سرمایه دولت‌ها، اعتماد ملت است
سرمایه دولت‌ها، اعتماد ملت است
وزیر کشور گفت: سرمایه دولت‌ها اعتماد ملت است و سرمایه اجتماعی بالاترین سرمایه دولت‌ها و حاکمیت‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش واحد سیاسی خبرگزاری صبح اقتصاد  عبدالرضا رحمانی‌فضلی در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره شهید رجایی در زنجان، اظهار کرد: اگر بین دولت و ملت رابطه نبود، دولت موفق نشده و بی‌اعتمادی ایجاد شده و این باعث شکست در کار می‌شود؛ اگر توانسته‌ایم بعد از انقلاب، آن ‌را حفظ کنیم، اعتماد متقابل بین دولت و ملت بود و این به خاطر مشروعیت دولت‌ها بوده و این نکته مهمی است.

وی تصریح کرد: اگر به تبلیغات رسانه‌های خارجی توجه کنیم، خواهیم دید که هر ایرادی که از نهادهای حاکمیتی سر بزند، رسانه‌ها در تبلیغات به جای اینکه ضعف‌ها را به افراد منتسب کنند به نهادها منتسب خواهند کرد و عنوان می‌کنند دولت، مجلس و یا نهادهای دیگر این‌گونه هستند و دلیل این امر آن است که مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب شکل گرفتن و مقبولیت و مشروعیت این نهادها است.

این مسئول ادامه داد: پس در این شرایط اگر مشکلات را به نهادی ارتباط دهیم، اساس اعتماد و امید مردم را نسبت به نهادهای حاکمیتی خدشه‌دار کرده‌ایم و وقتی این اتفاق رخ دهد مردم امید خود را از دست می‌دهند. باید به این موارد دقت کنیم و اگر مشکلی است نباید به نهادی مرتبط کنیم، بلکه باید به دنبال اصلاح بوده تا هر روز اعتماد بیشتر و عمیق‌تر شود.

وزیر کشور با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد در تخریب‌ها همه مشکلات را تعمیم به همه چیز داده و به خاطر منافع فردی و یا مخالفت با فردی، به دنبال تخریب همه چیز هستند که این کار درست نیست، افزود: تقاضایم از همه این است که باید بدانیم همه ما رفتنی هستیم، اما این نظام پابرجا است. مردم پای حکومت و نظام، شهید داده و مقاومت کرده‌اند و این نظام باید به اهداف خود برسد، پس باید برای تقویت نهادها و ایجاد اعتماد به این نهادها کاری کنیم. اگر این امر محقق شود، مردم اعتماد می‌کنند و این خود، گام بزرگی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دشمن انتظار داشت چهل سالگی انقلاب را نبینیم، اظهار کرد: تحریم‌ها بسیار شدید است؛ هر نوع خدمت و کالا را برای ما ممنوع کرده‌اند. ما در درگیری بسیار بزرگی هستیم‌؛ البته نگذاشتیم آسیب جدی به کشور وارد شود؛ چراکه بزرگ‌ترین عنصر قدرت ما در کشور، مردم هستند؛ این مردم هستند که اگر سختی می‌بینند تحمل می‌کنند. این مردم هستند که به رهبری اعتماد دارند و به دولت پایبندند و دولت را یاری می‌کنند. اگر نگاه این‌گونه باشد که پیوند دولت و ملت را افزایش دهیم، قطعا موفق خواهیم. در غیر این صورت مشکل پیش خواهد آمد.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان‌کرد: در این ایام که گرد هم می‌آییم، باید هدف‌مان این باشد که در یک سال گذشته چقدر پیوند دولت و ملت را افزایش داده‌ایم. این‌ها جزو شاخص‌ها به‌شمار می‌آید. شاخص ارزیابی، میزان اعتماد مردم به دولت حاکمه است، پس باید بدانیم هدف این است نهاد در یک سال بر رضایت‌مندی و اعتماد مردم بیفزاید و اگر این رابطه سست شود کشور آسیب خواهد دید. به‌خصوص در نظام دینی، اساس مردم است و باید این نکته مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مفهوم دولت در ایران فراز و فرودهای زیادی داشته، به‌طوری‌ که قبل‌تر دولت به‌عنوان نهاد مبتنی بر آرای مردم نبوده و هیئت حاکمه به‌صورت مستقل و بدون نظارت کار کرده و مردم امیدی به این هیئت حاکمه نداشتند، افزود: این هیئت هم فاقد مشروعیت و نیز فاقد محبوبیت بود. این امر موجب شکاف عظیم بین دولت و ملت بود و این در برهه‌هایی خود را نشان می‌داد.

این مسئول تصریح ‌کرد: بعد از پیروزی انقلاب، یکی از مهم‌ترین اقدامات امام راحل، مقبولیت و مشروعیت بخشیدن به هیئت حاکمه بود و از رابطه یک طرفه به رابطه دوسویه تبدیل شد و مردم انتخاب‌گر شدند و این بسیار حائز اهمیت است.

وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: دنیا در رقابت توسعه تمدنی است. در همه حوزه‌ها شاهد پیشرفت هستیم و چه بخواهیم، چه نخواهیم در مدار رقابت در دنیا قرار داریم چون ما ادعا کرده‌ایم که حکومت ما حکومت مناسبی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مردم مبتنی با آموزه‌های دینی است که باید این را به همه ثابت کنیم تا الگوی خوبی باشیم و همه این‌ها مستلزم فکر، کار، تلاش و برنامه‌ریزی است.

  • منبع خبر : ایسنا