سناریوی جدید آمریکا برای لبنان
سناریوی جدید آمریکا برای لبنان
آمریکا با انتشار مجدد موضوع رسوایی اخلاقی نخست‌وزیر لبنان در ۲۰۱۳ به دنبال تحت فشار گذاشتن و مجبور کردن وی به استعفا است.

سناریوی جدید آمریکا برای لبنان؛ بازکردن پرونده رسوایی اخلاقی سعد حریری

به گزارش خبرگزاری صبح اقتصاد، به نقل از روزنامه الاخبار، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با بیان اظهاراتی مربوط به مسئله پرداخت ۱۶ میلیون دلار توسط سعد حریری نخست‌وزیر لبنان به یک مدل آفریقایی در ازای رابطه٬ پرونده‌ای قدیمی را درباره حریری مجددا باز کرد. در این میان با توجه به بحران اقتصادی کشور لبنان و غرق شدن حریری در بحران مالی٬ مطرح کردن مجدد این رسوایی که منجر به انتقادات جدیدی ضد وی خواهد شد٬ سوالات زیادی را مطرح می‌کند.

در این شرایط٬ نیویورک‌تایمز جزئیاتی از این جریان را که به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد منتشر کرد. بنابر گزارش‌های این روزنامه یک مدل آفریقایی مدعی شده بود که نخست‌وزیر لبنان پس از برقراری یک رابطه٬ مبلغی معادل ۱۵٫۳ میلیون‌دلار به وی پرداخت کرده است.

هرچند که این رسوایی قدیمی بوده و زمان آن به شش سال قبل بازمی‌گردد٬ انتشار آن در این زمان و صحبت از این‌که روزنامه مذکور به صدها سند و مدرک در این‌خصوص و بیان جزئیات آن پرداخته؛ آن هم در شرایطی که لبنان در یک بحران اقتصادی جدی به سرمی‌برد٬ به‌ویژه شرایط بد مالی که حریری در آن گرفتار شده بار دیگر وی را در معرض توجهات قرار می‌دهد.

همچنین باتوجه به اینکه رسانه‌های غربی جزئیات این موضوع را پیش‌تر در ۴ دسامبر ۲۰۱۸ بیان کرده بودند؛ مطرح کردن آن در این زمان٬ آن هم توسط یک روزنامه آمریکایی٬ جای سوال دارد.

روشن است که علت این امر مربوط به فشار آمریکا بر لبنان و اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه تعدادی از نیروها و شخصیت‌های سیاسی این کشور و نیز تلاش آن برای دور کردن سعد حریری از حزب‌الله است.

جدا از اینکه انتشار مجدد این مسئله موجب خجالت و شرمساری نخست‌وزیر لبنان شده و طرح چنین موضوعاتی نیز می‌تواند نه‌تنها وی بلکه هر نخست‌وزیر دیگری را در هرکجای جهان به سمت استعفا بکشاند؛ بحث مجدد درباره این ادعا زمانی صورت گرفته که برخی از دوستان حریری در تلاش برای ترغیب وی به استعفا و جلوگیری از فروپاشی جایگاهش می‌کنند.

درحال حاضر لبنان در یک بحران اقتصادی و مالی و پولی به سر می‌برد که اخیرا در قالب کمبود دلار در بازار این کشور ظهور کرده است. همه این‌ها در حالی است که هیچ چشم‌اندازی برای حل این بحران نیز وجود ندارد. علاوه بر این حریری شخصا دچار یک بحران مالی شدید است که منجر به تعطیلی شبکه تلویزیونی المستقبل شده و قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نیز نیست.

در کنار این‌ها بیش از یک طرف داخلی و بین‌المللی نیز وی را به دلیل عدم اجرای اصلاحاتی که به منظور دریافت وام  طی کنفرانس سیدر به آن متعهد شده بود٬ مقصر می‌دانند.

از طرف دیگر نخست‌وزیر لبنان هیچ دفاعی از خود ندارد و در سایه شرایطی که روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با مطرح کردن پرونده رسوایی قدیمی برای وی به‌وجود آورده کاملا تحت فشار است.

باید اشاره کنیم که پیش از انتشار مقاله روزنامه آمریکایی در این خصوص٬ جلسه‌ای میان میشل عون و ریاض سلامه رئیس بانک لبنان برگزار شد که توجهات سیاسی و اقتصادی را به خود جلب کرد. طبق اطلاعات منابع کاخ ریاست‌جمهوری لبنان٬ این دیداربازخورد مثبتی داشت و سلامه توضیحات لازم در خصوص بحران اقتصادی و نیز پیشرفت‌‌های حاصل شده در این خصوص را در زمانی که عون در نیویورک بود٬ به وی ارائه داد.

  • منبع خبر : تسنیم