سفر هیئتی از اقلیم به بغداد / هشدار بارزانی درباره بازگشت تروریسم
سفر هیئتی از اقلیم به بغداد / هشدار بارزانی درباره بازگشت تروریسم
تلاش برای پرداخت حقوق کارمندان کُرد از سوی دولت عراق، اعلام آمادگی نخست وزیر اقلیم برای سفر به بغداد و اعتصاب کارکنان بخش بهداشت و درمان استان سلیمانیه همزمان با روند صعودی شیوع کرونا از مهمترین اخبار اقلیم کردستان عراق است.

سفر هیئتی از اقلیم به بغداد / هشدار بارزانی درباره بازگشت تروریسم

تلاش برای پرداخت حقوق کارمندان کُرد از سوی دولت عراق، اعلام آمادگی نخست وزیر اقلیم برای سفر به بغداد و اعتصاب کارکنان بخش بهداشت و درمان استان سلیمانیه همزمان با روند صعودی شیوع کرونا از مهمترین اخبار اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش پایگاه خبری صبح اقتصاد، رفته رفته عدم توانایی حکومت اقلیم در پرداخت حقوق کارمندان این منطقه به چالش بزرگ پیش روی کابینه مسرور بارزانی تبدیل می شود. چند ماهی است که از پرداخت حقوق کارمندان اقلیم خبری نیست و شایعه کاهش مجدد حقوق کارمندان اعتراضات صنفی متعددی را به دنبال داشته است. همزمان با این اعتراضات، تعدادی از نمایندگان کُرد پارلمان عراق تلاش هایی را آغاز کرده اند که حقوق کارمندان اقلیم به صورت مستقیم و بدون دخالت اربیل از سوی دولت مرکزی پرداخت شود.

حقوق کارمندان اقلیم از سوی بغداد پرداخت خواهد شد

یک عضو کُرد پارلمان عراق با اشاره به تعویق چند ماهه و ناتوانی حکومت اربیل در پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان، اعلام کرده است که تلاش هایی در جریان است که حقوق کارمندان کُرد به صورت مستقیم از سوی دولت مرکزی پرداخت شود.

ریبوار کریم محمود چهره نزدیک به برهم صالح رئیس جمهوری عراق در نشستی درباره این موضوع در هتل رامادا در شهر سلیمانیه گفته است که عدم جدیت حکومت اربیل و مشکلات معیشتی مردم موجب شده است که تلاش هایی برای پرداخت حقوق کارمندان کُرد از سوی بغداد در جریان باشد.

اعتصاب کارمندان بخش بهداشت و درمان سلیمانیه

همزمان با تاخیر چند ماهه حکومت اقلیم کردستان در پرداخت حقوق کارمندان این منطقه، اعتصاب، بخش زیادی از مراکز درمانی استان سلیمانیه را به تعطیلی کشانده است.

این اعتصاب در تمامی مراکز درمانی استان سلیمانیه به استثنای مراکز درمان کرونا و اورژانس این استان به اجرا گذاشته شده است. کارمندان این مراکز نیز تهدید کرده اند در صورت عدم پرداخت حقوق های آنان تا چند روز آینده، به صف معترضان خواهند پیوست.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اقلیم کردستان عراق ۱۹۶ پزشک و کارمند بخش بهداشت و درمان به این بیماری مبتلا شده اند. رئیس اتحادیه کارمندان بخش بهداشت و درمان استان سلیمانیه نیز گفته است که آمارها بسی فراتر از میزان اعلام شده است و افراد زیادی اجازه انتشار اسامی خود را نداده اند.

سفر هیئت اقلیم چهارشنبه به بغداد

مسئول نمایندگی حکومت اقلیم کردستان عراق در بغداد از سفر روز چهارشنبه هیئت مذاکره کننده این منطقه به پایتخت عراق خبر داده است.

فارس عیسی گفته است که مصطفی الکاظمی بر توافق با اربیل تاکید کرده است.

این مقام کُرد ادعا کرده است که تا مسائل و مشکلات میان اربیل و بغداد چاره یابی نشود وضعیت داخلی عراق به ثبات لازم نخواهد رسید و دولت الکاظمی نیز اقتداری نخواهد داشت.

فارس عیسی اعلام کرده است که نخستین دور مذاکرات با کابینه جدید از همان نقطه خاتمه آن در زمان کابینه عادل عبدالمهدی آغاز خواهد شد.

هشدار رئیس اقلیم؛ تروریسم در حال بازگشت است

رئیس اقلیم کردستان عراق با هشدار درباره یامدهای بازگشت تروریسم به عراق، خواستار هماهنگی اربیل و بغداد شده است.

نچیروان بارزانی در بیانیه ای تاکید کرده است که وضعیت امنیتی در مناطق مشمول ماده ۱۴۰ نگران کننده است و تداوم چنین وضعیتی را علیه امنیت و همزیستی مسالمت آمیز ساکنین این مناطق می دانیم.

حمایت مسرور بارزانی از کابینه مصطفی الکاظمی با هدف رفع مشکلات اربیل – بغداد

نخست وزیر اقلیم کردستان ضمن اعلام حمایت مجدد از کابینه مصطفی الکاظمی خواستار رفع مشکلات اربیل و بغداد شده است.

مسرور بارزانی در دیدار با سفیر انگلیس در عراق اعلام کرد که این آمادگی وجود دارد در راستای رفع مشکلات با دولت مرکزی به بغداد سفر کنم.

بارزانی اعلام کرد که اقلیم کردستان از کابینه الکاظمی با هدف رفع مشکلات با بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق حمایت خواهد کرد.