سهام عدالتتان را نفروشید
سهام عدالتتان را نفروشید
در باره سهام عدالت از سال ۸۳ که آن را طراحی و تنظیم و ارائه کردم و نه هاشمی توانست اجرا کند ونه احمدی­نژاد که ساعتها برای تیم اقتصادیش کلاس آموزشی گذاشتم آن را درست اجرا کرد

سهام عدالتتان را نفروشید

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد , در باره سهام عدالت از سال ۸۳ که آن را طراحی و تنظیم و ارائه کردم و نه هاشمی توانست اجرا کند ونه احمدی­نژاد که ساعتها برای تیم اقتصادیش کلاس آموزشی گذاشتم آن را درست اجرا کرد ونه روحانی علاقه­ای به اجرای آن نداشت تا اینکه کسر بودجه ۹۹ او را سراغ بازار سرمایه کشید و در جریان بازار سرمایه سهام عدالتی که نیم بند اجرا شده بود میتوانست زمینه بقای بازار سرمایه را برای اهداف دولت دوازدهم فراهم کند توصیه خیرخواهان اجابت شد و قرار شد با تاکید مقام معظم رهبری بورس در خصوص برخی ناهماهنگی­ها چشم بسته سهام عدالت را در تابل عرضه کنند.

با این حال برای اینکه شیوه­های عمل بورس را هم زیاد بهم نزنند قرار بر این شد که حصه شرکتهای بورسی را از غیر بورسی جدا کرده و با تمایل دارندگان سهام عدالت آنها را در بورس مستقیم به بازار سرمایه بیاورند و بقیه را در قالب ارزش سهام شرکتهای سرمایه­گذاری عرضه کنند اما آنچه در این برهه از رسانه­ها و مردم میشنوم عجله آنها برای فروش سهام خود در بانکها و بورس دارند که این کمی به تصمیم هیجانی میماند و توصیه میکنم سهام عدالت را مردم به منزله یک ارزش پنهان در زندگی نگهدارند تا زمینه فروش آن در دولت آینده فراهم آید.

اینکه کسی بگوید، معلوم نیست در آینده چه اتفاقی بیفتد به همین دلیل به نظرم تا تنور داغ است باید سهام خود را بفروشیم، فی الواقع اشتباهی راهبردی است که نباید انجام شود.

من با تمام توان در دولت آتی سعی خواهم نمود شیوه عمل نسبت به سهام عدالت را تغییر داده و همان روش اولیه که اولا همه ملت ایران سهامدار سهام عدالت بشوند را در قانون انعکاس دهم و هم ارزش این سهام را ظرف یکی دوسال به یک میلیارد تومان برسانم.

این توصیه را از جانب حقیر بعنوان دلسوز طبقات کم درآمد بپذیرید و سهام خود را نفروشید.

این من تنها نیستم که معتقدم سهام عدالت را نفروشند بلکه کارشناسان بازار سرمایه هم توصیه می‌کنند که مردم سهام عدالت خود را نفروشند و آن را نگه دارند زیرا با توجه به روند صعودی بورس، ارزش سهام عدالت همچنان رو به افزایش خواهد بود.

ضمن آن که هجوم بخش زیادی از دارندگان این سهام عدالت برای فروش آن صف فروش را طولانی و حجیم خواهد نمود و موجب افزایش عرضه و کاهش صف خرید خواهد شد که در این صورت قیمت سهام نه تنها افزایش نمی یابد بلکه ریزش هم خواهد کرد و این یعنی مردم به ارزش دارایی خود رحم ننموده و از پشت بخود خنجر میزنند.

شاید بضرس قاطع بتوان گفت کارشناسان چرا معتقدند که مردم نباید سهام عدالت خود را بفروشند. این استدلال بسیار مهم است که میگویند چون این سهام خصوصاً برای خانواده‌های چندنفره بسیار ارزشمند است، آن‌ها معتقدند مردم نباید به بانک‌ها جهت فروش هجوم آوردند بلکه سهام عدالت خود را به عنوان یک پس‌انداز ارزشمند نگه بدارند.

در همین خصوص حجت‌الله عبدالملکی، کارشناس مسائل اقتصادی در توئیتی خطاب به فروشندگان و مردم نوشت: مردم و فروشندگان در ثبت سفارش فروش سهام عدالت به بانک‌ها دقت کنند چون در حال حاضر شرایط وکالت فروش بانک (زمان، قیمت و ترکیب فروش سهام) اصلاً مناسب نیست، به همین منظور پیشنهاد می‌کنم کسانی که مدیریت سهامشان را خود در اختیار گرفته‌اند از واگذاری فروش به بانک خودداری کنند. زیرا ارزش این سهام که هم اکنون سهامدارانی که ارزش اسمی سهام عدالت آنها یک میلیون تومان است، حدود ۵ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و مشمولانی که ارزش اسمی سهام عدالت آنها ۵۰۰ هزار تومان است، مبلغ ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان از طریق بانک‌ها ارزیابی میشود اما این رقم واقعی نیست و بدون شک بانکهایی که این سهام را خریداری میکنند در آتیه ای نزدیک عدد معتنابهی سود خواهند برد. خدا نبخشد آنها که طرح اصلی را بهم ریختند و نگذاشتند با سهام عدالت ریشه فقر را در ایران بخشکانیم. والسلام.

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

 

  • منبع خبر : صبح اقتصاد