سنای آمریکا زن شکنجه گر جنجالی رابه عنوان رئیس جدید سیا تایید کرد
سنای آمریکا زن شکنجه گر جنجالی رابه عنوان رئیس جدید سیا تایید کرد

مجلس سنای آمریکا بامداد جمعه صلاحیت «جینا هاسپل» برای تصدی ریاست «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» را تأیید کرد. «جینا هاسپل» که با تایید سنا نخستین زنی است که به ریاست سیا می رسد، مأمور مخفی و کهنه کار «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (CIA) است که از سوی «دونالد ترامپ» به عنوان گزینه ای برای هدایت […]

مجلس سنای آمریکا بامداد جمعه صلاحیت «جینا هاسپل» برای تصدی ریاست «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» را تأیید کرد.

«جینا هاسپل» که با تایید سنا نخستین زنی است که به ریاست سیا می رسد، مأمور مخفی و کهنه کار «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (CIA) است که از سوی «دونالد ترامپ» به عنوان گزینه ای برای هدایت سازمان سیا معرفی شد و به رغم برخورداری از حمایت گسترده جامعه اطلاعاتی آمریکا با انتقادات فراوانی نیز روبروست.

طبق گفته های مقامات کنگره و برخی مأموران اطلاعاتی که با هاسپل همکاری کرده اند، وی در سال ۲۰۰۲ و در دوره ریاست جمهوری «جورج دبلیو. بوش» مسئولیت نظارت و سرپرستی یک زندان سری در تایلند با اسم رمز «چشم گربه» را برعهده داشت که در آن، دو تن از زندانیان مظنون به عضویت در گروه تروریستی القاعده متحمل شکنجه هایی همچون «غرق مصنوعی» (waterboarding) و سایر تکنیکهای خشن بازجویی شدند.

سه سال بعد و در دوره ریاست جمهوری جورج بوش، جینا هاسپل دستور انهدام تمام ویدئوهای ضبط شده از صحنه های شکنجه را صادر کرد.

گفتنی است که هاسپل در حال حاضر یکی از مأموران بلندپایه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است که در دوره ریاست «مایک پمپئو» بر این سازمان، در سمت معاون وی فعالیت می کرد.