سهامداران،در بازار سهام بلندمدت سرمایه گذاری کنند
سهامداران،در بازار سهام بلندمدت سرمایه گذاری کنند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دلایل افزایش شاخص بورس، به سهامداران توصیه کرد با تحلیل و توجه به مسایل بنیادی صنایع و شرکتها، در بازار سهام بلندمدت سرمایه گذاری کنند. شاپور محمدی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بهبود شرایط بازار سرمایه و رشد پیاپی شاخص بورس گفت: تحولات […]

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دلایل افزایش شاخص بورس، به سهامداران توصیه کرد با تحلیل و توجه به مسایل بنیادی صنایع و شرکتها، در بازار سهام بلندمدت سرمایه گذاری کنند.

شاپور محمدی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بهبود شرایط بازار سرمایه و رشد پیاپی شاخص بورس گفت: تحولات ایجاد شده در این بازار را می توان به عوامل داخلی و خارجی نسبت داد که بر این اساس کاهش نرخ سود بانکی، قانونمند شدن فعالیت و نرخ سود صندوقهای سرمایه‌گذاری، اصلاح قوانین و مقرارات مرتبط با بازار سرمایه، کاهش نرخ سود اوراق مختلف، افزایش نرخ ارز، اعطای تسهیلات توسط دولت به بنگاهها و تقویت سودآوری شرکتها، اقدامات سازمان بورس در راستای ثبات‌بخشی به بازار و کاهش نرخ کارمزد و افزایش شفافیت بازار سرمایه از جمله اقدامات داخلی اثرگذار بر بازار سرمایه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در بعد خارجی نیز افزایش جهانی قیمت نفت و نیز رشد فلزات اساسی از دیگر موضوعاتی هستند که به بهبود شرایط بازار سهام کمک شایانی داشته اند که می توان مجموعه اثرات آن را در رشد شاخص بورس و بهبود شرایط بازار سهام مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: البته نباید از این نکته به آسانی گذشت که رشد قیمتها در نمادها و صنایع گوناگون متفاوت بوده است و در ماههای گذشته بسته با نوع سرمایه گذاری، برخی سود بیشتر و برخی سود کمتری از خرید و فروش سهام کسب کرده‌اند.

شاخص نماگر وضعیت کلی بازار است

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به این که شاخص بورس بیان‌کننده این مطلب است که وضعیت کلی سهام شرکتها در تالار شیشه‌ای چه وضعیتی داشته است گفت: این که شاخص کل و شاخص هموزن، شانه به شانه یکدیگر رشد می‌کنند نشان می‌دهد رشد حاصله در بازار سهام، تنها به دلیل افزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ نیست، هر چند که بخش قابل توجهی از این رشد به دلیل افزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به این که در بورس‌های دنیا به طور معمول رشد شاخص و بازار سهام در پی رشد سودآوری شرکتها و همچنین ناشی از افزایش ارزش حال فرصت‌های آتی است تاکید کرد: فرمول شاخصی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد همانند سایر کشورها است و در مجموع افزایش و کاهش شاخص بورس نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار سهام است.

کارنامه صنایع بورسی در دولت دوازدهم

محمدی همچنین با اشاره به رشد شاخص بورس از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون گفت: در این مدت فلزات اساسی ۳۷۸۴ واحد، محصولات شیمیایی ۳۶۸۶ واحد، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای ۲۸۰۱ واحد، استخراج کانه‌های فلزی ۱۷۱۹ واحد، شرکتهای چند رشته‌ای صنعتی ۱۱۰۰ واحد و گروه مخابرات ۱۰۹۳ واحد سهم از افزایش شاخص بورس در این مدت را به نام خود ثبت کرده‌اند.

تاثیرگذارترین نمادها

رئیس سازمان بورس در خصوص شرکت‌های تاثیرگذار بر افزایش شاخص بورس با رقمی بالای ۵۰۰ واحد نیز به این موارد اشاره کرد: فولاد مبارکه اصفهان با ۲۱۸۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱۲۹۲ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۸۹۶ واحد، پالایش نفت اصفهان با ۸۹۴ واحد، پالایش نفت بندرعباس با ۸۵۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۷۲۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با ۶۴۳ واحد، ارتباطات سیار با ۶۲۰ واحد، پالایش نفت بهران با ۵۲۹ واحد و شرکت سرمایه گذاری غدیر با ۵۱۸ واحد.

در افشای اطلاعات از بورس استانبول جلوتریم

محمدی در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر ارتباط خوبی با بورس استانبول در راستای پذیرش شرکتها در بورس‌های ایران و ترکیه صورت گرفته و در حال انجام است اضافه کرد: در زمینه افشای اطلاعات از بورس استانبول جلوتر هستیم و همکاری خوبی در این زمینه در حال انجام است و در زمینه حاکمیت شرکتها نیز باید تقویت شویم.

در حد متعادل عرضه اولیه خواهیم داشت

این مقام مسئول با بیان این که در دنیا عرضه‌های اولیه همواره با ریسک‌های زیادی همراه هستند و به همین دلیل هم تلاش می شود این عرضه ها برای سرمایه گذاران با سود همراه باشد گفت: بنابراین عرضه های اولیه نباید به معامله‌گران آسیب وارد کند و به همین منظور تلاش می کنیم در حد متعال در بازار سهام عرضه اولیه داشته باشیم.

پذیرش شرکتها در بورس به منزله تائید سودآوری آنها نیست

محمدی همچنین با اشاره به این که پذیرش شرکتها در بازار سرمایه به منزله تضمین سودآوری آنها توسط بورس‌ها نیست تاکید کرد: در قانون به این موضوع اشاره شده است و مسئولیت عملکرد شرکتها نیز بر عهده هیات مدیره آنها است.

برداشته شدن محدودیتها در دستور کار است

رئیس سازمان بورس در ادامه با بیان این که محدودیتهایی چون حجم مبنا در بورس‌های دنمیا اعمال نمی شوند اضافه کرد: از میان برداشتن محدودیتها همواره یکی از خواسته های معامله‌گران بوده و هست و بر این اساس نیز سیاست سازمان بورس پویایی دامنه نوسان است و برداشته شدن محدودیتها را در دستور کار داریم.

توصیه به سهامداران

وی در توصیه به سهامدارن اذعان داشت: سرمایه گذاران باید در خرید و فروش های خود به عوامل بنیادی شرکتها از جمله سودآوری بنگاهها، صورتهای مالی، چشم‌انداز و برنامه‌های آنها دقت کنند تا سرمایه گذاری مطمئن و سودآوری را داشته باشند.

محمدی با اشاره به این که تحلیل تکنیکال و فنی را نفی نمی کنیم اضافه کرد: سودآوری صنایع و بنگاهها همواره در بورس یکسال نیست و آنچه در دنیا همواره مورد تاکید قرار می گیرد تحلیل از بالا به پایین به معنای توجه به وضعیت اقتصاد جهانی، وضعیت ملی اقتصاد، شرایط صنایع و پس از آن وضعیت شرکتها برای سرمایه گذاری است.

رئیس سازمان بورس افزود: یکی دیگر از نکاتی که باید در خصوص سرمایه گذاری در بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد توجه به شرایط شرکتهایی است که قراردادمحور هستند و نوع قراردادها و پروژه‌های این شرکتها باید مورد برسی دقیق و تحلیل قرار گیرد.

سبد سهام تشکیل دهید

این مقام مسئول همچنین در توصیه دیگری به سهامداران تاکید کرد: در هیچ یک از بازارهای مالی جهانی نمی توان تضمینی برای افت یا افزایش سهام شرکتها در نظر گرفت. بنابراین برای کاهش رسیسک سرمایه گذاری، سرمایه گذاران باید سبد سهام تشکیل دهند و در کنار این موضوع از مشاوران امین، سالم و مورد تائید سازمان بورس  و استفاده از تحلیل مشاوران حرفه ای بهرمند شوند.

وی همچنین با اشاره به این که سرمایه گذاران باید تحلیل و استراتژی بلندمدتی را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه در پیش بگیرند تصریح کرد: رشدهای امروز بازار سرمایه شرایط مناسبی را برای ورود نقدینگی به بازار سهام فراهم آورده است که در این راستا لزوم فرهنگ سازی مناسب بیش از پیش احساس می شود.