سقوط ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس
سقوط ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس
۳۳۰ سهم در بورس و ۱۵۱ سهم در فرابورس ایران با کاهش قیمت روبه‌رو شدند به طوری که در نهایت شاخص بورس با نزدیک به ۱۱ هزار واحد کاهش و شاخص فرابورس با حدود ۱۴۰ واحد کاهش روبه‌رو شد.

سقوط ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس

۳۳۰ سهم در بورس و ۱۵۱ سهم در فرابورس ایران با کاهش قیمت روبه‌رو شدند به طوری که در نهایت شاخص بورس با نزدیک به ۱۱ هزار واحد کاهش و شاخص فرابورس با حدود ۱۴۰ واحد کاهش روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در حرکتی کم‌نظیر طی ماه‌های گذشته ۱۰۸۹۲ هزار واحد افت کرد و تا رقم ۳۰۸ هزار و ۹۷۸ واحدی پایین آمد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۲۹۷۱ واحد کاهش رقم ۸۶ هزار و ۷۷۵ را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نیز با ۱۲ هزار و ۴۲۰ واحد کاهش رقم ۳۵۳ هزار و ۶۷۲ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۷۷۸۹ و ۲۲ هزار و ۷۱۸ واحد کاهش یافتند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس به تنهایی بیش از ۶۳۷ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشت پس از این نماد فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت تهران و گسترش نفت و گاز پارسیان هر کدام به ترتیب ۴۱۹، ۳۵۷ و ۳۳۳ واحد در کاهش شاخص بازار تاثیرگذار بودند.

در بازار سراسر قرمز دیروز اندک نمادهایی همچون تولیدی فولاد سپید فراب کویر که به تازگی در بورس تهران عرضه شده است به روند افزایشی قیمت خود ادامه داد و توانست ۱۳ واحد روی شاخص‌ها تاثیر مثبت داشته باشد. همچنان سیمان فارس و ایران مرینوس از معدود سهم‌هایی بودند که تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشته باشند.

دیروز در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری حجم معاملات به ۱.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی رسید همچنین ارزش معاملات از رقم ۱۷۲ میلیارد تومان فراتر رفت. تابلوی بانکی‌ها نیز یکدست قرمز بود و اکثر نمادهای بانکی بیش از چهار درصد افت قیمت را تجربه کردند.

از میان نمادهای بانکی که اکثرا بیش از چهار درصد افت قیمت داشتند بانک ملت در قیمت پایانی ۱.۲۳ درصد افت قیمت داشت. دیروز این بانک گزارش شفاف‌سازی‌ای را در کودال منتشر کرد که براساس آن افزایش سرمایه این بانک از محل تجدید ارزیابی به تایید سازمان بورس رسیده و در دستور کار قرار گرفته است.

گروه فرآورده‌های نفتی، خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی از جمله گروه‌هایی بودند که پس از بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

دیروز در بورس تهران ۳۳۰ سهم با افت قیمت و ۲۴ سهم با رشد قیمت روبه‌رو بودند همچنین تعداد نمادهای منفی در بورس تهران به ۱۵۱ و تعداد نمادهای مثبت به ۴۹ رسید.

سقوط ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس

ارزش کل معاملات بورس دیروز به رقم ۱۲۸۵ میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن ۳.۲ میلیارد سهم و اوراق مالی بود.

آیفکس نیز در حرکتی کم‌سابقه با ۱۴۰ واحد کاهش مواجه شد و تا رقم ۳۹۱۷ پایین آمد. ارزش معاملات فرا بورس تهران تا رقم ۶۷۸ میلیارد تومان رفت و حجم معاملات این بازار به رقم یک میلیارد سهم و اوراق مالی رسید.

شایان ذکر است دیروز مارکوس لایتنر سفیر سوئیس و خانم چنتل مقام کنسولی سفارت سوییس از بورس اوراق بهادار تهران بازدید کردند و در مراسمی نمادین زنگ معاملات توسط مدیرعامل بورس تهران و سفیر سوئیس به صدا در آمد.

سفیر سوئیس ضمن بازدید از تالار شیشه‌ای، اطلاعات و جزئیاتی را از ساختار بازار سرمایه ایران، تاریخچه بورس تهران و نحوه سرمایه گذاری در این بازار دریافت کرد و با شرایط سرمایه‌گذاری خارجی آشنا شد.

وی بورس را قلب اقتصاد دانست و اظهار داشت: عملکرد بورس تهران در یک سال گذشته در دنیا بی‌نظیر بوده است. سفیر سوئیس در تهران به تعامل بورس های تهران و سوئیس اشاره کرد و افزود: این تعامل فراینده یپیچیده است و نیاز به تعامل بیشتر طرفین دارد.

طی این مراسم  علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران در خصوص همکاری های بورس تهران با بورس های بین‌المللی  گفت: بورس تهران در راستای گسترش همکاری های بین المللی خود تاکنون ۱۲ تفاهمنامه با بورس های مختلف دنیا به امضاء رسانده است  و از جذب سرمایه گذار خارجی استقبال می کند.

صحرایی با اشاره به مناسبات دوستانه ایران و سوئیس در یکصد سال گذشته اظهار امیدواری کرد: بورس تهران به عنوان یک بازار کشف نشده بین المللی، می تواند میزبان تحلیل گران، روزنامه نگاران و سرمایه گذاران سوئیسی باشد.

سفارت سوییس در ایران حافظ منافع امریکا و عربستان است. همچنین سفارت سوییس در عربستان و آمریکا حافظ منافع ایران در این کشورهاست است. در نتیجه در شرایط فعلی بازدید سفیر سوئیس از بورس تهران میتواند سیگنال های مثبتی را به بازار سرمایه بدهد.