، افزایش امنیت روانی و امید به زندگی بینجامد و از شکنندگی جامعه پیشگیری کند.
وی با بیان اینکه صندوق‌ها باید منابع را جمع‌آوری و سپس با توجه به ماهیت خود و محاسبات دقیق، سرمایه‌گذاری کند و سپس این منابع را در زمان خود به جامعه ذی نفعان خود بازگردانند، گفت: از ۵۰ سال قبل که صندوق‌های سازمانی شکل گرفتند، متأسفانه تصمیم‌های متعددی بدون کارشناسی و مطالعه توسط نهاد دولت و سایر نهادهای اثرگذار اتخاذ شد که عملاً این صندوق‌ها را به دفاتر کارپردازی تبدیل کرد، به این معنی که شاغل در زمان اشتغال حقوق دریافت کند و در زمان بازنشستگی نیز به سازمان دیگری منتقل شده و حقوق دریافت کند.
ربیعی تأکید کرد: از سال ۹۳ مسأله صندوق‌ها و ماهیت آنها فهم شد و تصور من این است که فهم این موضوع برای نخستین بار در کشور توسط خود من مطرح و پیگیری شد و در آن زمان هیچ کس باوری از این اعداد و ارقام و وضعیت و آینده صندوق‌ها نداشت، اما امروز خوشبختانه این مسأله برای بسیاری از افراد فهم شده و راه آن تنها حرکت در یک مسیر طولانی و منطقی است.
وی افزود: صندوق‌ها محل زندگی معیشتی و زندگی اجتماعی است و ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی، تدبیر و عمل کنیم که صندوق‌ها به ماهیت اصلی خود بازگردند، خوشبختانه با ورود افراد جدید، افکار تازه و علمی و جهت گیری‌هایی که شاهد آن هستیم، امیدوارم صندوق به ماهیت اصلی خود بازگردد.
ربیعی ادامه داد: به کفایت دارایی‌ها و شیوه سرمایه‌گذاری که عمدتاً توسط دولت ها به صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌ها تحمیل شده است، کاری ندارم، اما باید بررسی شود که چگونه این سرمایه موجود باید مدیریت شود تا بیشترین سود از آن حاصل شود. در صندوق تأمین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری آن، ۸۰ درصد سودآوری مربوط به همان ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری است که توسط خود صندوق انجام شده و این اتفاق می‌تواند در سایر صندوق‌ها هم رخ دهد.
وی تأکید کرد: صندوق باید در جایی سرمایه‌گذاری کند که بیشترین سودآوری حاصل شود، نه اینکه به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای وارد عمل شده و خواسته افراد یا بخش و حوزه خاصی را برآورده کند. ما باید به این باور برسیم که صندوق، سازمان توسعه‌ای نیست.
ربیعی با بیان اینکه رفع فقر و برقراری عدالت از جمله وظایف و برنامه‌های این وزارتخانه و مجموعه‌های تحت پوشش آن است، خاطرنشان کرد: این به معنای قبول فشارها و حاشیه برای ورود به یک سرمایه‌گذاری نیست.
وی ادامه داد: گاهی صندوق‌ها به مثابه تیماردار تلقی می‌شوند که باید بنگاه‌های اقتصادی را تیمارداری کنند. اگرچه بنگاه‌هایی که به صندوق‌ها تحمیل شده یا در اختیار وزارت رفاه قرار گرفته، به گونه‌ای عمل کرده‌اند که همان کار تیمارداری بوده و تلاش شده تا نیروی شاغلی از آنها خارج نشود، اما ماهیت این صندوق چنین چیزی نیست. وی تصریح کرد: ذی نفعان صندوق فقط و فقط بازنشستگان امروز و آینده هستند و نباید هیچ ذی نفع دیگری در این میان تعریف شده و اجازه ورود به سیستم داشته باشد. باید صندوق به سیستم BI مجهز باشد و بخش‌های مدیریتی مورد نیاز در درون آن شکل گیرد.
ربیعی با اشاره به افزایش چشمگیر منابع برای پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: در گذشته و ابتدای کار، ماهانه تنها ۷۰۰ میلیون تومان منابع برای پرداخت حقوق تأمین می‌شد، اما این رقم امروز به حدود ۴ هزار میلیارد تومان در ماه رسیده است؛ ضمن اینکه منابع بیمه تکمیلی درمان نیز توسط خود ما تأمین می‌شود.
وی اصلاح ساختار را یکی از روش‌های نیل به استراتژی افزایش سرمایه، دارایی‌های بین نسلی و مدیریت سازمانی عنوان کرد و افزود: سازمان کار، شکل کار و شکل مدیریت هلدینگ‌های ما باید تغییر کند. منظور از تغییر ساختار، تغییر شکل و مهمتر از آن، شیوه کار در سال جدید است. باید به سمت شفافیت و تخصص‏ گرایی در شیوه مدیریتی حرکت کنیم.
وی گفت: مدیران حوزه اقتصادی باید به شیوه بخش خصوصی اداره شوند و عملکرد اجتماعی داشته باشند. این حوزه باید غیرسیاسی باشد و این یکی از تأکیدات مهم برای مدیریت حوزه اقتصادی در صندوق بازنشستگی کشوری است. باید به نهادهای نظارتی به درستی و سرعت پاسخ داده و با ایجاد شفافیت لازم، از ابهام‌های احتمالی جلوگیری شود.
ربیعی افزود: شیوه مدیریت در کار باید اصلاح شود. باید به سمت بین‌المللی شدن فعالیت‌های اقتصادی حرکت کنیم.