سعودی ها درس نمیگیرند!
سعودی ها درس نمیگیرند!

عزل محمد بن نایف برادر زاده سلمان بن عبدالعزیزپادشاه کنونی حجاز در روزهای گذشته , و حبس خانگی وی حرف و نقل های زیادی پیرامون اتفاقات آتی در حجاز را به رسانه ها کشانده است. اینکه در خاندان کودتا چی سعودی از حدود یکصد سال گذشته همواره بر سر بازی قدرت کشمکش وجود داشته وبرادر […]

سرمقاله

عزل محمد بن نایف برادر زاده سلمان بن عبدالعزیزپادشاه کنونی حجاز در روزهای گذشته , و حبس خانگی وی حرف و نقل های زیادی پیرامون اتفاقات آتی در حجاز را به رسانه ها کشانده است.

اینکه در خاندان کودتا چی سعودی از حدود یکصد سال گذشته همواره بر سر بازی قدرت کشمکش وجود داشته وبرادر علیه برادر و عموعلیه برادر زاده و حتی بلعکس منازعات وجود داشته برهمگان مستند و مشهود بوده است والبته قابل کتمان نیست لاکن اینکه این طایفه با تمام شکست های خود در هر زمینه ای وامانده وشکستها برایشان ، مایه عبرت نمیشود تعجب انگیز است.

 اینکه در  چند دهه اخیر سعودی ها هیچ مورد غرور انگیزی از خود بروز نداده اند هم از عجایب روزگار ماست.

  • همین خاندان کوته بین سعودی در عربستان و برخی متحدینش از تجاوزصدام، دیکتاتور عراق، به جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند،میلیارد ها دلار  کمک مالی به او کردند تا ایران را تجزیه کند. همه جملگی شکست خوردند، صدام رفت و ایران قدرتمند تر از همیشه باقیمانده است واین سر افکندگی موجب درس گرفتن نشده حود محل اعجاب است چرا که برخی از این عناصر در دانشگاههای جهان رتبه ها و مدارج تحصیلی خوبی کسب نموده اند اما درس عزت و سربلندی یاد نگرفته و همیشه خوار و ذلیل مانده اند هم عجیب است.
  • همین خاندان کوته بین  سعودی در عربستان شاهد بودند که نزدیک به یکصد سال اقلیت سنی بر عراق حکومت میکرد وتبعیض نسبت به جمعیت اکثریت شیعه با حمایت اینان  اعمال میشد. با حمله آمریکا به عراق صدام ساقط شد و در طی انتخاباتی آزاد شیعه به قدرت رسید. حالا سعودیها هم گله مندند که آمریکا عراق را دو دستی به ایران تحویل داد. باز هم سعودی ها درس نگرفتند.
  • همین خاندان کوته بین  سعودی در عربستان از مبارک دیکتاتور فاسد مصر ۳۰  سال  تمام حمایت کردند و او با حمایت عربستان بر مصر حکومت داشت. با دوهفته تظاهرات مردم مصر درفوریه ۲۰۱۱  ساقط وراهی زندان شد و سعودی ها درس نگرفتند.
  • همین خاندان کوته بین  سعودی درعربستان در طول ده سال از ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ بیش از چهار میلیارد دلارکمک مالی به گروههای وهابی افغانستان بویژه طالبان و القاعده کرد و در مقابل ایران هم متقابلا روی گروههای تاجیک و هزاره و شیعه عدد بسیار کوچکی  سرمایه گذاری کرد بعد از حادثه حمله بن لادن به برجهای دوقلوی نیویورک، ایران و آمریکا با همکاری مشترک طالبان و القاعده را مثل تفاله از افغانستان فراری دادند و پایه حکومت جدید در افغانستان ایجاد کردند باز هم سعودی ها درس نگرفتند.
  • همین خاندان کوته بین  سعودی در عربستان بعد از سال ۲۰۰۵ میلادی عربستان  در طول ده سال مدام تلاش کرده است که آمریکا را برای حمله نظامی به ایران قانع کند و حتی تضمین نموده قیمت نفت خود را بالا نبرد و جهان را متوجه هزینه سوخت گران نکند و بنا به قولی که از پادشاه عربستان نقل شده به اصطلاح سرِ مار راقطع کنند، اما آمریکا و اروپا هم زیر بار نرفته اند و هم دکترین نظامی خود را مبتنی بر هیاهوی جنگ طراحی نموده و با تجربه جریان طبس از ورود به جنگ با ایران کاملا پرهیز نموده اند و باز هم سعودی ها درس نگرفتند.
  • همین خاندان کوته بین  سعودی در عربستان حامی اصلی بن علی دیکتاتور فاسد تونس بودند که بعد از ۲۳ سال حکومت، در ژانویه۲۰۱۱  با تظاهرات چند روزه مردمی مجبور به فرار شد و کشور تونس را تحویل جریانات سیاسی داخلی داد و این اولین باری بود که براثر بیداری اسلامی و قیام مردمی، رهبر یک کشور عربی ساقط میشد و باز هم سعودی ها درس نگرفتند.
  • همین خاندان کوته بین  سعودی در عربستان بعد از سقوط دیکتاتورهای تونس و مصر، این بار برای سرکوب قیام مردمی شیعیان با جمعیت ۹۰ درصدی اکثریت ، به بحرین لشگرکشی کرد تا از حکومت اقلیت سنی حمایت کند و هنوز با وجود پنج سال اشغال نظامی و سرکوب مردم بپاخاسته و کشتار های غیر قابل باور با حضور روحانیت بیدار بحرین ، ریاض در حل بحران بحرین هم مثل حمار در گل فرورفته و هم شکست مفتضحانه خورده و باز هم سعودی ها درس نگرفتند.
  • همین خاندان کوته بین  سعودی در عربستان از آغاز ایجاد و تحمیل بحران به سوریه، سعی نموده اند ، آمریکا را برای حمله نظامی به سوریه قانع کنند لاکن تلاشهایشان با دخالتهای داهیانه سردار سپاه اسلام قاسم سلیمانی و ورود بموقع روسیه به ماجرا هنوز با شکست مواجه شده استسیاست غلط و بی محاسبه اسد باید برودعربستان نه تنها به جایی نرسیده است بلکه اسد محکم تر از گذشته با ایجاد ارتشی وفادار و مردمی ماندگار برمسند قدرت باقی است و قدرتهای جهانی هم به این نتیچه رسیده اند که اسد بخشی از راه حل  مشکلات سوریه است همین چند روز پیش رابرت  مالی مسئول خاورمیانه کاخ سفید در حاشیه یک یادداشت کاری اینگونه مینویسد: ” بجای اینکه رژیم اسد به زور قانع شود که در مورد سرنوشت خودش مذاکره کند،وضعیت سوریه به بن بست نظامی به نفع داعش کشیده شده که نتیجه  آن یک بحران بی انتها با عواقب فاجعه بار انسانی در کل جهان ، وضعیتی استراتژیک و جغرافیایی شده است ».
  •  با این اظهارات تقریبا شکست قطعی سیاستهای غربی عربی بسر کردگی سعودی را رسما اعلان نموده است و باز هم سعودی ها درس نگرفتند.
  • همین خاندان کوته بین  سعودی در عربستان با روی کار آمدن دولت روحانی و بعد از دو سال مذاکره، برجام هسته ای ایران و اروپا و امریکا در جولای ۲۰۱۵  امضاء شد با اینکه از ابتدا معلوم بود در این مذاکرات طرف ایران بوضع ناهنجاری مغبون گردیده و برجام اجرای موفقیت آمیزی نخواهد داشت  و این توافق  به همکاریهای مشترک ایران و آمریکا جهت حل بحرانهای منطقه ای همچون سوریه و عراق و یمن نخواهد انجامید لاکن  عربستان از این توافق آشفته خاطر به هر حشیشی متوسل شد و تهدید کرد که از پاکستان بمب اتم خواهد گرفت و تا کنون هم غلطی نتوانسته انجام دهد بازهم   سعودی ها درس نگرفتند.
  • همین خاندان کوته بین  سعودی در عربستان  به قصد ضربه زدن به ایران، قیمت نفت خود و همسایگان و اعضای اوپک  را از ۱۲۵ دلار برای هر بشکه نفت سبک  به ۳۰ دلار کاهش داد و اکنون خود دچار بحران کسری بودجه بی سابقه ای شده است ، بطوریکه امسال بر آساس آمار منتشره ۱۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه خواهد داشت و هنوز ابلهانه دست از لجبازی با ایران بر نداشته و از این ماجرا هم سعودی ها درس نگرفتند.
  • همین خاندان کوته بین سعودی در عربستان از اوائل سال۲۰۱۵ مدام یمن را به بهانه واهی که چرا مامور مزدور وابسته به ما را مردم نخواسته اند ، شب و روز بمباران کرده و هزاران  کودک و زن و مرد شهروند بیگناه را قتل عام کرده است ، بدون اینکه هیچ دستاوردی بجز این که تا حدی  داعش و القاعده در یمن پایگاهی داشته باشند که اخیرا  ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توییتر خود نوشت : اکنون نگرانی این وجود دارد که یمن تبدیل به ویتنام عربستان گردد و شکست خود را با چشم خود و هم پیمانانی مثل قطر دیده اند باز هم این نپخته های بدوی در سعودی درس نگرفته و به لج بازی ادامه میدهند.
  • امروزه اغلب کشورها در جهان به اجماع رسیده اند که تروریسم تکفیری همچون داعش، بزرگترین تهدید امنیت جهان است. توماس فرید من نویسنده مشهور نیویورک تایمز نوشت:”داعش یک پدر دارد و آنهم عربستان سعودی و مجتمع صنعتی ایدیولوژیکی آن است“.  همگان دیدند که سرنوشت داعش در سوریه و عراق بکجا کشید و شکست مفتضحانه سعودی در جهان جار زده شد و باز هم سعودیهای نپخته و کودک صفت لجباز درس نگرفته و به کینه شتری خود پایبند مانده اند.
  • امروزه عربستان با بحرانهای متعدد داخلی همچون  فساد داخلی ، عدم وجود وجاهت در دمکراسی، تبعیض آشکار علیه اقلیت شیعه و سنی ، تبعیض آشکار بین حقوق زن و مرد،  جنگ قدرت درداخل خانواده سلطنتی با بدترین کارنامه حقوق بشری نزد همگان مواجه است.
  • امروز پرنس ترکی از عناصر راس حکومت سعودی در فرانسه با علنی ترین جریان تروریستی جهان بی پرده جمع میشود و نقشه بر اندازی نظام جمهوری اسلامی را میکشند و غافلند که سلف اینان صدام حصین کافر یکبار با طناب منافقین تروریست به چاه رفته و آثار شومش را چشیده است.  و صدالبته و خوشبختانه این بار ایران برای دسترسی به مکه و مدینه لحظه شماری میکند حتی اگر خود آماده شروع جنگ نبوده باشد.
  • این جماعت قبیله نشین چند سفر به اروپا و امریکا کرده اند و با عده ای از خود نجس تر نشسته اند و باورشان آمده که اینها استراتژی نظامی میفهمند که اگر این بود که با جمع هفتاد وسه کشور در جریان دفاع مقدس بعد از هشت سال به دریوزگی نیافتاده و متوسل به سازمان ملل نمیشدند و تازه اگر آن روز ایران شرایط امروز را داشت که هم امکانات نظامی قابل اتکا و هم راهبرد منطقه ای در دکترین نظامی و هم شناخت کافی از ناسره های نفوذی غرب زده داخلی را داراست ، بدون شک ما در عراق تا مرز اردن و سعودی را نظامی تسخیر کرده بودیم.
  • سر نوشت پیش روی محمد بن سلمان با این شیوه تصمیم گیری بسیار شوم تلقی میشود  و اگر راه منطقی همکاری با ایران برای تجمیع قدرت مسلمانان را برای بدست آوردن قدرت سیاسی نظامی اسلام بطور متحد در پیش نگیرد،مسیری جز مسیر اسلاف شکست خورده در پیش نخواهد داشت. ایران هرگز به دنبال جنگ نبوده است و در کل هشت سال رو در رویی با بظاهر عراق هم فقط جنبه دفاعی خود را حفظ نموده است و منطقا نباید به پر و پای چنین کشوری که صد ها آزمون موفق از خود نشان داده پیچید که آزموده را آزمودن خطاست.

حمید رضا نقاشیان 

والسلام