سریع‌ترین مرورگر تاریخ موزیلا؛از امروز در دسترس کاربران قرار گرفته است
سریع‌ترین مرورگر تاریخ موزیلا؛از امروز در دسترس کاربران قرار گرفته است

فایرفاکس ۵۷ به عنوان سریع‌ترین مرورگر تاریخ موزیلا، از امروز در دسترس کاربران قرار گرفته است. این مرورگر برپایه پروژه‌ای به نام کوانتوم و با هدف افزایش سرعت مرورگر طراحی شده است. Firefox 57 به عنوان جدیدترین نسخه مرورگر ارائه شده توسط شرکت موزیلا، از امروز در دسترس کاربران قرار گرفته است. این مرورگر از رابط […]

فایرفاکس ۵۷ به عنوان سریع‌ترین مرورگر تاریخ موزیلا، از امروز در دسترس کاربران قرار گرفته است. این مرورگر برپایه پروژه‌ای به نام کوانتوم و با هدف افزایش سرعت مرورگر طراحی شده است.

Firefox 57 به عنوان جدیدترین نسخه مرورگر ارائه شده توسط شرکت موزیلا، از امروز در دسترس کاربران قرار گرفته است. این مرورگر از رابط کاربری جدید، پنل تنظیمات بهبود یافته، اکستنشن‌های جدید API و قابلیت‌های دیگر بهره‌مند شده است.

پروژه کوانتوم که فایرفاکس ۵۷ را به عنوان محصول خروجی می‌بیند از تکنولوژی جدید برای مدیریت پردازش داده‌ها بهره می‌برد تا انتقال داده‌ها و بارگذاری صفحات، با سرعت بالاتری انجام شود. علاوه بر این، در استفاده از قابلیت‌هایی نظیر پخش محتویات ویدئویی نیز شاهد مدیریت بهتر مصرف توان الکتریکی خواهیم بود. در فایرفاکس ۵۷ نوار آدرس و ستون جستجو به‌طور پیش‌فرض با هم ادغام شده‌اند و البته این احتمال وجود دارد تا دسترسی به برخی پلاگین‌های قدیمی، برای کاربر ممکن نباشد.

موزیلا تلاش کرده با بهبود سرعت وبگردی در فایرفاکس ۵۷، کاربران را به مهاجرت از مرورگرهایی نظیر کروم، سافاری و اینترنت اکسپلورر ترغیب کند.

از زمان عرضه Firefox 1.0 در سال ۲۰۰۴ میلادی، بهینه‌سازی‌ها و تغییرات زیادی را در مرورگر محبوب موزیلا شاهد بوده‌ایم. فایرفاکس در سال ۲۰۰۹ میلادی لقب محبوب‌ترین مرورگر وب را از آن خود کرد. با وجود این، در سال ۲۰۰۸ میلادی شاهد عرضه گوگل کروم به عنوان رقیبی قدرتمند برای این مرورگر بودیم. کروم با توجه به سرعت بالا در بارگذاری صفحات و طراحی ساده خیلی سریع توانست از فایرفاکس پیشی بگیرد. در حال حاضرChrome توسط چیزی حدود ۶۰ درصد از کاربران پلتفرم دسکتاپی استفاده می‌شود. با وجود این، با انتشار نسخه جدید فایرفاکس ممکن است شرایط تا حدودی تغییر کند.

در صورتی که شما از کاربران فعلی مرورگر فایرفاکس هستید باید هشداری را برای به روزرسانی خودکار به نسخه Quantum دریافت کنید. بدنیست بدانید Quantumاستفاده کاملاً بهینه‌ای از پردازنده‌های چند هسته‌ای موجود در کامپیوترهای مدرن انجام می‌دهد. فایرفاکس ۵۷ از قابلیت اولویت‌دهی به منابع کامپیوتری و شبکه هم بهره می‌برد تا تب‌های مورد نیاز کاربر را با سرعت بالاتر و کاملاً روان‌تر از سایر تب‌ها بارگذاری کرده و نمایش دهد. این نسخه از مرورگر فایرفاکس از موتور وبگردی Servo بهره می‌برد که برپایه استفاده از زبان برنامه‌نویسی Rust نگارش یافته است. علاوه بر این، از طراحی جذاب و چشم‌نوازی با عنوان Photon در فایرفاکس ۵۷ استفاده شده است. این طراحی، با درنظر گرفتن بهبود عملکرد در زمان نمایش محتویات روی صفحه‌نمایش‌هایی با رزولوشن بالا انجام شده است. با وجود این، از المان‌های رابط کاربری ساده و بی‌آلایش استفاده شده است تا تمرکز، بیش از پیش روی محتویات باشد.

با رونمایی از پروژه توسعه فایرفاکس ۵۷ در اکتبر ۲۰۱۶ میلادی، موزیلا به روزرسانی جدید را پیشرفتی کوانتومی در حوزه وبگردی اعلام کرد:

بهبود عملکرد در فایرفاکس ۵۷ در حدی خواهد بود که تجربه شما از حضور در دنیای وب را به طور کامل تغییر خواهد داد. به این ترتیب شاهد بارگذاری سریع‌تر صفحات وب و پیمایش روان‌تر در فضای آنلاین خواهید بود. انیمیشن‌ها، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های تعاملی هم با سرعت بیشتر و بدون وقفه به درخواست‌های کاربران پاسخ می‌دهند. علاوه بر این، فایرفاکس قادر به مدیریت محتویات سنگین‌تری خواهد بود که به منابع سیستمی بیشتر نیاز دارند. این در حالی است که حتی در این زمان نیز دسترسی به فریم ریت پایدار در دستورکار قرار خواهد گرفت. در این بین، محتویاتی که اولویت بیشتری برای شما دارند، ارجحیت داشته و با بارگذاری سریع‌تر داده‌ها، تمرکز روی تخصیص توان پردازشی در جایی است که به آن نیاز دارید.

در مقام مقایسه، در حالی که بارگذاری Yelp روی کروم به ۹.۵ ثانیه زمان نیاز دارد، نمایش روی فایرفاکس کوانتوم در ۷.۷ ثانیه انجام می‌شود. فایرفاکس ۵۷ در حالی موفق شده به این سطح از سرعت دست پیدا کند که مصرف رمی تا ۳۰ درصد کم‌تر در مقایسه با گوگل کروم را به همراه دارد.

با تمام این تفاسیر، عاملی وجود دارد که ممکن است شما را از مهاجرت سریع به سمت نسخه جدید فایرفاکس، منصرف کند. به بیان دقیق‌تر، نسخه جدید فایرفاکس تا حدودی سازگاری با افزونه‌ها و پلاگین‌ها را خدشه دارد می‌کند. از همین رو، این احتمال وجود دارد تا نسخه جدید فایرفاکس، با یک یا چند افزونه که شما استفاده زیادی از آن‌ها دارید سازگار نباشد.

مهاجرت از یک مرورگر به مرورگری دیگر به معنای نیاز به انتقال بوکمارک‌ها و سایر اطلاعات هم خواهد بود. خوشبختانه فایرفاکس از ابزاری خاص در بخش بوکمارک بهره می‌برد که امکان مهاجرت از سایر مرورگرها را ساده‌تر خواهد کرد.