سعد حریری همانند پدرش سعودی مزاج است
سعد حریری همانند پدرش سعودی مزاج است

سفر قریب الوقوع سعد حریری به ریاض و دیدار با مقامات سعودی درست یک روز بعد از دیدار با دکتر ولایتی نشان از گوشه ای از توطئه جدید سعودی اسرائیلی میدهد که با استعفای مزدور خود نقش بهم زدن اوضاع سیاسی در لبنان را دارند. لبنان در این یکماه گذشته با اقتدار و یکپارچگی، هم […]

نقاشیان

سفر قریب الوقوع سعد حریری به ریاض و دیدار با مقامات سعودی درست یک روز بعد از دیدار با دکتر ولایتی نشان از گوشه ای از توطئه جدید سعودی اسرائیلی میدهد که با استعفای مزدور خود نقش بهم زدن اوضاع سیاسی در لبنان را دارند.

لبنان در این یکماه گذشته با اقتدار و یکپارچگی، هم توانسته است اجلاس باشکوه و تاثیر گزار علمای مقاومت را برگزار نماید و هم در طول چند ماه گذشته موجب دلگرمی در اقدامات موثر در سوریه گردیده و راه نفس داعشیان را مسدود نموده بود. موفقیت بشار اسد در دیر الزور اسرائیل را وادار به واکنش نموده و با چند سورتی پرواز کور و نمایشی و ریختن بمب در غرب دیر الزور عصبانیت خود را نسبت به موفقیت ارتش سوریه نشان داد.

استعفای نخست وزیر لبنان یک روز بعد از حملات نتانیاهو به سوریه و ایران، و تکرار عینا سخنان وی توسط سعد حریری در دیدار با مرتجعین سعودی علیه ایران در ریاض بیانگر خشم اتحاد شوم سعودی اسرائیلی است .

به تازگی حسن نصرالله در اظهاراتی اعلام نمود استعفای سعد حریری به هیچ وجه ریشه در مسایل داخلی لبنان نداشته و می تواند جریان سازی علیه گروهها در لبنان و نا آرام نمودن فضای داخلی لبنان داشته باشد.

تحلیل گران مطبوعات عربی چه در لبنان و چه خارج از لبنان نیز وجود هر نوع  مساله جدیدی که موجب اختلاف نظر درساختار حکومت و مدیریت در لبنان  بوده باشد را نفی میکنند و استعفای حریری را نوعی تمکین به نیاز اتحاد شوم ارتجاع و صهیونیسم تلقی میکنند. حریری دو روز پیش از استعفای خود با هیات ایرانی به سرپرستی  دکتر ولایتی  که برای شرکت در اجلاس با شکوه علمای مقاومت در بیروت تشکیل شده بود ، دیدار کرده بود . هیچ عکس العملی که تایید کننده مواضع مخالفت  با جریان پیش برنده و وحدت زای لبنان داشته باشد، نشان نداده بود.

اینکه ایشان بدون مقدمه  بعد از برگزاری اجلاس مذکور و روزهای پایانی عمر داعش به سعودستان سفر نموده و در دیدار های با عناصر سعودی با اعتراض به ایران  مجبور به استعفا  از پست نخست وزیری لبنان می شود می تواند دلایل مهمی در بر داشته باشد:

اولا ممکن است استعفای حریری بخشی از پازل تحت الشعاع قرار دادن اخبار اجلاس مقاومت و حتی فشار بر ایران بوده باشد که بعد از موفقیت در برگزاری خصوصاً با پیام مقام معظم رهبری  آمریکا با کمک سعودیها و صهیونیستها  به بدل کردن آن موفقیت و تحت تاثیر قرار دادن آن در حوزه های انتشار ربط داشته باشد.

ثانیا محور نشان دادن ایران به عنوان “کانون تضاد ها” در خاورمیانه می تواند هدف واکنشهای تبلیغاتی ای بوده باشد که باید از تریبونهای مختلف  از طریق اشخاص مختلف و با تنوعی از تبلیغات عنوان شود.

ثالثا فشار بر حریری و بی آبرو کردن او در اعلان استعفا در ریاض قطعابا هدف قدرت نمایی و به رخ کشیدن اقتدار سعودی در لبنان نیز بوده است و بیچاره سعد حریری هم دقیقا همانند پدرش رفیق حریری  وجه المصالحه چنین نیتی واقع و مجبور به اعلان رسمی و علنی سرسپردگی شده باشد.

ادعاهای سعد حریری درباره ایران و حزب‌الله از تریبونهای سعودستان درست در شرایطی واقع میشود که فضای کنونی لبنان شباهت بسیاری به زمان قبل از ترور « رفیق حریری پدر سعد حریری »  دارد و میتوان احتمال داد که سعد حریری ازبیم «ترور شدن» تن به این خفت داده باشد. ضمنا سعودیها استنباط غلطی دارند و معتقدند آرامش و امنیت در لبنان  جانب رضایت برانگیزانه برای ایران داشته و با شرایط نرم و تفاهم بین گروهها دست‌های ایران در منطقه تقویت خواهد شد.

اینکه سعد حریری بعد از سفر به ریاض بگوید : «نمی‌پذیریم که لبنان محلی برای تهدید امنیت منطقه باشد. نمی‌پذیریم که سلاح حزب‌الله علیه مردم سوریه استفاده شود. ایران علاقه بسیاری به تخریب جهان عرب دارد. شری که ایران به منطقه فرستاده به سوی خودش بازخواهد گشت.علیرغم سیاست بیطرفانه‌ام، ایران به اقدامات تخریبگر خود علیه لبنان و منطقه ادامه داد. مداخلات حزب‌الله منجر به مشکلاتی برای ما در میان کشورهای عربی شده است. حزب‌الله با قدرت سلاح، شرایط مورد نظر خودش را بر لبنان تحمیل کرده است.».

درست طابق النعل بالنعل همان اظهارات نحس و کذب نتانیاهو و اذناب وی در ریاض است.

باید صبر کرد تا بعد از دم خروس شاهد بیرون زدن تاج خروس از جانب جریانی در لبنان یا بیرون از لبنان نیز بود تا سناریوی استعفاء قابلیت ترجمه و تشریح بیشتری در فضای مقاومت امروز منطقه بیابد.

حمیدرضا نقاشیان

والسلام